ФЕЉТОН - НОВАЦ БАЦАО КРОЗ ПРОЗОР: Теслиу су рођаци гледали као екцентрика, а не као највећег проналазача
ОСТАТАК свог живота, Тесла је и даље загонетно причао о великом броју потпуно нових и револуционарних изума.
У њих су се убрајали (а) машина за искориштавање космичких зрака; (б) средство за пренос механичке енергије; (ц) честично оружје; и (д) механизам за комуникацију са другим планетама. Идентификација сваког од тих изума постала је помало тежак задатак за новинаре и истраживаче јер свака од тих замисли садржи пренос енергије на удаљена места, а коначан облик трећег изума, такозваног зрака смрти, требало је, наводно, да поседује особине неких или можда свих других изума.
У својој осмој деценији, од средине двадесетих до 1934, Тесла је наставио праксу путовања у индустријске центре на североистоку и средњем западу САД у потрази за тржиштем за своје производе. За време путовања у Филаделфију током 1924. и 1925, да би радио на својој турбини на бензин (у Чикагу и Милвокију је радио на парној турбини), Тесла се сусрео са Џоном Б. Флауерсом, контролором авиона и мотора у тамошњој морнаричкој фабрици авиона. Тесла се вратио својој првој љубави, бежичном преносу енергије, и почео јавну кампању да би предочио његове предности. Постављајући низ централних станица које би спроводиле енергију у земљу и околину, највећи борац за очување животне средине и прагматичар поставио је теорију по којој би авиони и аутомобили, опремљени посебно осмишљеним пријемним уређајима, могли да раде без горива у резервоарима. Просто би примали енергију из његових торњева.
ДЕСЕТОГ октобра 1925. Флауерс је отпутовао у Њујорк на разговоре са чаробњаком у његовом апартману хотела ”Пенсилванија”. Тамо су израдили цео нацрт који је требало да буде представљен физичару Џ. Х. Дилинџеру, директору Радио лабораторије и Бироа за стандарде у Вашингтону.
У пажљиво сроченом документу на десет страна, којем су додати шематски нацрти Земље испуњене Теслиним сталним таласима, Флауерс је обелоданио план за стварање аутомобила и авиона које покреће електромагнетизам. ”Др Тесла је рекао да ће систем бежичног преноса енергије обезбеђивати енергију авионима у било којој тачки на свету”, рекао је Флауерс Дилинџеру. ”Штавише, др Тесла је већ развио осцилаторе који ће производити ту енергију и вољан је да упозна америчку владу са својим плановима ако би се она сложила с тим да направи то постројење”. Флауерс је заказао и састанак у Вашингтону да би изложио понуду.
У међувремену, Дилинџер је проследио понуду колеги стручњаку Х. Л. Кертису. Након детаљног разматрања, Кертис је одбио план. Главна замерка је била да је ”како је он разумео, Теслин план био да створи сталне електричне таласе око Земље, попут неког омотача. Онда би постојала огромна концентрација енергије у том стецишту, а Тесла очекује да ће његова енергија настати у стецишним тачкама. Систем који је представио г. Флауерс нема тај део. Он намерава да скупља енергију у било којој тачки... [Стога] се мора направити неко средство у којем ће се та енергија концентрисати и где ће бити доступна. Такав метод није представљен и мислим да није ни изводљив... (Даље), не знам ни за један систем бежичног преноса... довољно велик да би јамчио да ће енергија бити економично пренесена радио методама”.
ГЛАВНУ критику, да енергија неће бити доступна у било којој тачки на свету већ само на стецишним тачкама, Тесла је оповргао више пута (иако би торњеви, који нису били близу извора енергије, очигледно морали бити смештени у стецишним тачкама). Једно од Теслиних омиљених поређења било је да електрицитет посматра као врсту флуида, а своје појачавачке одашиљаче као пумпе. Као и код хидрауличног система, флуид се под истим притиском налази у свим тачкама, што би био случај и са Теслиним електричним осцилацијама. И као што је данас електрична енергија присутна на свакој повезаној утичници у свету, али се не користи док се уређај не споји са њом, тако би и Теслин електрицитет био свугде доступан, али не и кориштен док се не укључи пријемник.
