Трбушни плес - древна игра Оријента

М. Јунгић

19. 11. 2012. у 11:33

Заводљиви плес боковима, стомаком, грудима буди сексуалну енергију и ослобађа од стреса

ВЕРОВАТНО да нема мушкарца коме се машта није разбудила а очи засијале јаче, већ при помисли на извијање вретенастих тела трбушних плесачица одевених у новчићима украшене уске грудњаке посуте светлуцавим перлицама, свилене харемске панталоне или лепршаве сукње са бројним воланима. И, вероватно нема жене која није пожелела да научи бар неколико покрета тог заводљивог плеса са веловима.

Пошто женама исламског света у прошлости није било дозвољено да јавно певају или плешу у мешовитом друштву, њихово умеће могло се видети само иза затворених врата. Данас, захваљујући филмовима и бројним серијама, и телевизијски гледаоци могу да уживају у сценама оријенталног плеса, једном од заштитних знакова туристичке понуде блискоисточних земаља.

"Ракс шарки", што на арапском значи плес Истока, или на турском Оријентал танси, плес Оријента, настао је у Египту а има дугу традицију у Африци и на Блиском истоку. Ширећи се "путем свиле" од Централне Азије до Турске и Грчке претрпео је разне утицаје.

Назив трбушни плес, не само да није правилан већ се може сматрати и увредом у земљама из којих потиче због оскудних костима и кабаретског наступа, са нагласком на елементима завођења и стриптиза.

На турским минијатурама из доба Османског Царства могу да се виде кошеци или кочеци, младићи или дечаци одевени у женску одећу који су јавно плесали традиционални женски плес пошто је женама било забрањено да јавно наступају.

Кошеци су били толико популарни да су често избијали сукоби око тога која је група боља, а за своје наступе награђивани су у новцу и накиту. Изнајмљивали су их за прославе, венчања, рођења детета, обрезивања дечака итд. Уз кочеке који су имитирали женски плес, постојали су и они који су плесали као мушкарци одевени у црне врећасте панталоне и свилене кошуље стегнуте у струку.

Школовање једног кочека почињало је још у најранијем дечачком узрасту. Нјихова плесна каријера трајала је највише десет година наступања, а ако би имали среће, још десет година у којима су подучавали.

За време романтизма, трбушни плес постаје све популарнији. Исток је полако почео да долази на Запад... У Лондону, Паризу и Чикагу гостовале су оријенталне плесне групе представљајући своју заводљиву игру. Она се допала женама са Запада које су желеле да је науче и све више су почеле да опонашају покрете трбушних плесачица.

Арапске земље, почетком прошлог века, пролазе кроз велике промене на политичком, културном и друштвеном плану па су људи полако почели да прихватају новине. Како није било радија, телевизије, сателитских канала и биоскопа, те промене споро су продирале у уметност, али када су једном стигле, незадрживо су се шириле.

У таквим околностима појавила се Бадија Масабни и за само неколико година, својом игром и плесом, запалила улице Каира, а његов ноћни живот учинила крајње узбудљивим. "Краљица оријенталног плеса" рођена је у Либану који је у то време био део Сирије, али се преселила у Египат где је као глумица и плесачица почела добро да зарађује. Неколико година касније, у Каиру, тадашњем центру индустрије забаве на Блиском истоку, отворила је први египатски кабаре, "Опера Казино", познатији и као Бадијин казино.

У жељи да привуче што више гостију и са Блиског истока и из Европе, Бадија је свој кабаре направила по узору на европске, са различитим видовима забаве, певања, плеса, комичних и мађионичарских представа. Нјен клуб почео је све више да привлачи различиту публику из свих делова света па је убрзо постао стециште светског джет сета. Поред тога, у њеном кабареу изводиле су се и представе само за жене, што је била новина у муслиманском свету. Оријентални плес је подигла на виши ниво. Увела је нове покрете, руке испружене у страну, подигнуте изнад главе и чувени покрет познат под називом "змијске руке".

Да би могла да је види и публика из последњих редова, више се кретала по подијуму. Инспирисана чувеном балерином Исидором Данкан и холивудским филмовима, Бадија је у плес увела велове а играчице обукла у костим из два дела. Увођењем виолине, виолончела и хармонике, модернизовала је музичку пратњу и осмислила кореографије. Често је доводила кореографе са Запада који су плес Истока обогатили путујућим корацима из балета и дворанских плесова.

Ти нови елементи утицали су на настанак нове врсте необичног плеса који се састојао од померања кукова, због чега су му први француски трговци који су стигли на Блиски исток, дали име трбушни плес. Тада је тај назив и био оправдан, али, временом, под Бадијиним утицајем прославио се као оријентални плес, игра који слави женственост и лепоту. И данашње, најчувеније "трбушне" играчице Истока, Тахија Кариока и Самија Гамал, научиле су да играју под Бадијиним будним оком.

Нјеговој светској популарности допринеле су и музичке звезде попут Бијонсе, Ријане, Нели Фуртадо, Кристине Агилере, а пре свих Шакире, због њеног специфичног стила игре, мешавине трбушног, латино и модерног плеса.

РЕЧ СТРУЧНЈАКА

Станко Ињац, виши физиотерапеут

Сексепилно и лековито

Које су предности бављења трбушним плесом?

