СПЕКТАКУЛАРНИ СПОМЕНИЦИ СВИХ МЕЂУНАРОДНИХ ИЗЛОЖБИ: Запањујуће архитектонске структуре изграђене и дизајниране да живи дуже
СПЕКТАКУЛАРНИ догађаји, какви су, углавном, за своје доба биле скоро све Светске изложбе до сада, имале су у себи и неку врсту „краткотрајне прелепе ауре“, која ће се, како се тада осећало, за кратко време, расплинути и заувек нестати.
Ту чињеницу немогуће је не поменути када сводимо закључак овог фељтона о Светским изложбама.
С обзиром на ефемерну природу светских сајмова — запањујуће архитектонске структуре, које су привлачиле публику, подигнуте за Светске изложбе, такође су, углавном, биле привремене. Међутим, мали број зграда - понекад, једна зграда, торањ, споменик, изненађујуће лепи, изграђено је и дизајниран да живи дуже од изложбе. Код новијих изложби, то су, обично, „тематске“ зграде сајма или национални павиљон земље домаћина. који се сачува, док се мање структуре демонтирају, уклањају или наставе да се користе – али у друге сврхе. Више аутора и сајтова бавило се питањем који су међу тим споменицима најмаркантнији и најузбудљивији, али нема ниједног коначног зналачки донетог суда о томе. Доносимо вам овде један од таквих избора:
1. Ајфелова кула — 1889. Светска изложба у Паризу
ТРЕБА ли заиста да објашњавамо глобалну величину овог обележја, овог клишеа, овог високог подвига инжењерства из касног 19. века који вришти: „Ја представљам Француску!?“ Многи савремени посетиоци Ајфелове куле у Паризу уопште не размишљају о томе, док се пењу на њу, или док се фотографишу испред ње, или је снимају издалека. Већина њих никада и не сазна колико је био снажан одијум против изградње те „ругобе“, како су је у време док је трајала изградња називали. Градитељи су, наводно, планирали да кулу раставе и однесу негде око 1909, две деценије после завршетка изложбе, али се на то, срећом, заборавило.
2. Палата лепих уметности — Изложба куповине у Луизијани, Сент Луис 1904.
ПАЛАТА лепих уметности у Сент Луису, подигнута за Купопродајну изложбу у Луизијани 1904. године, величанствено је дело грађанске архитектуре у коме је публика непрекидно уживала и много после светске изложбе. Крунски драгуљ Форест Парка, коју је дизајнирао Кас Гилберт била је једина стална грађевина изграђена за тај догађај. Само неколико година након завршетка сајма, палата поново је отворена као нови дом Музеја уметности Сент Луиса. .
3. Палата лепих уметности — Панамско-пацифичка изложба 1915, Сан Франциско
СА ЛУКОМ Кинеске четврти и осликаним дамама трга Аламо, мистериозне лажне римске рушевине, иначе познате као Палата лепих уметности, биле су тема милион и једног инстаграма снимљеног у Сан Франциску. Најпознатија по својој величанственој, грчко-романичкој ротонди са куполом и колонадама, постављеним уз мирну лагуну пуну лабудова, палату је дизајнирао Бернард Маибек као привремену структуру — поп-ап музеј. Уместо да буде срушена, јер је била направљена од папир-машеа, град је одлучио да је обнови, користећи издржљивије материјале 1964. године.
4. Магична фонтана Монтјуик — Међународна изложба у Барселони 1929.
Очаравајућа, чудесна и туристички магнет категорије А, Магична фонтана на Монтжуику стално је раскошно осветљена вечерња представа – од 1929. године када је откривена за Светску изложбу у Барселони. Смештена на Авениди Марија Кристина директно испод другог задивљујућег остатка изложбе, Палау национал, најзначајнија је локација у Барселони. Изграђено 1992, обележје које је дизајнирао Carles Buïgas је пажљиво обновљено пре Летњих олимпијских игара исте године.
ЧОВЕЧАНСТВО И МОЋ ЖИВОТА
КУЛА сунца, колосално уметничко дело, које је дизајнирао вајар Таро Окамото, била је тематска зграда за "Експо '70" у Осаки, Јапан. Избочена крила, обложена са три различита лица — лице на задњој страни гледа у прошлост, лице на средњем делу бетонске зграде са челичним оквиром представља садашњост, а лице горе, које је испаљивало ксенонске ласерске зраке из својих свевидећих очију током одржавања "Експо '70", завирујући у будућност — и уздижући се 70 метара изнад Комеморативног парка. Дизајнирана да представља "бесконачни развој човечанства и моћ живота", Сунчева кула и даље представља диван споменик на изложбу од пре 54 године.
