Свет ни не зна за Јасеновац, по зверствима хрватски логор био страшнији од Аушвица

Јелена МАТИЈЕВИЋ

26. 07. 2017. у 09:05

Професор Гидеон Грајф, израелски експерт за Холокауст, о највећем концентрационом логору у НДХ. Хрватске руке овде су потпуно прекривене крвљу невиних Срба, Рома и Јевреја

Свет ни не зна за Јасеновац, по зверствима хрватски логор био страшнији од Аушвица

Тортуру и садизам усташа осетили одрасли, али и деца Гидеон Грајф Фото: В. Данилов

ТЕШКО је поверовати да је чак и данас, крајем јула 2017. године, Јасеновац прилично непознат у међународним оквирима, упркос огромној важности коју има не само за регионалну већ и за европску и историју Холокауста. Јер, и логор Јасеновац и други логори из његовог "система" у Хрватској, од осталих нацистичких логора разликују се из два разлога. Први је да су, по сведочењима малобројних преживелих, мучења у Јасеновцу било много монструознија и демонскија него у Аушвицу и осталим нацистичким логорима, а други разлог је што је настао и постојао без и најмањег учешћа немачких војника. Био је то пакао на земљи. Зато су у Јасеновцу хрватске руке потпуно прекривене крвљу!

Ово је у разговору за "Новости" у уторак рекао професор др Гидеон Грајф, главни историчар израелског Института за образовање, документовање и истраживање Холокауста "Шем олам". Овај водећи историчар Удружења за образовне пројекте о Холокаусту у Мајамију боравио је ових дана у Београду и у Заједници јеврејских општина Србије у уторак је говорио у оквиру трибине посвећене највећем логору смрти у Независној Држави Хрватској.

Иако га после више од четири деценије рада сматрају једним од водећих стручњака за Аушвиц и Зондеркомандо, професор Грајф се последње две године с посебном пажњом посветио изучавању Јасеновца. За наредну годину најављује објављивање књиге "Јасеновац - Аушвиц Балкана", а један је од уредника зборника "Право на незаборав - Јасеновац", објављеног у априлу ове године под покровитељством Министарства спољних послова Србије.

- За овај страшни логор давно сам чуо, али нисам много знао о њему - каже професор Грајф. - Детаљније сам почео да га проучавам пре две године. Поражавајуће је, међутим, што многобројне моје колеге, иако су историчари не знају ништа о Јасеновцу. Чак не знају ни у којој држави је био, а камоли да га лоцирају! А историја убијених у Јасеновцу није само историја смрти већ историја о зверствима, злу, садизму и нечовештву. У концентрационим логорима које су водили Хрвати смрт је сматрана врхунском вредношћу. Злотвори су уживали у мучењу својих жртава и стално су изналазили нове начине тортуре. Сама смрт није им била довољна, већ је морала да потраје и да изазове болне патње до самог краја.

Застрашујуће је, по речима нашег саговорника, што су такву тортуру у Јасеновцу доживљавали одрасли, али што је још страшније и деца и - бебе

- За Јасеновац је важно знати и зато што је, међу нацистичким логорима, јединствен по томе што је у свом систему имао и логоре за децу - каже професор. - Немци су имали логоре за жене, мушкарце или мешовите у којима су са одраслима била и деца. А Хрвати су отишли корак даље и имали чак и дечје логоре. Страхота! Ти тек рођени малишани су за неколико месеци живота доживели само окрутност и садизам!

Јасеновац је, по речима нашег саговорника, био сличан другим концентрационим логорима по томе што у њима није било довољно само убити жртве, већ их је требало изложити и тортури и понизити их пре смрти.

- Тако су и Хрвати као Немци своје жртве убијали два пута - наставља професор Грајф. - Али страшна је и неспорна истина да су чак и немачки официри који су посећивали Јасеновац и друге логоре у Хрватској били згранути бруталношћу коју су у њима видели. Већ 10. јула 1941, Едмонд фон Хонстенау, немачки војни аташе у Загребу, пише Хајнриху Химлеру да су немачке трупе "неми сведоци бруталности усташа над Србима, Јеврејима и Ромима".

Због свих страхота које је за минуле две године обимних истраживања сазнао о Јасеновцу, професор је одлучио да део свог рада посвети његовим жртвама.

