КАКО РЕШИТИ ПРОБЛЕМ ПАРКИРАЊА У ПРЕСТОНИЦИ (3): Станови и гараже на истој парцели - неопходна боља контрола изградње и краће задржавање

Сузана МИЛОШЕВИЋ

08. 10. 2020. у 15:15

УПРКОС чињеници да се у Београду свакодневно повећава број аутомобила, ситуација у центру града је нешто повољнија него претходне две деценије, јер су изграђене нове гараже и проширени отворени паркинзи.

КАКО РЕШИТИ ПРОБЛЕМ ПАРКИРАЊА У ПРЕСТОНИЦИ (3): Станови и гараже на истој парцели - неопходна боља контрола изградње и краће задржавање

Фото В. Н.

Насупрот томе, у деловима града где је изграђен велики број нових стамбених објеката, као на пример на Врачару и на Звездари, ситуација је забрињавајућа. Алармантно је и у новобеоградским блоковима 21, 22, 30.

Овако причу о тренутној ситуацији са паркирањем у престоници започиње др Александра Ђукић, ванредни професор Архитектонског факултета Универзитета у Београду, представник Удружења урбаниста Србије.

Фото В. Н.

Са урбанистичког аспекта, како саговорница "Новости" каже, проблеми су бројни. Наслеђена урбана матрица са уским уличним профилима која не оставља могућност паркирања; висок степен изграђености на парцели што онемогућава паркирање потребног броја возила у дворишту; постојеће вишеспратнице и новоизграђени објекти са недовољним бројем паркинг места.

- Нажалост изградњу нових станова и пословног простора не прати и изградња нових гаражних места и паркинга. Планским документима прописано је да паркирање станара мора да се реши у оквиру парцеле, што је свакако правично за све. У пројектној документацији овај услов је увек испоштован. У пракси, инвеститори често по добијању употребне дозволе пренамењују ове просторе. Дешава се и да станари суседних зграда купују гаражна места у тек изграђеном објекту, па власници станова остају без гаражног простора и принуђени су да аутомобиле паркирају на улици. Слична ситуација је и са пословним просторима и са запосленим у објектима који немају своја паркинг места - каже проф. Ђукић.

Фото В. Н.

Проблем је и са објектима изграђеним у претходним периодима, када није постојало ово правило, па се станари свакодневно сналазе. Верујем да би изградња нових гаража помогла решавању проблема у централној градској зони, док ће проблем остати нерешен у новоизграђеним деловима града у чијој близини нема гараже.

- Решење постоји, али је оно комплексно. У најужем градском језгру треба применити другачије принципе него на Звездари, Врачару, Палилули или на Новом Београду. И пословне зоне би требало другачије третирати и пронаћи за њих адекватно решење. Када би се придржавали свега што је дато у ГУП Београда, у Плану Генералне регулације мрежа јавних гаража, као и у студији "Истраживање карактеристика паркирања у централној зони Београда са предлогом мера за побољшање услова паркирања" из 2003, проблем би био сведен на знатно мању меру - наводи наша саговорница.

ИСКУСТВА ИЗ СВЕТА

СВИ већи европски градови се суочавају са проблемом паркирања. У Стокхолму и Лондону се наплаћује улазак аутомобила у центар. Братислава је решење пронашла у наплаћивању већих наканада за паркирање возила дуж улице у центру, а за друго возило у домаћинству наплаћује се дупли износ. У Јапану, не можете да купите аутомобил ако не донесете потврду да имате обезбеђено паркинг-место. У Њујорку, гаражно место је скупље од стана.

Градови попут Амстердама избацили су аутомобиле из ужег центра и прихватили концепт "град без аутомобила" као визију развоја. Да би ово било оствариво неопходан је ефикасан и брз јавни превоз, а метро као неопходан предуслов.

Фото В. Н.

Мере су: У централном градском језгру аутомобили се најмање задржавају, али је знатно већа измена возила. У претежно стамбеним деловима града потребна су паркинг-места на којима ће се аутомобили задржавати дуже време и током ноћи. Омогућити станарима да могу да купе гаражно место у непосредној околини стана. У изграђеном градском ткиву недостајући број паркинг-места могуће је решити само изградњом гаража, али би њихов режим коришћења требало да се разликује.

Др Александра Ђукић верује да је поштовање услова за изградњу кључно за решавање проблема паркирања, као и рад грађевинске инспекције током грађења, издавања употребне дозволе, и током коришћења објекта. Свака непрописна измена би, како тврди, требало да се санкционише, па не би постојала могућност пренамене гаража.

Професорка Александра Ђукић каже да није довољно само добро позиционирање јавних гаража, већ треба омогућити да оне буду приступачне већини становништва, да могу да покрију трошкове њиховог коришћења.

- У Бечу је омогућено да уз симболичну цену оставите своје аутомобиле на почетним станицама јавног градског превоза, ако приликом плаћања њиховог коришћења приложите коришћене карте јавног градског превоза. Таква идеја је била уграђена у студији која се бавила паркирањем у граду - каже наша саговорница.

Сутра: Листе чекања на место у гаражи

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (1)

Кулинарски спектакл укуса и иновација у Београду