РОКОВИ ПУЦАЈУ НА МОРАЧИЦИ: Деоница ауто-пута од Смоковца до Матешева неће бити завршена када је планирано

В. КАДИЋ

22. 10. 2018. у 13:45

Траса од Бара до Бољара касниће годину дана; За Владу битан квалитет радова и безбедност будуће саобраћајнице

РОКОВИ ПУЦАЈУ НА МОРАЧИЦИ: Деоница ауто-пута од Смоковца до Матешева неће бити завршена када је планирано

Предвиђено је било да радови буду завршени до маја 2019.

ПРИОРИТЕТНА деоница ауто-пута Бар - Бољаре неће бити завршена у предвиђеном року (маја наредне године), већ ће каснити највероватније годину дана. Ово је саопштена на округлом столу који је организовала Мрежа за афирмацију невладиног сектора (МАНС). Министар саобраћаја Осман Нурковић казао је да су за Владу Црне Горе битни квалитет радова и безбедност будуће саобраћајнице.

- Као инвеститор, поставили смо стандарде извођачима радова и не играмо никакву утакмицу с роковима. Овај пројекат треба да се реализује јер смо једина земља у овом делу Европе која нема ни километар ауто-пута. Влада, као инвеститор, поставља стандард извођачима радова на деоници Смоковац - Матешево - рекао је министар Нурковић.

Међутим, невладин сектор поручује да су основне информације о изградњи ауто-пута и даље тајна.

- Било каква информација где се помиње новац је тајна, под изговором да је то интелектуална својина Владе Црне Горе. У свим земљама у којима се раде велики пројекти постоји велики ризик од корупције, чак и у земљама које су уређеније од Црне Горе - казала је Вања Ћаловић (МАНС).

У овој НВО наводе да је Министарство саобраћаја унапред прогласило тајном податке који укључују управна акта, финансије, планове и програме и податке о контроли пројекта, споровима, као и техничку документацију.

- Према Закону о тајности података, информације чије би откривање довело до штетних последица за безбедност, спољну, монетарну и економску политику Црне Горе представљају тајне податке, док се ознака “интерно” одређује уколико би откривањем података наступиле штетне последице за остваривање функција органа. Министарство саобраћаја је средином 2016. унапред прогласило тајним 20 врста различитих докумената, наводећи да би се њиховим објављивањем могли угрозити позиција и правни поступци који предстоје у вези с реализацијом уговора - саопштили су представници МАНС.

Међутим, Влада тврди да сва побројана документа представљају пословну тајну, јер утичу на њене планове у вези с реализацијом ове фазе и наредних етапа ауто-пута.

- Међународни стандарди показују да те информације не могу бити сматране пословном тајном. Министарство је навело да би откривањем података могао бити угрожен интерес Владе као инвеститора, уколико би са њима била упозната кинеска компанија ЦРБЦ, и то би се, према њиховом мишљењу, негативно одразило у случају евентуалног арбитражног спора. Међутим, овакво образложење је неосновано, имајући у виду да уговор ФИДИЦ садржи јасну процедуру међусобног обавештавања уговорних страна, које једна другој достављају све захтеве о потраживањима или покретању спорова. Министарство саобраћаја је документе у вези са тим пројектом означавало као интелектуалну својину Владе.

Уз све наведено, у МАНС истичу и податак да се за стране држављане који су запослени на изградњи ауто-пута не плаћају порез на доходак и обавезно социјално осигурање.

ТРОШКОВИ ИЗГРАДЊЕ

НА ауто-путу Бар - Бољаре планирана је изградња 42 тунела и 92 моста и вијадукта. Деоница Смоковац - Матешево дуга је 41 километар. Изградња прве деонице ће коштати 809,6 милиона евра, а од тог износа 85 одсто (688,16 милиона) обезбедиће Ексим банка кроз кредит, а 15 одсто (121,4 милиона) је учешће је Црне Горе. Рок отплате кредита је 20 година, грејс период шест година, а годишња стопа износи два одсто. Мост на Морачици, најатрактивнији објекат, дужине је 960 метара и ослања се на пет стубова. На овом послу ангажовано је 3.048 радника, од којих су 1.162 из Црне Горе.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

flamantes

23.10.2018. 09:30

@Sasa - Sasa neće biti da je isto, počelo je spajanje stubova sa vozačkom stazom, zakašnjenje je drugev prirode, a radove izvode Kinezi, s tim da svako kašnjenje ima posljedice u smislu plaćanja kredita i sličnog.

Luna

22.10.2018. 17:38

Ja se izvinjavam ali to nisu usporedbe niti mogu biti, jer ipak u srbiji se prave auto putevi na sve strane i uopste me ne zanima ko je na vlasti, jer veliki joza sta je napravio kroz beges i prema nisu ostalo nista, ipak ja imam oci a i nekih godina i pamcenje mi nije kratko, vucko samo napred i neuzbijaj komunjare pozdrav od demokrate