СРБИ СЕ ПЛАШЕ ЈЕДИНО ЗАБРАНЕ ВОЖЊЕ: Чак 61 особа је изгубила живот у саобраћајним несрећама за 45 дана ове године у Србији
КАДА је у питању казнена политика због саобраћајних прекршаја у Србији, она наша стара "Србина само по џепу" не вреди.
Доказ за то је да је за 45 дана ове године на нашим путевима погинула 61 особа, појачане контроле не посустају, али ни бахати и возачи у алкохолисаном стању, због чега се ради на изменама Закона о безбедности у саобраћају који би требало да буде готов до краја ове године. С тим у вези, пензионисани професор Саобраћајног факултета у Београду Милан Вујанић рекао је за Телеграф.рс да је за наш народ већа казна да не вози аутомобил него да плати новчану казну, те да ће се за такве ставове и залагати на комисијама које раде на изменама овог Закона.
Зашто?
Испоставља се, како је изјавио Александар Раденковић из Управе саобраћајне полиције, да опсежне контроле и акције његових колега нису довољне да се оваквим возачима стане на пут.
Доказ за то су и претходних неколико дана када су нам путеви однели многе младе животе. Само уочи Дана заљубљених 13 стравичних саобраћајки на српским путевима је било за мање од 48 сати у којима је погинуло 9 особа.
С обзиром на све то, како је истакао, очигледно је да је потребно да се мења казнена политика.
- Када је реч о казненој политици, очигледно је да постоји потреба да се нешто мења. Ми смо мењали казнену политику, подсетићу, 2018. године, када је драстично пооштрена казнена политика за оне најтеже прекршаје, на крају и за насилничку вожњу по тим изменама следује казна од 30 до 60 дана, а проширен је појам насилничке вожње. Нажалост, ми смо имали током јучерашњег дана два случаја насилничке вожње - жену која је возила кроз Београд 196 километара на час, држављанин БиХ који је возио код Јагодине на ауто-путу 247,6 километара на час - каже Раденковић и даље објашњава:
- У оба случаја казне по пресудама Прекршајних судова су испод законског минимума, тако да на тај начин очигледно неће бити постигнута сврха кажњавања, па је на Радној групи, која ће донети Закон о безбедности саобраћаја до краја године, да нађе нека нова решења која ће дати на дужи временски период неки резултат.
Репресија, едукација, превентива
Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета у Београду, који учествује у комисијама на изради измена Закона, каже за Телеграф.рс да ће се залагати да се они који греше у вожњи кажњавају забраном управљања. Јер, како је рекао, Србин ће пре дати 100 евра него не управљати возилом месец дана, што, на пример, у Америци није случај.
- Ту је ствар врло јасна. Када неког кажњавамо морамо да испунимо бар 3 услова. Мора прво да буде репресија, да возача боли и да му врло смета када га казни. Друго, то мора да буде и превентивно, да му не падне на памет више да то ради, и треће, морају и други који су то видели да прихвате да тако не треба да се ради. Дакле, и едукативно, и репресивно, и превентивно - каже проф. Вујанић.
Када је казна материјална, како наводи професор, она мора да погађа на исти начин и богате и сиромашне, и лепе и ружне.
- А ако ви ставите казну 100.000 динара, неко ко има плату 250.000 ће је отплатити од једне плате, а оном јадничку који има 30.000 или 50.000 динара плату, узмете две зараде. Да ли су кажњени исто? Па, нису. Због тога смо 2009. године након девет година рада донели Закон на коме смо то концептуално променили, па смо рекли казнићу те ја на 3 начина, да боли сваког - парама, забраном управљања и поенима. Онај ко стално греши остаће и без дозволе. Суштина коју смо тада урадили јесте да избегнемо ту неравноправост материјалног статуса, јер некоме те паре не значе много а некоме баш утичу на животни стандард - објашњава наш саговорник.
Он истиче да је најбитније да казна одговара менталитету народа.
- У Америци ако кажете да је казна 100 долара или месец дана да нема управљања, Американац ће вам дати дозволу а не 100 долара. А ако у Србији кажете 100 евра или месец дана забране, сви ће да вам дати 100 евра. Нико неће пристати да не вози месец дана. У Србији је вожња нешто што је најважније. Оне који греше у вожњи треба кажњавати забраном управљања. Замислте да није казна за паркирање 10.000 него један дан да ауто стоји у гаражи и да се плати та гаража, колико би то сметало народу. Казна треба да буде таква да оном који чини прекршај не пада на памет да то ради, јер му не одговара казна а не зато што је она драконска - мишљења је проф. Вујанић.