- Гласови стотина хиљада невиних жртава Јасеновца и свих логора смрти у Хрватској, који су сурово и на најбруталнији начин погубљени, дозивају нас из утробе земље са молбом да не буду заборављени - каже професор Грајф. - Ми који смо преживели морамо да чувамо њихов ехо. Морамо да из све снаге подигнемо глас како би се за њихово страдање и патње чуло широм света. Тај наш глас, заправо, мора да буде врисак пошто њихове убице Хрвати са својим пријатељима све јаче покушавају да избришу трагове злочина, да поново пишу историју и да изврну чињенице. Штавише, уверени су да њихов ревизионизам може да успе. Али сигуран сам да нису у праву и да неће успети.

СТЕПИНАЦ

КАДА је реч о кардиналу Алојзију Степинцу, рећи ћу вам јасно, оштро и кратко: његова канонизација је сама по себи злочин, а људи који намеравају да га канонизују су злочинци - каже професор Грајф. - То је подсмевање жртвама. Свако ко је подржавао злочиначки режим попут усташког не заслужује никакву награду! Сам покушај да се избрише и релативизује историја Јасеновца личи на покушаје да се укине сећање на Холокауст, што је врло опасан феномен. И из тог разлога рабин Абрахам Кригер, оснивач и председник Института "Шем олам", и ја смо овде дошли да изразимо противљење хрватским покушајима да преиначе историју.


ИЗЛОЖБА У ИЗРАЕЛУ ПОЧЕТКОМ ДЕЦЕМБРА

ПРОФЕСОР Гидеон Грајф је директор Међународне експертске групе историчара која је 27. јануара, поводом 75 година од оснивања Јасеновца, у Њујорку организовала изложбу "Истина о Јасеновцу - право на незаборав", која је била највећа поставка о овом усташком логору у иностранству. На њој је било изложено 180 паноа са текстовима историчара, 25 скулптура вајара Љубише Манчића и Катарине Трипковић и 21 цртеж сликара Драгана Јеловца, као и аутентични предмети Меморијалног центра "Доња Градина" и грађа из архива Израела, Немачке, САД, Италије, Норвешке, Републике Српске, Хрватске и Србије. Ова изложба ће у децембру бити приређена и у Израелу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (48)

svet nije u obavezi

26.07.2017. 09:13

Da zna za Jasenovac!Svet mora da zna za Holokaust !I nista vise!Svet mora da zna za Varsavu!I ni metar dalje,istocno od Poljske granice!Svet ne sme da zna za Bliski istok!Ni za Libiju,Irak,Siriju,Vijetnam,Kinu...Svet ne sme da zna ni za Inke,Acteke,Domoroce"Severne Amerike"!Svet ne sme da zna za Gvineju,"Australiju","Novi Zeland"....Svet...Nije vas I njihov...I prestanite sa"mi pa mi"!!!Umirali su I zatirani I mnogi drugi....I za sve to,svet ne mora da zna.A I ne moze se od vas.....Svetskih....

komandant 1001

26.07.2017. 11:31

@svet nije u obavezi - .............alal si ti izmešao babe i žabe....pa NDH logori su nemerlji u istoriji čovečanstva sa tvojom Varšavam,Libijom Sirijom....ej' bre stani malo !

Goksi

26.07.2017. 09:33

Sam pogled na ovu jadnu decicu na fotografiji izaziva suze,kome su oni i sta skrivili jadne male dusice..

Boško

26.07.2017. 09:45

Najveći zločin u istoriji čovečanstva nad jednim malim i moroljubivim narodom.

BolestDrustva

26.07.2017. 09:50

Već 2-3 poslednje vlasti su obećavale i film o Jasenovcu ( neki su čak i Spilberga spominjali ) i muzej genocida nad Srbima a svako ko ovo čita znaće i sam šta je od toga ostvareno. Zašto?

Dobili su pare !

30.07.2017. 05:48

@BolestDrustva - Te 2-3 vlasti su napunili dzepove i zaboravili na Srbiju

NIGOS

26.07.2017. 10:08

Svako od nas da podeli ovaj tekst na drustvenim mrezama, kako bi ga sto vise ljudi procitalo. To je najmanje sto mozmo da uradimo. :-(. Ne dozvolimo da se zrtve zaborave, a zveri operu svoje ruke revidirajuci istoriju praveci nas budalama.

вд67

26.07.2017. 10:15

логори за децу - има ли ишта страшније од тога . свест нормалног човека то неможе ни да замисли...

komandant 1001

26.07.2017. 13:48

@вд67 - ......predstavnici MCK kada su posetili Jastrebarsko (logor samo za decu) pitali su časnu sestru Mercedes, da zašto deca leže na betonu pokrivenom slamom.....Mercedes; " Gospodo, i Isus je spavao na slami"...pametnom dosta!

