ФЕЉТОН - ТРИКОВИ ЗА НАВЛАЧЕЊЕ КУПАЦА: У тренутку продаје бот с пуно пратилаца више вреди
ОВО је за мене изузетан тренутак јер ноћас, 5 година после земљотреса, први пут спавам код куће.Хтео сам то да поделим са вама.
- Реч је о земљотресу који је 2009. године порушио стари центар града Аквиле, а хиљаде људи присилио да неодређено време живе у камп приколицама. Антонело Лорето, писац из Аквиле, који се одавно преселио у Рим, објавио је тај твит увече, 23. јула 2014. године. Његово одушевљење је било огромно, јер се коначно вратио у своју кућу оштећену земљотресом, тако да је тај текст саставио у једном даху. Написао је математичким знаком пута (x) реч "за" и изоставио размак после тачке.
Управо та верзија поста, укључујући поменуте елементе и изостављање размака, обрела се на страницама италијанских листова три године касније, нашавши се у средишту новинарског истраживања лажних профила. Крајем 2017. године информатичар и блогер Давид Пуенте објавио је чланак о мрежи од више стотина налога који су пренели исти тај текст о радости што после земљотреса могу да се врате кући - био је то Лоретов твит постављен више хиљада пута. Шта то значи? Да ли је реч о лажним налозима? А ако јесте, ко њима управља и зашто?
ТАКОЗВАНИ bot-spotting (дословно "уочавање ботова") прилично је велики изазов, поготово ако алгоритми које желиш да уловиш знају како да се прикрију. Како би разоткрили лажне налоге, информатички истраживачи морају пре свега да посматрају активност тих налога на друштвеним мрежама, тражећи знаке за узбуну. Тако је поступио и Пуенте када је отпочео своју истрагу те поплаве твитова . Новинар је проучио налоге на којима се писало о кућама обновљеним после земљотреса и опазио да имају више заједничких елемената - профили су отворени у истом периоду (у јануару 2012. године), имају исти број пратилаца (од 12.000 до 15.000, што је за Твитер прилично велики број), објављују исту врсту постова (то су обично реченице које се не односе на реалност, цитати, изреке, итд).
Све те назнаке наводиле су на исти закључак: нису у питању стварне особе, већ ботови који могу групно да дејствују, усклађено и истовремено. Али, ко их је направио и с којим циљем? Да ли иза њих стоји само један човек?
АГЕНЦИЈСКИ ЛАЖНИ ПРОФИЛИ
У СЛУЧАЈЕВИМА електронске трговине, ако се обрати пажња када се жели да се подигне рејтинг производа који се продаје, није сигурно да главни актер зна да та услуга постоји. Понекад агенција може да дође у искушење да отвори лажне профиле како би задовољила купца, који, опет, о томе можда ништа не зна и верује да су његови нови пратиоци стварни људи. Заправо је веома тешко, ако не и немогуће, утврдити ко су они који праве мреже ботова и управљају њима.
КАКО би пронашао одговор, Пуенте се досетио да се претвара да је власник сумњивих профила и да је заборавио лозинку. У том случају Твитер увек предлаже мејл адресу за промену лозинке, а то је уједно и мејл адреса помоћу које је отворен налог. Из разумљивих разлога заштите приватности не приказује целу адресу, али ипак омогућава да се прочитају прва два слова и да се наслути домен. Пошто је поновио трик са заборављеном лозинком за све налоге, могао је да запази једну подударност: све мејл адресе за обнову лозинке имале су исту структуру - is****************@g****.***. Да би открио шта означава "is" било је довољно да провери ретвитове са тих профила, међу којима су се истицале објаве компаније за информатичке услуге IsauData из Рима. Када је покушао да ресетује и лозинку за званични налог компаније, Твитер је понудио исту мејл адресу, са истим низом слова. Поред тога, прегледајући временску линију те компаније на Твитеру, уочио је да први твит у којем се хвали квалитет компаније, замислите само каква случајност, потиче са налога отвореног 2012. и са истом мејл адресом за ресетовање лозинке.