Не важи "Србина само по џепу удри"
На констатацију да из свега произилази да она "Србина само по џепу удри" не важи, истиче да је он управо против тога.
- На пример, казна за безобзирну вожњу. Имали смо две високе казне - једна је ако возите зауставном траком ауто-пута, а друга је ако прекорачите брзину за више од 80 километара на сат. Казна за прекорачење за више од 80 километара на сат је од 100.000 до 120.000 динара, 14 казнених поена и забрана управљања најмање 8 месеци. Опасна казна, али опасно и дело. Ова дама што је возила 190 она ће бити кажњена, ако се буде сматрало и безобзирном вожњом могу јој забранити, па ће морати поново да полаже, још ако је имала још неке поене па прешла 18, онда се губи управљање... Између треба да прође 90 дана, па да иде на курс поново, па тек после може на вожњу. Е, то малтретирање нико не жели. Никоме не би пало на памет да дође у такву ситуацију.
- Шта да кажете човеку који вози 245 километара на сат. Забраните му да управља, а када му поново дозволите након свих перипетија, питање је да ли ће то да уради опет. То је један аспект, а други, много важнији који не спомињемо у причама - шта ви мислите, да ли он угрожава себе или друге? Он то није мислио грешка је што не мисле да је то опасно и по њих и по друге. Баш га брига шта је прописано. Да бисмо те ствари отклонили, прво морамо људима кроз средства јавног информисања да укажемо шта је и зашто је нешто опасно, и како да се понашамо да не би ни себе а ни друге ставили у опасност, односно шта могу бити последице такве вожње - каже професор и додаје да колико год је безбедан неки ауто, предвиђен за велике брзине, био "ферари", "масерати", да ако са 245 километара на сат удари у неки подвожњак, надвожњак, мост, да не може да преживи:
- Не може остати жив. Да ли је он тога свестан? Мисле неће да се коцка са животом. Нема говора. Нису грађани свесни те опасности и зато ризикују, то је прва ствар, а друго, наш задатак је да их убедимо да је то опасно и да им направимо такве казне које њима нису прихватљиве, а то је да им забрањујемо управљање.
Једино забрана управљања није прихватљива казна возачима
У том смислу ће се, каже професор, и залагати на комисијама да се промени казнена политика.
- Има још два нека приступа, ја ћу да их кажем, мада овде код нас ми кажу да правно није немогуће. У Америци и Канади има два приступа - трајно одузимање возила или трајна забрана полагања. Може једно или друго. Трајно одузимање возила са уништењем и без. У Америци, ако сте возили у алкохолисаном стању и забрањено вам је управљање а нађу вас поново да управљате у алкохолисаном стању, кажу вам: "Изађите из аута, узмите личне ствари", не можете ни резервни точак. То није лична ствар. Аутомобил узму и продају на лицитацији, а паре иду у Фонд за безбедност. Канадски штос је да сте ви присутни, они ставе ауто у пресу, направе коцку 1 пута 1 од њега, и кажу: "Ово је ваша коцка, можете је однети кући".
- Замислте сада да неко од вашег љубимца који може да иде 250 на сат, неког "ферарија", "бентлија", у вашем присуству прави коцку од њега. Да ли би он следећег ферарија исто тако возио, а друго, шта би други мислили. Више ми се свиђа амерички приступ да се продају а новац иде у фонд, али је овај други многи упечатљивији. Суштина је да возач буде повређен јер он воли свог љубимца - објашњава проф. Вујанић.
За крај истиче да казна мора да буде неприхватљива, да возач не чини прекршај:
- Комисије су већ почеле са радом, очекујем да у овој години донесемо те измене. Подизање свести је важније јер је то превентива, да се овакве ствари не дешавају, а за оне које ни на тај начин не можемо да убедимо онда треба мењати казнену политику у односу на претходну у оквиру које се сматрало ћемо парама да решимо проблем.
(Телеграф.рс)
БОНУС ВИДЕО - СТРАВИЧНА НЕСРЕЋА КОД ПУМПЕ "ЗМАЈ": Мушкарца ударио аутобус, тело и даље лежи насред ауто-пута
Препоручујемо
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
ПОТПРЕДСЕДНИК САД УМРО ТОКОМ ОДНОСА: Био са 50 година млађом љубавницом, Бела кућа није знала како да саопшти вест о смрти
БИО ЈЕ то 27. јануар 1979. године. У 1 ујутро, портпарол породице Нелсона Рокфелера објавио је званичну изјаву за штампу. Бивши потпредседник преминуо је У 71 години живота раније те вечери.
22. 11. 2024. у 18:36
Коментари (2)