Duca-32

26.07.2017. 10:18

Ne zna svet ni o zločinima nad Srbima i Romima u fašističkoj "evropskoj uniji" !

shalom

26.07.2017. 10:18

e sada vi velike patriJote i antisemite pricajte nesto! da nema Izraela i Jevreja.....jasenovac bi se zaboravio

ime ili nadimak

26.07.2017. 12:51

@shalom - Zanimljivo je da je ndh davala jevrejima "arijevski (lol) sertifikat" ako se bore za ndh (to je izludjivalo Himlera); jos bolje je bilo da jevreji predju u katolicanstvo (kao sto je kompletna usraska desnica bila od korena jevrejska)... A najbizarnije je da je americko jevrejstvo medju prvima priznalo tudjmanovu ndh i zabolo Srbima noz u ledja toko, '90-tih. Shalom.

Predrag

26.07.2017. 10:29

Ovakvi ljudi su hrabri ljudi. I jako ih je malo. U Srbiji ih gotovo i nema u javnoj sferi. Svi ćute i gledaju kako da se "obogate" za neki dinar ili evro, i nije im važno što će jedan zločinac kakav je Stepinac biti proglašen za sveca i time za sva vremena oblikovati svest i vrednosti u Hrvata. Tragedija je šta srpska elina radi, ili tačnije ne radi, i kako dopušta ovo ponovno ubijanje žrtava i silovanje sopstvenog naroda.

Pobunjenik

26.07.2017. 10:30

Hrvatska fasisticka banda je bila na strani Adolfa Hitlera, sada je opet birala da bude na strani belosvetskih fasista, americkih bandita koji osvajaju ceo svet na malo namazaniji nacin. Sigurno im nije prijatno deliti istu granicu sa "malim Rusima" koji dobro pamte Jasenovac. Sve se vraca, sve se placa...Nadam se da ce im Izrael isporuciti one ratne avione u jos losijem stanju od onih Ukrajinskih ;-)

Nesa

26.07.2017. 10:30

Izrael je vrlo finansijski mocan i vrlo blizak Amerikancima...tamo na sva usta pricajte o Jasenovcu...mi u Srbiji znamo sta se desilo

Jovan Melic

26.07.2017. 10:36

Pitam zbog čega se onda čuti. Zašto. Ako neko Srbima misli sve najbolje zašto se čuti. Koja strana čuti. Moje mišljenje je Srbski političari. Kao i uvek.

Онуфрије Велики

26.07.2017. 10:47

Има наде да ће сва истина "испливати" кад-тад и показати свјетској јавности право лице,догађаје и судбине,страх и патњу на једној - српској,и монструме без примера у људској цивилизацији, на другој - хрватској страни.Та нада је у истраживањима и дјеловању особа какав је професор Гидеон Грајф,експерт за Холокауст.Професор ће лако утврдити геноцид над Србима,ко је извршилац, ко иза њега стоји и ко и како га је скривао, до дана данашњег.На томе сам му искрено захвалан.

IV. BRIG. ZNG /SPLITSKA/

26.07.2017. 10:49

Da li postoji ovaj čovjek, imenom i prezimenom i gdje je bio do sada. Od Jasenovca je prošlo 72 godine i još ne priznajete broj nastradalih i mnogo drugih detalja o njemu. I stavljanje ovih članaka na naslovnicu vama više šteti nego pomaže ali vama nema pomoći, nažalost.

NIGOS

26.07.2017. 13:27

@IV. BRIG. ZNG /SPLITSKA/ - Ma da je proslo i 702. godine i sta tu ima da se prizna i ne prizna. Da je ubijeno 10 ljudi, na nacin na koji je pobijeno stotine hiljadaljudi i dece je zverstvo i necemo ga zaboraviti. A ne vidim kako nam steti sto je na naslovnoj BRIGADO SPLITSKA. Boli istina, to je najgore. Pece kao ziva rana, kad vam neko govori da vam je deda ili pradeda ubica i zlotvor najgore vrste. Pominjacemo sve dok istina ne pobedi. Istina i pravda su spori, a ma koliko to delovalo smesno u ovom vremenu, dostizni.

komandant 1001

26.07.2017. 13:44

@IV. BRIG. ZNG /SPLITSKA/ - IV.BRIG.ZNG/SPLITSKA/.......ma jok, mi Srbi se samo šalimo kao i ovaj Jevrejin jer kako vi kažete, Jasenovac je bio radni logor, odmaralište, sanatorijum (sa Picilijevim pećima) i spas za Jevreje i Srbe da ne ginu na "slobodi"

Spiridon S.

