КАКО РЕШИТИ ПРОБЛЕМ ПАРКИРАЊА У ПРЕСТОНИЦИ (5): Неопходан поуздан јавни превоз

Сузана МИЛОШЕВИЋ

10. 10. 2020. у 15:00

ПРОБЛЕМ паркирања данас треба посматрати на нивоу целог града, а не само у кругу двојке.

КАКО РЕШИТИ ПРОБЛЕМ ПАРКИРАЊА У ПРЕСТОНИЦИ (5): Неопходан поуздан јавни превоз

Фото архива

Нема дела престонице где овај проблем није видљив. Ипак, нико у свету га није решио, јер је то жива ствар и како се ситуација мења, морате да имате одговор на њу. Чим се појави прва назнака да нешто није у реду, треба реаговати. Сада га можемо само конзервирати.

Овако, за "Новости", говори мр Владимир Чуљковић са катедре Саобраћајног факултета за терминале у друмском саобраћају и транспорту, и напомиње да је проблем са паркирањем требало решавати онда када је прво возило паркирано на непрописном месту.

- У стамбеним зонама највећи проблем је непоштовање норматива, односно потребног броја паркинг-места по стамбеној јединици. И тамо где се то испоштује, надоградњом спратова, добијају се нови захтеви за паркирање. Проблем је што се паркинг-места продају одвојено од стана, па буду знатно скупља и купцима се више исплати да купе стан веће квадратуре. Решење је да се купац обавеже да уз стан купи и гаражно место, али рећи да уз цену стана гаража иде гратис. Још један узрок проблема је пренамена површина - наводи мр Чуљковић.

Саговорник каже да, иако се паркирање реши у оквиру парцеле, попут насеља "Вождове капије", настаје проблем са динамичким саобраћајем, јер онда на стотине возила гравитира у истом правцу и застоји трају цео дан, сваки дан.

Фото архива

- Годинама Саобраћајни факултет упозорава да је потребно да се проблем конзервира. Да кажемо добро, направили смо силне пропусте, али сада морамо нешто да урадимо. А то захтева студију за сваки део престонице понаособ, јер није свуда исти узрок проблема. Базу података о постојећем броју паркинг-места немамо, а без тог истраживања нема помака - каже наш саговорник.

Факултет је ту студију последњи пут радио 2003, када је увођена зона у центру града. Показала је да је постојало 20.000 захтева за паркирањем у шпицу, а тадашњи број паркинг-места то није могао да покрије. Још тада, према његовим речима, била је идеја да се смањи број возила која иду ка центру.

- Постоје јасни критеријуми које морате да поштујете када неке мере уводите, јер је то предуслов да то што радите добро функционише. И тада, комплетан круг двојке није имао услова да свуда уведе зоне. Права идеја зоне била је то да неко дође до центра и да кад плати један сат паркирања, више то не може поново да уради. А не да постоји могућност продужавања времена за паркирање, као сада. Потребно је да се возила брже смењују. Зато ми није јасно како су неке зоне ширене последњих година - каже стручњак са Саобраћајног факултета.

ПРИМЕР ИЗ ИТАЛИЈЕ

СТРУЧЊАК са Саобраћајног факултета каже да Београд тежи задовољењу потреба за паркирањем свих, док су Европа и свет од тога одустали.

- Они гледају квалификовану потражњу, а то су становници, посетиоци зоне од којих њено функционисање зависи. Економску одрживост простора морате да сачувате и морате имати на уму проблеме житеља. Зато избацивање возила из центра, као што је то, на пример, урађено у италијанском граду Ређо Емилија, није решење, јер је тамо у поподневним сатима центар града празан.

Према речима стручњака, треба ограничити приступ путничких возила центру, а не да се она у потпуности избаце, јер се тако гасе сви садржаји који чине срце престонице.

- Београд по конфигурацији терена није погодан за бициклистички саобраћај, иако сада има двоточкаша на електрични погон. Али шта када падне снег? Да би се возила "истерала" из центра, морате грађанима дати алтернативу - јефтин, брз и поуздан јавни превоз. Људи траже комфор, а то не може да им обезбеди аутобус. Зато морате да им понудите нешто друго. А опет се поставља питање, како да јавни превоз покрије све те потребе - наводи Чиљковић.

Ни јавне гараже нису најбоље решење, јер се њиховом градњом привлаче нова возила која треба да прођу кроз те улице. Уједно, како мр Владимир Чуљковић каже, са градњом гараже треба укинути паркинг-места на улицама тамо где она нису добро решење и направити места за парк, трг, јер "не можемо сви да гледамо у лим". Наводи и да се не могу укидати места, док се не обезбеде нова. Тако 30 укинунутих паркинг-места код Цркве Светог Марка неће нешто решити, али ако се пет места укину на једном, пет на другом месту, а нова се не обезбеде, проблем се продубљује.

Фото П. Митић

Јавне гараже, нарочито подземне, нису јефтине. Саговорник Новости каже да за становнике оне нису решење јер су цене месечног најма високе, па је житељима јефтиније да дају 400 динара за карту у зони.

- Гаража не може да опстане од корисника претплате, јер су месечни трошкови одржавања превелики, али и улагања. Зато Град сада покушава да направи четири нове гараже, уговором о јавно-приватном партнерству. А опет, међу претплатницима у јавним гаражама је највише оних који долазе на посао, а управо они не би требало да долазе у центар возилом.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (2)

Кулинарски спектакл укуса и иновација у Београду