У свеобухватном чланку објављеном у Telegraph & Telephone Age у октобру 1927, који је вероватно био написан да би демантовао Кертиса и Дилинџера, Тесла је такође објаснио да ће се осцилације ширити од појачавачког одашиљача теоријски бесконачном брзином, испочетка успоравајући веома брзо, а касније све спорије док удаљеност не буде 6.000 миља (9.656 км), одакле би наставиле кретање брзином светлости. Закон кретања се може изразити тврдњом да се таласи на Земљиној површини шире у једнаким временским интервалима преко једнаких површина, али мора се разумети да струја продире дубоко у земљу и да је ефекат тога на пријемнике исти као и да је цео ток повезан само са Земљином осом која спаја одашиљач са антиподом.
Тесла је упоредио тај ефекат са Месечевом сенком која заклања Земљу током помрачења. То је први у мноштву примера у којима се Тесла није слагао са открићима Ајнштајнове теорије релативитета јер је такозвани Теслин талас наводно био бржи од светлости.
ТЕСЛА је 1928. отпутовао у Филаделфију да покуша, вероватно са Џоном Флауерсом, да направи свој хеликоптер авион, као и у Детроит, где је пробао да га прода ”Џенерал моторсу” као ”летећи аутомобил”. Што се тиче нешто практичнијих покушаја, понудио је брзиномер компанији ”Форд”.
Један од проблема са брзиномером била је његова цена, па је Теслин изум постао додатна опрема само на скупљим возилима. Тесла је посетио и свог рођака Николу Трбојевића, који је финансијски помагао израду хеликоптера и којем се смешило велико богатство због бројних изума који су се тицали економичности преноса и управљања на аутомобилима. Трбојевић је као и његов ујак био донекле радохолик и Тесла је упозорио његову супругу да треба да пружа мужу ”непрестану пажњу и љубав” јер у догледно време ”ваш муж ће сигурно стећи велико богатство, а кад он извојује своју битку, имаћете све што вам срце жели”.
Мало затим, Тесла се вратио у Детроит и нашао се са Трбојевићем на касној вечери у хотелу ”Бук кадилак”, ”најбољем” у граду. По речима Вилијама Тербоа, ”шеф сале је предложио да сачекају пет минута, за колико се завршавало наплаћивање додатних пет долара за улазак. Тесла није хтео ни да га саслуша до краја и улетео је унутра”. Будући да се то дешавало у време Велике депресије када су се за четврт долара могле купити три виршле у кифли и две кока-коле, тај беспотребни трошак био је огроман и добро је засмејао Трбојевићеву породицу која је на Теслу гледала као на старог, ексцентричног ујака, а не као на једног од највећих изумитеља на свету. Када је нећак опрезно пробао да покрене тему додатног трошка, Тесла ју је избегао одговоривши: ”Никада нећу умрети као богаташ ако ми новац не буде улазио брже на врата него што га ја будем лопатом избацивао кроз прозор”.
СУТРА: ТЕСЛА ЈЕ ПРВИ ПОКРЕНУО АУТОМОБИЛ НА СТРУЈУ
ДРАМА У ФРАНЦУСКОЈ: Масовна пуцњава, учествовало неколико стотина људи
У МАСОВНОЈ пуцњави повезаној с трговином дрогом у западној Француској, тешко је повређено петоро људи, међу којима и један тинејџер, рекао је министар унутрашњих послова Бруно Ретаиллеау, пише Гардијан.
01. 11. 2024. у 11:25
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
ХРВАТ УГЛЕДАО СРПСКУ ЗАСТАВУ НА ПОДУ: Одмах упалио камеру и урадио ово - због његовог потеза се усијале мреже (ВИДЕО)
ИВАН из Хрватске одушевио је читав регион када је једним малим гестом показао како је мало потребно а јако лепо, држати се оне чувене реченице "воли своје, поштуј туђе".
01. 11. 2024. у 10:24 >> 10:28
Коментари (0)