26.07.2017. 22:10

@IV. BRIG. ZNG /SPLITSKA/ - IV.BRI:ZNG/SPRITSKA/@Vi nosite jako tesko breme..(karmu) sudbinu i ja bi se jako bojao Bozije kazne za sva ucinjena nedela..Davo ce pobeci jednoga dana i prestati da vas hrabri..Hteli ne hteli morace se na Boziji sud..

Baki

26.07.2017. 10:52

Pa zbog čega se cutalo toliko vremena da se sad to pitanje postavlja drugačije bi ceo svet gledao ustaške ideologije o njihovim zvjerstvima koje su činili!!

srbin

26.07.2017. 10:57

na žalost o jasdenovcu nije smelo da se mnogo piše ili pravi film jer je jasenovac tvorevina tita srpskih komunista I ustaša da je pisano I sveski objavljivano vrlo brzoi bi istina izašla na videlo a to nikako nije smelo od 1945 pa do 2000god kao I sve nevolje koje su nam došle sa istioka tako je I jasenovac oformljen po ugledu nataljinove logore pre drugog sveskog rata da bi što vise srba bilo ubijeno komunisti srbije su sve radili na tome da jasenovac što duže opstane nisu dali diverzije pruga

bljak

26.07.2017. 11:18

svetu se za ovaj monstruozni zlocin nezna zbog potonje vladavine Broza i njegovih sledbenika koji su uzeli sebi za pravo da izjednace slobodarsku borbu Ravnogorskog pokreta sa GENOCIDOM i planom da se Srbi istrebe sa svojih vekovnih ognjista!Ako je onda, zbog kom. diktature moralo da se cuti, mora li sada?

Nikola I.S.

26.07.2017. 11:19

A, ko je kriv što svet ne zna za Jasenovac? Naravno zlotvor Josip Broz. On je sakrio ustaške zločine, o njima se nije smjelo pisati, govoriti, snimati filmovi. Mnoga stratišta poput Starog Broda na Drini (moj otac kao desetogodišnji dječak je preživio taj pokolj) nisu bila uopšte obeležena. I zamislite BROZ NIKADA NIJE POSJETIO JASENOVAC.

Bane NS

26.07.2017. 12:39

@Nikola I.S. - Nije Broz kriv, već smo krivi mi Srbi. Ne može se od demona očekivati dobro delo. Mi smo kao narod zaboravili svoje mrtve. I mi biramo najgore među nama koji ćute kao mutavi na sve ove monstruozne detalje iz naše istorije.

komandant 1001

26.07.2017. 11:37

Logor Jasenovac nikada Ambroz nije posetio !Logor Jasenovac nije bio u planu Ambroza da ga oslobodi Logor Jasenovac je Ambrozu na neki način trebao da se tamo likvidiraju Četnici(čit. Srbi)Posle rata Ambroz je zabranio da se Jasenovac spominje da se nebi Hrvatiuvredili. Ja toliko !

slo

26.07.2017. 12:34

@komandant 1001 - Niko nije zabranio da se Jasenovac spominje. Ali potpuna istina o Jasenovcu nije isticana u prvi plan zbog jedinstva Jugoslavije. U protivnom, podsticao bi se gradjanski rat. Ko je zeleo da sacuva Jugoslaviju, morao je tako da deluje. Greska se dogodila mnogo ranije, 1918. god. kada je stvorena Kraljevina SHS. Anikomunisticka propaganda o ovo vreme ima jasnu americku pozadinu: svetskom centru kapitalizma smeta svaka pomisao na socijalizam.

неимени

26.07.2017. 12:18

Не знају? Исто к'о шта "не знају" ко су украјински нацисти и к'о шта не знају ко финансира канибале у Сирији, Ираку, Либији...Сви све знају, свима је све јасно, али се и сврставају. Они у свету који се праве "мутави" па не проговарају о Јасеновцу су исти они који су се побринули васкрсну и Наци Хрватска и украјинси нацизам. Чуј, не знају.

slo

26.07.2017. 12:38

Neki Jevreji su poceli da nas stite jer se boje da ce, kada se konacno uspostavi americki Novi sv. poredak, oni biti moguce zrtve.

