Историјска књига лаких нота
27. 12. 2018. у 20:40
Удружење композитора Србије представило последњи део антологије "Време попа и рока"

Точак,Гиле,фото И.Маринковић
ПЕСМЕ "ваше и наше младости", које су стварали Момчило Бајагић Бајага, Бора Чорба, Радомир Михајловић Точак, Неша Галија и групе ЕКВ, "Партибрејкерс", "Електрични оргазам", "Кербер" и други, први пут су представљене у нотном издању за глас и клавирску пратњу. Реч је о последњем издању трилогије "Антологија српске популарне песме", са поднасловом "Време попа и рока", које је објавило Удружење композитора Србије.
- Драго ми је да је оваква врста музике уопште ушла у форму антологијске књиге. То је већ само по себи велика ствар - рекао је Срђан Марјановић, председник секције популарне музике УКС. - Сигуран сам да ће ово бити историјска књига, бар када је реч о "лаким нотама". Оне су увек биле потцењиване, а сви који су се бавили тиме осећали су се као грађани другог реда и у српским и у светским оквирима.
Марјановић подсећа да је рокенрол увек био музика алтернативе, која је била скрајнута и која је схватана као неозбиљна:
- Самом појавом ове књиге та врста музичког израза постаје призната као саставни део културе свих нација и народа, па и српског. Она је изузетна сатисфакција за 50 и више година, колико рокенрол постоји на овим просторима. Волео бих да се књига појави где год се читају ноте, а оне немају границе, јер су разумљиве на свим меридијанима.
Антологија обухвата период стасавања савремене музике од 1980. до 2000. и представља 43 композитора са 48 песама.

- Када смо бирали песме посматрали смо опус свих аутора, па тек онда шта је најзначајније са гледишта композиторског рада, текста, поруке, а тек на крају је била популарност, која се најчешће подударала са другим критеријумима - објашњава уредник издања Раде Радивојевић. - Сва рок и поп музика је највећим делом компонована и свирана на гитари. Превести те рифове на клавирски начин свирања било је врло инспиративно. Није лако пребацити песму тако да задржи свој карактер, ритам, хармонију, мелодију, бубњеве и басове у начин свирања класичне музике. На томе су, поред мене, радили и Драган Илић и Огњан Радивојевић.
На шареним страницама, чији дизајн потписује Миодраг Бата Кнежевић, спаковане су биографије композитора на српском и енглеском језику, фотографије и илустрације група и извођача, препознатљиви симболи времена, као и подаци о претходним свескама Антологије које носе поднаслове "Време шлагера" и "Време фестивала".
Бора,Бајага, фото З.Јовановић/В.Данилов

ПЕЦА ПОПОВИЋ: ВАЖАН ЈЕ ТРАГ
ПЕТАР Пеца Поповић у предговору напомиње да је овдашња сцена осамдесетих година била проглашена за трећу у Европи и пету на свету.
- Народ који не поштује свој језик, традицију и ствараоце, нема историјских разлога да постоји - рекао је за "Новости" Поповић. - Ми смо избрисали и уништили много снимака. Они који бришу свој звук и губе важне трагове не морају да се питају зашто им се дешава то што доживљавају. Зато је важно да ово издање остане као траг да је нешто било и постојало и да се тога нећемо одрећи.