- Древни начин игре у Индији и на Средњем и Блиском истоку, трбушни плес један је од разлога зашто су жене у тим деловима света изузетно сексепилне. Поред тога што ослобађа од стреса, трбушни плес такође утиче на буђење „успаване“ сексуалне енергије. Тачка која се највише активира је тзв. хара тачка, чакра на нивоу танког црева и материце која утиче на виталност и појачава сексуалну енергију, подстиче производњу хормона и продужава младост. Да би се активност хара тачке појачала, главни украси на сукњи трбушне плесачице су висуљци који благо ударају о њен стомак, кукове и доњи део леђа. Украси у виду разних ланчића на скочном зглобу активирају тачке јетре, слезине, бубрега и полних органа, док се помоћу украса на челу у нивоу трећег ока, успоставља хармонизација енергије кроз свих седам чакри. Врхунска чакра на темену активира се када плесачице играју са свећњацима или ћуповима на глави. Наизглед безазлено, у ствари, све има свој смисао и са медицинске тачке гледишта.

Имају ли и специфични покрети руку везе са здрављем?

- Плес почиње укрштањем руку у нивоу очију, у ствари шесте чакре, задужене за духовност. А на зглавку шаке налазе се акупунктурне тачке одговорне за емоције које иду дуж руку све до рамена и груди, а управо тим редоследом се преноси и плесни покрет од зглавка шаке па све до таласастих покрета целих руку и рамена. И, најзад, ту је и чувени покрет када су груди у првом плану, којим се активирају меридијани срца, перикарда и плућа.

Може ли свако да се бави трбушним плесом?

- Не, зато што је то веома захтевна игра, пре свега због специфичних покрета који могу да доведу до озбиљне повреде кичмених пршљенова. Особе које нису у форми или се углавном не баве рекреацијом а онда одједном пожеле да играју трбушни плес, треба посебно да воде рачуна. Јер, као и код сваког покрета при коме се кичма уврће, може да дође до повреде дискуса. Зато треба проверити стање кичме код физиотерапеута, уосталом као и пре сваке веће физичке активности у које спадају и трбушни и латино плес. Једноставним тестом састављеним од одређених вежби, стручњак може да утврди колико вам је кичма еластична, у каквом су стању леђни и трбушни мишићи, можете ли да се бавите тим плесом или вам је потребан претходни тренинг у виду јачања мишића који су најзаступљенији у плесу.

Плес уживања

По већини интерпретација Ислама, од младе и младожење очекује се да у брак улазе невини. У Мароку се, на пример, за венчање изнајмљује шејка, жена са таквим познавањем телесности да може да подучава друге. Она, у одређеном тренутку, пред младом, у делу церемоније намењене женама, изводи плес с пренаглашеним покретима бокова, стомака и груди. У ствари, подучава младу који покрети се очекује од ње у брачном кревету. Истовремено, шејка пева о уживању у брачним односима које ће млада искусити током прве брачне ноћи.

Хареми - холивудска фантазија

Костим трбушне плесачице, бедлах, свој изглед не дугује толико аутентичној изворној одећи са Блиског истока, колико харемској фантазији створеној у Холивуду. Хареми су одувек интригирали западни свет, иако ниједан мушкарац са Запада није могао ући у њих. Из оно мало доступних извора створена је слика харема као врло еротизованог простора. То је додатно било наглашено оријенталним сликама које су приказивале оскудно обучене жене у тренуцима одмора, неге тела или дружење.

У ту слику савршено се уклапала прича по којој је оријентални плес женама из харема служио да привуку султанову пажњу. У стварности, оне су ретко имале прилику да виде султана а одлуку о томе која жена ће му бити представљена, доносила је султанова мајка или прва жена. Много је вероватније да су жене игром желеле да испуне дуге дане у харему.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (5)

Viktor

19.11.2012. 11:51

Znaci nastavlja se podmukla propaganda arapskih i istocnjackih vrednosti. Priprema se teren za jos jedno robovanje pod Turcima.Gde vam je odgovornost pred potomcima? Zar opet da prozivljavamo nesto, cega su nas casni pradedovi oslobodili.Stvarno niste normalni.

V.Petrovic

19.11.2012. 13:59

@Viktor - Svaka cast Viktore ja bih dodao robovlasnickih poriva iz srednjeg veka od strane aga i begova.Stanko visi fizioterapeut mnogo velik mozak da bi dao adekvatne formulacije o tom trbusnom kako ga on naziva plesi. To su bile samo predigre za seksualne seanse verovatno nisu tada imali viagru.Sramota je sto to srbin reklamira da je dobro.

Buba

19.11.2012. 16:54

@Viktor - Viktore,a kakve veze ima ples sa istorijom.Koliko ja znam svim muskarcimakad vide neku orijentalnu igracicu,oci kao da su na federe i samo sto ne iskoce iz glave,a svi oni nisu ni Turci ni poturice.Svaka igra uz muziku je umetnicko delo.

Knele

19.11.2012. 21:22

@Viktor - Trbusni ples je Islamska verzija zapadnjackog striptiza... Cilj: uzbudjenje muskarca - degradacija zene...

Viktor

20.11.2012. 00:30

@Viktor - Nista vi ne vidite sta vam se pred ocima desava. Lep kaze narod: "Slep kod ociju". Zar vam nimalo cudno nije da su vam teme trbusni ples, Sulejman velicanstveni, Erdogan koji miri muslimane u Raskoj? Pa jel' covek treba da crta? Izgleda da nam je vecina naroda stvarno naivna. Kada cete ljudi shvatiti da srpsko: "Lako cemo", " Nema veze" vazi samo za Srbe. Kod svih ostalih je SVE bitno i najmanja "zapeta/zarez" u recenici ili nekom ugovoru, da ne pricam o kulturoloskim osvajanjima.