КИНЕСКИМ ДРОНОМ ЧУВАЈУ СРПСКО НЕБО: "Новости" у Лађевцима, са припадницима 353. извиђачке ескадриле
ПРИПАДНИЦИ 353. извиђачке ескадриле 98. ваздухопловне бригаде Војске Србије у потпуности су обучени и спремни за употребу савременог, борбено-извиђачког даљински пилотираног ваздухоплова ЦХ-92А, кинеске производње, у свим постављеним задацима, првенствено у надзору, извиђању и испоруци бојевих средстава.
У све ово су, на лицу места, на војном аеродрому у Лађевцима недалеко од Краљева, ексклузивно и први од домаћих медија имали прилику да се увере репортери "Новости".
- Средином јуна прошле године ове летелице су примљене у јединицу и од тада су у употреби. Основна намена даљински пилотираног ваздухоплова ЦХ-92А је извиђање из ваздушног простора у дневним и ноћним условима, а користи се и за коректуру артиљеријске ватре и визуелизацију, односно за преношење стања са бојишта. Има и могућност ватреног дејства из ваздушног простора као ваздухопловна подршка јединицама Копнене војске или Специјалним јединицама у зависности од ситуације и потребе - каже за "Новости", један од искусних припадника 353. извиђачке ескадриле.
Према његовим речима овај дрон, осим у војне сврхе, може се користити и за потребе цивилних власти, нарочито у случајевима елементарних непогода или технолошких катастрофа као што је било приликом експлозије и пожара у "Слободи" у Чачку.
- Тада је захваљујући летелици ЦХ-92А слика из ваздуха директно пренета противпожарним екипама на земљи. На основу тога оне су планирале своја дејства. Наравно, може се користити и у трагању за изгубљеним лицима на неприступачним теренима.
За управљање и опслуживање ових летелица посаде из пилотског и техничког састава наше Војске завршиле су обуку у иностранству, а потом и у Србији. Како сазнајемо, састав људства који је за ову намену изабран иза себе већ има много искуства.
- Усвајање свих тих нових знања и процедура није било никакав проблем за наше припаднике. Све је одрађено на изузетно високом нивоу. То се доказало и досадашњом употребом ЦХ-92А. Није било вежбе на којој нисмо учествовали, изводили смо ефикасна ватрена дејства вођеним средством са одличним резултатима.
Према јавности доступним информацијама, аутономија лета ЦХ-92А износи нешто више од осам сати, распон крила је 9,5 метара, домет термовизије ноћу је 13 километара, оптоелектронике по дану 20 километара, док је домет ласерског обележивача 12,5, а ласерског даљиномера 12 километара.
- У процедури летења Ратног ваздухопловства у односу на борбене авионе и хеликоптере, свуда у свету је ово релативна новина. Раније се употребљавао термин беспилотна летелица, а код нас је од недавно прихваћен нови термин - даљински пилотирани ваздухоплов. Постоје разне класификације тих летелица, основна разлика је то што немате посаду у ваздухоплову, што само по себи изискује посебне процедуре по питању полетања, слетања и учешћа у ваздушном саобраћају - наглашава потпуковник Драган Мрдак, заменик команданта 98. Ваздухопловне бригаде Војске Србије.
Он такође истиче да наш ваздушни саобраћај осим војних користе и цивилни ваздухоплови тако да, по свим важећим процедурама, и за ЦХ-92А уредно мора бити пријављен лет:
- У мирнодопским условима мора да постоји комуникација како са станицом која их води, тако и са летелицама које су у ваздушном простору. Постоји одређена врста комуникације између земаљске станице и даљински пилотираног ваздухоплова. У свету су, иначе, направљена решења да они лете управљањем са земље или по унапред формираној маршрути лета. Могу да лете и аутономно, а уколико се изгуби комуникација са земаљском станицом, према савременим светским решењима, летелица по аутоматизму иде назад на слетање.
По свему ономе што су репортери "Новости" били у прилици да виде и чују на војном делу аеродрома у Лађевцима, набавка кинеских даљински пилотираних ваздухоплова ЦХ-92А, као и финална реализација пројекта домаће српске беспилотне летелице "пегаз" у војно-техничкој сарадњи са Народном републиком Кином, свакако ће још више допринети модернизацији наше војске као гаранта очувања мира и стабилности у читавом региону.
СВЕ ВРЕМЕ КОНТАКТ СА ЗЕМЉОМ
ПРИПРЕМЕ за полетање ЦХ-92А обављају се као и са свим осталим ваздухопловима. После припреме летелице, следи детаљно планирање задатка и најављивање лета осталим институцијама и службама које воде рачуна о организацији ваздушног саобраћаја.
- Разлика у односу на старе ваздухоплове је та што се комплетан лет и рад могу испланирати пре самог задатка. Постоји могућност да се у сваком тренутку, у зависности од ситуације, оно што је планирано прекине и пређе на други задатак. Летелица је све време управљива од земаљске посаде - поручују припадници 353. извиђачке ескадриле.
Препоручујемо
КИНЕСКИ ДРОНОВИ ИЗНАД СРБИЈЕ: Улазак војне силе на Балкан који неће обрадовати НАТО
27. 07. 2021. у 00:35
САЈАМ НАОРУЖАЊА: Први српски дрон домаћих иноватора представљен на Партнеру 2021
12. 10. 2021. у 16:38
ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене
ОВАЈ снегом прекривени гранични мост између две средњовековне тврђаве у делу Естоније где се говори руски, могао би бити место где ће започети трећи светски рат, пише Политико.
26. 12. 2024. у 08:55
ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"
АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.
26. 12. 2024. у 07:44
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)