КАСНЕ И ПО ТРИ ГОДИНЕ БЕЗ ПЕНАЛА: Градоначелник Александар Шапић најавио оштрији однос према фирмама које пролонгирају уговорени посао
ДЕЦЕНИЈСКИ проблем пробијања задатих рокова за реализацију многобројних престоничких пројеката покушаће да реши и градоначелник Александар Шапић.
Он, као и његови претходници, најављује вишеструко веће пенале за све оне који "отаљавају" уговорени посао. Готово да у последњих 20 година не постоји градилиште које је завршено на време, а кашњења се углавном правдају недостатком радне снаге, проналаском неуписаних инсталација, мањком и ценом материјала, а последње две године и кризом изазваном вирусом корона.
Чињеница је да су градски оци често посезали за пеналима као казном за кашњења, али колико их је фирми заиста и платило није познато. Зна се да је висина пенала дефинисана уговором између наручиоца и извођача радова правилником посебне узансе у грађевинарству.
Примере је тешко наћи, али је познато да је, на пример, "Ратко Митровић" о свом трошку поправљао Славију. Слично је било и са превртањем коцака на Тргу републике које је морао да плати "Штрабаг", који је радио преуређење.
Међутим, грађевинске фирме углавном су пролазиле без последица због грешака или отезања, па су чак добијале и нове пројекте.
Због одуговлачења радова највише негодују грађани испред чијих се домова одвијају одређени радови. Такође, раскопавање било које од централних градских улица које траје и по две године мимо рока изазива прави колапс у саобраћају, што се посебно осетило током реконструкције Славије или дорћолских булевара. Ту је и одлагање радова на завршетку Савског трга, Трга републике, Карађорђеве улице, Савског кеја, Обилазнице око Београда, поплочавања платоа код зграде Скупштине, Булевара патријарха Павла. Списак пролонгираних пројеката заиста је бескрајно дуг, а оправдања инвеститора различита.
- Неупоредива је слобода коју имају данашње грађевинске фирме и радници са оном која је владала пре три или четири деценије - истиче за "Новости" грађевински техничар и председник Синдиката радника грађевинарства Србије Саша Торлаковић.
- Раније је притисак на завршетак радова у договореним роковима био велики и уколико се он не испоштује следиле су озбиљне последице. Такође, надзорни орган је све помно пратио и сваки лош дан што се тиче временских прилика уносио у записник, чиме се посао за толико продужавао.
Наш саговорник истиче да рокови зависе и од обима посла који треба да се обави, односно да ли се раде велике саобраћајнице, разне врсте објеката или пак тргови и урбани џепови.
- Сваки пројекат у себи носи одређену тежину - каже Торлаковић.
- Фирме често за пробијање рокова користе многе аргументе, попут проналаска неуписаних подземних инсталација, недовољног броја радне снаге, мењања пројекта, а у последње време и поскупљења материјала. Сматрам да корона кризу не треба узимати у обзир, јер је све време пандемије грађевинарство радило. Такође је проблем и додељивање посла фирмама које својим капацитетима не могу да испрате одређени пројекат. Такође, у току изградње "искрсне" још пет ствари које нису обухваћене пројектом, па се све додатно одужи.
Пример траљаво урађеног посла свакако је Трг Славија. Иако су радници МБА "Ратко Митровић" успели за 180 дана да заврше саобраћајнице, сам плато каснио је више од годину. И када су сви мислили да је коначно готово, после свега шест месеци све је морало да се ради наново, јер су коцке попуцале, па је овај простор приведен намени тек 31. августа 2018.
Радови на реконструкцији Савског трга стартовали су почетком 2020. године, а комплетно су завршени тек пре месец дана, иако су рокови били доста краћи. Проблем је, према речима пројектаната, била црпна станица и пандемија короне.
Уређење четири дорћолска булевара изазвало је револт код станара овог дела престонице, јер су радови уместо 200 дана трајали више од две године, колико ни трамваји нису ишли овом трасом. Реконструкција је почела 15. јуна 2019. године на потезу од Рузвелтове до Таковске улице, а рок за завршетак био је 20. децембар исте године.
Ипак, без премца у кашњењу је уређење Булевара патријарха Павла у Раковици, чији други део још није пуштен за саобраћај! Измештање корита Топчидерке, што је био предуслов за проширење улице, започето је марта 2018. године. Радови на другој етапи раковичког булевара дугој 1,8 километара почели су још у септембру 2019. године, а рокови за завршетак овог пројекта пролонгирани су неколико пута. Надлежни су као првобитни крај уређења најавили пролеће 2021. године, а пројекат ни дан-данас није приведен намени.
РАДЕ НА ВИШЕ ЛОКАЦИЈА
КАО један од разлога недостатка радника на одређеном градилиштима је што одређена фирма добије радове на неколико локација. Уколико они на тендеру приложе валидну документацију, град је дужан да им додели посао. Тако се радници данима шаљу са градилишта на градилиште, што продужава задати рок за завршетак, али нарушава и сам квалитет посла.
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
ПОТПРЕДСЕДНИК САД УМРО ТОКОМ ОДНОСА: Био са 50 година млађом љубавницом, Бела кућа није знала како да саопшти вест о смрти
БИО ЈЕ то 27. јануар 1979. године. У 1 ујутро, портпарол породице Нелсона Рокфелера објавио је званичну изјаву за штампу. Бивши потпредседник преминуо је У 71 години живота раније те вечери.
22. 11. 2024. у 18:36
Коментари (0)