МЕЂУ ЖРТВАМА И ИСТИНА ЗАКОПАНА: Позадина авио-катастрофе у којој су пре 64 године погинули фудбалери Манчестер јунајтеда још није расветљена
АВИОНСКА несрећа на минхенском аеродрому 6. фебруара 1958. у којој су страдала 23 путника и члана посаде деценијама пуни новинске ступце као синоним за трагедију фудбалера Манчестер јунајтеда.
Да ли је баш само тако? На списку жртава лета на маршрути Београд-Минхен-Манчестер нису само имена осморице младих спортиста.
Погинуло је и осморо новинара који су извештавали са утакмице Црвене звезде и Манчестер јунајтеда, три члана стручног штаба клуба, по један навијач и организатор пута, као и два члана посаде. Један од њих био је пилот Кенет Рејмент, одликовани ратни херој, ас британског РАФ, па би било очекивано да се бар та чињеница више помиње.
Међутим, пажња се од почетка, као по команди, фокусирала на жаљење за младим фудбалерима, што је постао манир и у следећих неколико деценија. Упадљив је недостатак очекиване полемике о узроцима трагедије, уместо које је безброј пута препричавана драматична утакмица Купа европских шампиона на стадиону ЈНА. После вођства Манчестер јунајтеда од 3:0 у првом полувремену, Звезда је у другом изједначила фуриозном игром, али победа у првој утакмици дала је Британцима пролаз у следеће коло такмичења. Они су то бурно прослављали целе ноћи, а весеље су наставили у авиону који је клуб изнајмио.
По вејавици су слетели на писту аеродрома у Минхену покривену снежно-леденом "кашом", да би допунили гориво. Путници су отишли на освежење у аеродромску зграду док су се резервоари пунили. Када су позвани у авион, снег је још јаче падао. Од тог тренутка почиње права драма, чија позадина није расветљена.
- Пред само узлетање бука мотора се одједном смањила као да су машине изгубиле снагу, дошло је до кочења, клизања и веома мучног заустављања - сведочио је о првом покушају узлетања путник, тадашњи југословенски дипломата Небојша Томашевић. - Пилот се извинио и замолио да се вратимо у ресторан пристанишне зграде.
После десетак минута путници су се поново укрцали, али су мотори поново изгубили снагу пред узлетање.
- Пилот је кочио, авион се клизао, заносио и коначно стао пред сам крај писте - сећао се Томашевић.
- Учинило ми се да је свима лакнуло кад је капетан замолио да се поново вратимо у зграду док квар не буде отклоњен. Трећи позив уследио је после само неколико минута. Помислио сам, какав ли је то квар који је тако брзо отклоњен.
Преживели капетан-пилот Џејмс Тејн, ветеран РАФ, сведочио је да су он и колега Рејмент још први пут приметили неправилан рад мотора и позвали дежурног инжењера да прегледа летелицу. Овај је проблеме приписао писти, али је предложио да путници и посада преноће у Минхену да би авион био детаљно прегледан. Из неког разлога капетан Џејмс Тејн је препустио команде колеги Рејменту, који је инсистирао да се пут настави. Организатор пута није могао да сведочи да ли је било притисака да се лети упркос лошем времену, јер је и сам погинуо. Путници су се укрцали, авион је рулао све брже, али пред крај писте мотори су поново изгубили снагу. Летелица је пробила ограду и ударила крилом у кућу крај аеродрома. Детонација резервоара са горивом је део путника лансирала из олупине.
- Трудио сам се да устанем, још сам био везан за седиште са којим ме је експлозија избацила 150 метара напоље - сведочио је Томашевић. - Када сам се усправио, на мени није било одеће, чак ни чврсто ушнираних ципела!
Херој трагедије био је голман Хари Грег који се извукао из олупине у пламену, а када је из ње зачуо дечји плач, јурнуо је назад упркос упозорењу Тејна који је викао "Бежи, експлодираће". Грег је прокопао кроз крш до 22-месечне Весне Лукић и изнео је, а затим се вратио по њену мајку Веру, трудницу којој су обе ноге биле поломљене. Извлачио је фудбалере из чијих су отворених прелома штрчале кости. Спасао је најмање осморо људи, сведочио је новинар Френк Тејлор, кога је Грег изнео из смрсканог авиона.
- Био сам непокретан. Чинило ми се да ми је грудни кош згњечен. Никакво чудо, девет ребара је било сломљено. Погледао сам у сиво небо из којег је сипила суснежица као да плаче за мртвима. Био сам уверен да умирем. Сетио сам се шест ратних година у којима нисам задобио ни огреботину. "Каква глупа смрт!", шапнуо сам сам себи - забележио је Френк.
После годину дана немачки истражитељи су за несрећу окривили капетана Џејмса Тејна. Он је одбијао њихове оптужбе да је покушао да узлети иако су крила авиона била покривена ледом, а у прилог су му ишла сведочења очевидаца. Узалуд. Проглашен је кривим за трагедију и одузета му је летачка дозвола. Тек после десет година његове речи потврдио је експеримент НАСА на идентичном типу авиона у идентичним временским условима.
Доказано је да су мешавина расквашеног снега и леда успорили авион због чега је дошло до трагедије. Утврђено је и да су фотографије крила авиона покривених ледом које су немачки истражитељи користили као кључни доказ биле ретуширане. Леда на оригиналним негативима није било. Са Тејна је скинута љага, али дуготрајни стрес је узео данак. Као посредна, психолошка, жртва авио-катастрофе у 55. години умро је од срчаног удара.
Да је и пре извештаја НАСА међу летачима било јасно шта је узрок несреће, сведочи податак да су одмах после минхенске несреће аеродроми почели врло пажљиво да прате стање на пистама и да их непрестано чисте у време падавина.
НОВАЦ ОДЛУЧУЈЕ
НЕМАЧКА комисија за истрагу несреће, упркос доказима из НАСА који су скидали одговорност са пилота Тејна, одбила да промени закључке којим га је окривила. Нове чињенице су одговорност пребацивале на управу минхенског аеродрома која је дала дозволу на полетање, иако није очистила писту. Питање одговорности је одлучивало о томе ко треба да плати трошкове лечења и надокнаде повређенима и породицама погинулих.
Препоручујемо
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)