PRAVDIC

26.07.2017. 13:34

Gde su nasi istoricari. Broza nema vec 37 godina. Ko ih sada sprecava da dignu glas i u UN i u literaturi.

slazem se

26.07.2017. 13:47

Slazem se ja sa komentatorima u vezi Jasenovca i Broza. Ali, Broz je umro pre 37 godina, a na vlasti bio 35 godina. E sad, pitanje je sta Srbija uradila da bi se to u svetu saznalo posle Brozove smrti. Nista.

srbin

26.07.2017. 19:41

@slazem se - vi niste devedesetih živeli u srbiji jer da jeste znali bi ste da niko od sps I mire markovic I visokih vojnih generala ne bi dopustio da se o jasenovcu otkrije prava istina jer su svi oni potomci tih koji su jasenovac formirali ili vajdili od njegas eliminisanjem ucenih ljudi da bi njihovi ocevi došli na visoke položaje

slazem se

26.07.2017. 21:55

@slazem se - Dobro, da oduzmemo i taj period, sta je od oktobarske revolucije do dans uradjeno po tom pitanju? A to je 17 godina. Nije to mali period. Sta se danas radi u Srbiji po pitanju ne samo Jasenovca, nego i ostalih zlocina koje su hrvati ucinili nad nasim narodom. Od prvog rata pa do dana danasnjeg. Nista. Srbija ne sme da pisne o tom, inace nema nista od EU. A po politicarima, to je strateski cilj Srbije. Znaci, mrka kapa, bila i bice.

jovan

26.07.2017. 18:31

Vreme je da ova gospoda svoje govore drže u Zagrebu. Kao i Zurof - dodju, kažu nešto i ništa. Uostalom, upravo se Goldštajn složio sa hrvatskim stavom da je u Jasenovcu stradalo oko 80 "tisuća" ljudi. A što se tiče rada istoričara, te da im niko nije branio da istražuju, to nije tačno. Pročitajte samo koliko je Smilja Avramov čekala da objavi svoje delo o genocidu i ne zaboravite da je u naslovu, nakon godina u kojima su vršeni ostavila tri tačke...nastavlja se.

Nauta Brodic

26.07.2017. 23:37

Za to nepoznavanje istine o Jasenovcu je iskljucivo kriva Srbija, odnosno srpski politicari.

minja

01.02.2018. 19:51

@Nauta Brodic - kriv je broz, i naše komunjare koje su mu podilazile i radile šta je on htio. sve za vlast. ta banda komunjarska je sve prikrivala. iz istorije nijesmo učili , da je u pivi ubijeno 500 osoba. među njima žene i djeca. jednostavno naložili su vatru i u nju bacali djecu. jedna žena vidjevši da će dijete da joj bace u vatru, sama je prva skočila u vatru. iz porodice blagojevića ubijeno je 80 ljudi. sve su to uradile ustaše, hanđžar divizija i crnokošuljaši. a iz pive je bio i visoki državnik, ali,

mili

27.07.2017. 13:59

Jevreji koji poznaju istoriju uvek su bili uz Srbiju i srpski peijatelji.A sto se tice ko je kriv sto se nezna u svetu za Jasenovac,to su katolicka crkva i nasi komunisti iintelektualci koji su uvek samo predstavljali sebe a ne ne nas narod i drzavu.Tokom ratovu u ex Yu i Srbiji na zapadu Hrvati, Bosanci i Albanci su nas zasipali najgorim ...Dok se nasi nisu borili da se cuje nas glas.Tako da sada nije samo problem sto stranci ne znaju za istinu nego ni nasa deca i unuci a to je naJGore

david

01.02.2018. 19:54

@mili - olbrajtica i kušner , su željeli da se što više srba ubije. a oboje su jevreji.zašto

zola

27.07.2017. 15:08

Da mi , za početak, prebrojimo naše žrtve ( nadam se da nije kasno za to)u Jasenovcu, ali u u svim drugim: logorima, jamama, stratištima, frontovima...Puno je bilo pogubnih poteza u 20. veku, puno pravoslavnih Srba je nestalo sa lica zemlje, ali je najpogubnija po srpski narod pojava komunizma. Komunisti , između svih ostalih nedela, sprečili da se sazna istina i o Jasenovcu i sprečavaju i danas. Ispišimo na ogromnoj ploči imena stradalih, da svet prvo to sazna, a posle će mo o Stepincu i ostal.

Radnik

16.06.2018. 15:09

Ja sam u Brozovo vreme sve o Jasenovcu čitao u udžbenicima istorije. Ko tvrdi da se tada krila istina, ili je bio nepismen ili laže.