У МЕЂУВРЕМЕНУ, све више Италијана почело је да се интересује за ово истраживање. Садржај твитова, наиме, односио се на тада веома осетљиву тему у Италији - (неостварену) обнову кућа срушених у земљотресу у регији Абруцо, што је тужна страница у новијој историји Италије, кост у грлу онима који су на власти, разлог за критику онима из опозиције. Нису изостале ни злоупотребе те теме током година, тако да је ова лавина твитова и тајна којом су обавијени њихови творци привукла пажњу најважнијих италијанских листова. У интервјуу за италијанску новинску агенцију AGI оснивачи компаније "IsauData" негирали су да су они створили те мреже лажних налога и да имају било какве везе с њом .
Док је тајна бивала све замршенија, шириле су се претпоставке да иза објављивања лажних вести стоје политичке странке. У листу Il Fatto Quotidiano поставили су питање да ли можда сви ти похвални твитови о обнови иду у корист владе (у то време под вођством Демократске странке) . Осим тога, међу мноштвом твитова које је објавила група ботовских налога било је и оних који су раније подржали одређене политичке лидере и кандидате. И, као да то није довољно, иста мрежа ботова у прошлости је ретвитовала објаве Алфија Маркинија, кандидата за градоначелника Рима 2016. године, за време његове предизборне кампање .
САЗНАЊЕ да нека усаглашена војска ботова најпре гради мрежу пратилаца, привлачећи их цитатима и симпатичним досеткама, а потом у извесном тренутку шаље политичке поруке, може да нас наведе на преурањене закључке. Искушење да саберемо два и два и оптужимо ову или ону политичку струју да хоће да манипулише грађанима може да буде велико (и заиста, неки су и насели), али у оваквим случајевима морамо да будемо веома обазриви. Често се, наиме, разлог за стварање и одржавање оваквих мрежа, као што су монтажне куће за погођене земљотресом, може свести на само једну реч - маркетинг.
Као што смо видели на примерима оних који желе да постану инфлуенсери, постоји право тржиште лажних профила на којем може јефтиније да се прође (ако се купују пратиоци за које је очигледно да су лажни) или мора више да се уложи како би се стекли уверљивији следбеници. Лажни профили који нису толико сумњиви налик су на праве особе, што значи да и сами имају одређени број пратилаца.
И ТАКО агенције и сличне компаније праве мреже ботова, потом их пуштају да неко време твитују како би стекли публику. Коју врсту садржаја они објављују? Најразличитије, почев од фраза о љубави, преко политичког протестовања, до афоризама свих врста. Сви ти твитови служе да повећају уверљивост ботова, да прошире мрежу пратилаца и повећају њихову видљивост. Јер, у тренутку продаје бот с пуно пратилаца више вреди.
"Стварање уверљивих лажних робота, које ће временом пратити све више правих корисника, исплативо је уколико продавац жели да понуди различите садржаје будућим купцима. Ако хоћу да покренем неку акцију, рецимо да подигнем рејтинг неког хаштага, војска аутоматизованих лажних профила може да ми буде веома корисна, поготово на дужи рок. Ако видим да мноштво људи разговара о одређеној теми, вероватно ћу и ја пожелети да сазнам нешто више о томе. Реч је о истој појави као када се на сајтовима за електронску трговину, од производа једнаког квалитета и цене, купује онај с највећим бројем рецензија", објашњава Пуенте, уверен да је мрежа ботова коју је открио имала управо ту сврху.
СУТРА: Манипулисање јавним расправама
Препоручујемо
ФЕЉТОН - НАЈЕЗДА КИБЕРНЕТИЧКИХ ТРУПА: Појединац управља стотинама налога
13. 09. 2021. у 18:00
ФЕЉТОН - ГОДЗИЛА ПРОТИВ КИНГ КОНГА: Прави хакери одлично познају полицијске системе
08. 09. 2021. у 18:00
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)
МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.
14. 11. 2024. у 17:17
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
ЧИТУЉА КОСТИЋУ ОД ДЕЦЕ: "Живиш кроз нас - настављамо с поносом"
МИОДРАГ Костић, оснивач и председник МК Групе, преминуо је у среду ујутру.
14. 11. 2024. у 12:46
Коментари (0)