5. Атомијум — Експо 58, Брисел
АХ, АТОМИЈУМ ... добро очувана светска реликвија која је тако импозантна, тако бизарног изгледа да је нејасно да ли треба да му се приближите — или да побегнете од њега. Првобитно направљен за "Експо 58" у Бриселу, званична веб страница Атомијума најбоље сумира значај ове „врсте НЛО у културној историји човечанства“: „Семенски тотем на хоризонту Брисела; ни торањ, ни пирамида, мало кубични , помало сферичан, на пола пута између скулптуре и архитектуре, реликт прошлости са изразито футуристичким изгледом, музејски и изложбени центар; Атомијум је истовремено објекат, место, простор, утопија и једини симбол те врсте на свету, који измиче свакој врсти класификације."
6. The Space Needle — Светска изложба 1962. у Сијетлу
ИЗГРАЂЕНА као вртоглава, заслепљујућа вежба у животу свемирског доба, изузетно успешна, да не помињемо далековидна, изложба Century 21 — познатија као Светска изложба у Сијетлу — била је посебно пуна акције. Трајни утицај догађаја на град домаћин Сијетл је неизбрисив: сајмиште, сада велики парк и забавни комплекс познат као Сијетл центар, још увек је дом бројних ретро-футуристичких атракција (Међународна фонтана, Арена Кеи, изграђена као Научни павиљон Сједињених Држава, сада познат као Пацифички научни центар. Над свима, наравно, председава The Space Needle ( васионска игла), као осматрачница на врху летећег тањира у којој се налази палуба за посматрање, ресторан који се полако окреће. Игла још доноси новац: карта кошта за одрасле 21 долар.
7. Унисфера — Светска изложба у Њујорку 1964-1965
ТРЕЋА турнеја Светске изложбе у Њујорку, догађај који је организовао Роберт Мозес и који је уживао у одржавању од априла до октобра 1964. и 1965. године, био је спектакл са темом свемирског доба, насељена узбурканим, модернистичким структурама. Многе су пропале, али је Унисфера прошла много боље. Монументални глобус — висок 12 спратова, то је „највећи свет на свету“ — изграђен од нерђајућег челика и посвећен „Човековим достигнућима на глобусу који се смањује у ширећем универзуму“,
8. Хабитат 67 — Експо 67, Монтреал
ЈЕДИНИ светски сајам за који знамо да има професионални спортски тим назван у његову част, мото "Експо 67" — „Човек и његов свет“ — оставио је трајно наслеђе у граду Монтреалу. Изграђен као тематски павиљон намењен да прикаже нови, експериментални начин становања, који „модификује 'породични стан' да би постојао концизно и без напора у окружењу велике густине града". Овај бруталистички стамбени комплекс оријентисан на заједницу састоји се од 354 монтажна модула наслаганих један на други, који се сада састоји од 146 веома пожељних станова-
-пословних простора, распоређених на 12 спратова.
9. Лисабонски океанаријум — "Експо '98", Лисабон
ДИЗАЈНИРАН и изграђен да дуго надживи Светску изложбу 1998. на тему океана, Лисабонски океанаријум је највећи затворени акваријум у Европи и привлачи највећи број туриста у целој Португалији. Главне атракције укључују огромне сунчанице, ракове паукове који изазивају ноћне море и разигране морске видре. Вреди напоменути да Лисабонски океанаријум није једини акваријум светске класе који се направљен за Светску изложбу. Остали су Акваријум у Милану (Експо 1906) Акваријум у Ђенови (Експо Колумбо '92) и слатководни акваријум на реци Сарагоса (Експо 2008).
СУТРА: ЈАПАНЦИ И СРБИ ИМАЈУ БОГАТУ ЕПСКУ ПОЕЗИЈУ
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ТРАГЕДИЈА, ПОЧИВАЈ У МИРУ" Анђушића погодила вест - нашли га мртвог: "Никад не знате кроз шта људи пролазе"
"ТРАГЕДИЈА, почивај у миру..."
17. 12. 2024. у 18:26
Коментари (0)