ZA KOGA JE TRASA? Bura oko linija metroa između Grada i Građevinskog fakulteta

Suzana B. MILOŠEVIĆ

16. 10. 2021. u 08:51

METRO će početi da se gradi narednog meseca. Sa svih strana se napada ovaj projekat, od toga da uopšte ne treba da se gradi do toga da će svi da poginu u metrou.

ЗА КОГА ЈЕ ТРАСА? Бура око линија метроа између Града и Грађевинског факултета

Foto P. Mitić

Ovako govori zamenik gradonačelnika Goran Vesić, osvrćući se na mnogobrojne komentare javnosti i struke, a posle saopštenja Građevinskog fakulteta u kojem se navodi da je upravo Grad davao potrebne podatke za izradu Smart plana i time "direktno predefinisao" linije metroa.

- Svaka velika metropola u Evropi ima metro, a beogradski će raditi Francuzi i Kinezi.

Prvi umeće u tome dokazuju što ne samo Pariz nego i drugi gradovi u Francuskoj imaju metro, a Kinezi su izgradili više od tri stotine kilometara metroa poslednjih godina u Kini. Zamera se i na linijama metroa, pa je čak ponuđena trasa metroa iz 1981. sa ulaznim podacima iz te godine - navodi Vesić.

Goran Vesić, Foto Z. Jovanović

 

Vesić kaže da je predloženo da stanice metroa budu na 350 metara, pa bi kompozicije duge oko sto metara, čim krenu, zapravo morale da stanu. Napadi su, po njegovom mišljenju, pokušaj da se zaustavi izgradnja jer je to dokaz da "neki pre" nisu bili sposobni za to.

- Metro počinje da se gradi u novembru i to je proces koji ne može da se zaustavi. Imaće tri linije: Makiš - Mirijevo (21 kilometar i 21 stanica), Zemun - Mirijevo (19,2 kilometra sa 21 stanicom), a planirana je treća linija Banjica - Blok 61 ( 22,7 kilometara sa 23 stanice) - podsetio je Vesić.

Građevinski fakultet je povodom javne sednice Komisije za planove u saopštenju naveo da ga prvenstveno daje zato što "većini medija nije omogućeno prisustvo sednici, a u vreme izlaganja primedaba nije bilo najavljenog prenosa na televiziji Studio B".

Dekan prof. dr Vladan Kuzmanović naveo je da je ključ problema nastao još prilikom definisanja projektnog zadatka, odnosno ulaznih podataka za Smart plan.

- Projektni zadatak je dokument koji sastavlja investitor, u ovom slučaju Grad, u kome se definiše posao projektanata i planera. U ulaznim parametrima Grad je zacrtao delove grada koje treba razvijati: Makiško polje, Hipodrom, Luka Beograd, Ada Huja, Blok 18 i Blok 26 i tako direktno predefinisao koridor prve linije metroa, uzimajući u obzir prognozirani broj potencijalnih stanovnika i radnih mesta. Zbog toga se firma WSP u Smart planu ovim pitanjem suštinski nije ni bavila, već je trasu usvojila u skladu sa podacima koje je Grad dostavio! - piše u saopštenju.

Vladan Kuzmanović, Foto Printskrin

 

Takođe, kako piše dekan, netačni su i navodi da je francuska firma "Ežis rejl" u Generalnom projektu potvrdila takvo rešenje, jer se ni oni nisu bavili validnošću ulaznih podataka. Dokaz je, kaže dekan, prezentacija predstavnika "Ežisa" na javnoj raspravi, u kojoj su istakli da je osnova za izradu Generalnog projekta bio Smart plan.

- Rezultat je rešenje metro sistema u kojem se kao jedan od osnovnih načela ističe odblokiranje kapitalne vrednosti zemljišta u vlasništvu Grada, odnosno zarada od novonastale vrednosti zemljišta u budućnosti, dok načela koja se odnose na postojeće saobraćajne probleme nisu ni pomenuta!?

Kriterijumi za smart plan

DA je gradska uprava kao ulazne podatke za Smart plan definisala kriterijume: smanjenje saobraćajnih problema, prelazak sa individualnih putovanja automobilima na metro ili skraćenje prosečne dužine putovanja - rešenje metroa bi sigurno bilo suštinski drugačije - navodi su Građevinskog fakulteta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

ALBANSKA HISTERIJA! Videli koliko stranci vole Srbiju i hvata ih tolika panika - da više ne znaju gde udaraju