Сурове поруке вандала
22. 05. 2005. у 18:41
Антифашистички споменици све чешће се скрнаве и уништавају. Не разумем откуд младим људима потреба да презиру нашу антифашистичку борбу и херојство исказано у њој, каже вајар Јован Солдатовић.
Зашто се то нама догађа?
БЕЗ ЗАБОРАВА
ОВО питање поставили смо новосадском вајару Јовану Солдатовићу, који се, као млад човек с пушком борио против фашизма, а затим, као уметник, длетом овековечио оно за шта се борио.
- Огорчен сам - каже вајар. - Не разумем откуд младим људима та потреба да презиру нашу антифашистичку борбу и херојство исказано у њој. Не могу себи да објасним тај бес који исказују скрнавећи партизанске споменике. Рат је за мене увек био нехуман. Зато сам и настојао да моје скулптуре буду хумане поруке. Ударајући длетом по камену, никад нисам помишљао на освету. Желео сам само да говорим о онима који су нашу слободу платили својим животом.
Солдатовићу смета грубо политичко игнорисање наше победе над фашизмом. Напослетку, каже он, то је нешто што се не може избрисати, ма колико на томе радиле одређене политичке снаге. Оне могу да је прећуте, али не могу да је обезвреде.
Како се мења политика, тако се, на жалост, мењају људи и њихова схватања, наглашава Солдатовић. Ето, кад је у Хрватску дошла нова "демократска" ХДЗ власт, вандалски је срушено, оскрнављено, оштећено или уклоњено 3.500 антифашистичких спомен обележја. Тешко је наћи место у коме није са земљом сравњен понеки партизански споменик. Али, то, на жалост, није карактеристично само за Хрватску.
- Знам - каже вајар - шта је учињено партизанском споменику на Козари, једном од наших најзначајнијих културно историјских споменика које је извајала рука једног Душана Джамоње. Кад видим шта је било са споменицима других аутора, ја донекле могу да будем и задовољан. Моје скулптуре су углавном одолеле насртају рушитеља. Догађало се, истина, да вандали и њих сруше, али сам их ја увек изнова подизао, поправљао. И док будем жив, тако ће бити.
Вешти прсти мајстора Јована Солдатовића длетом су обликовали камен од кога је настала чувена скулптура "Породица" на Дунавском кеју у Новом Саду, посвећена жртвама злогласне рације у којој су јануара 1942. фашисти убили и бацили под лед неколико хиљада Срба и Јевреја.
ГЛЕДАО ЗЛОЧИН
СОПСТВЕНИМ очима гледао сам тај злочин са друге стране Дунава - присећа се наш саговорник. - Затекао сам се у Сремској Каменици, по повратку из Земуна где сам ишао по партизанском задатку. Жива у термометру била је испод 20. подеока. Дах се ледио у ваздуху у коме су се мешали пушчани хици и самртни крици жртава. Тај стравични призор посматрао сам са једним свештеником, и оно што сам тада видео никад није ишчилело из мог сећања.
Своју "Породицу" заустављену на обали Дунава, Солдатовић је извајао две деценије после стравичног злочина и поставио је на обали реке која је однела жртве.
- Доцније, када су историчари доказали да је број жртава био већи од уписаних на каменим плочама, повела се расправа да ли уносити нова имена - прича уметник који је због тога платио лични цех. - Сломили су ми руку не би ли ме спречили да наставим да вајам, а било је и покушаја да се униште текстови са именима јеврејских жртава.
Солдатовић се није уплашио ни одложио длето. Наставио је да ваја. Исклесао је бисту песника Скендера Куленовића, затим "Нарикачу", чија је фигура направљена према Куленовићевој "Мајци Кнежопољки" и постављена испред основне школе у војвођанском селу Ђурђеву. Нјегових шест бронзаних срна пландују у Јајцу, поред објекта у коме је проглашено шест република Авнојевске Југославије. На Игману се зауставио његов "Јелен" извајан у част Олимпијаде у Сарајеву, затим споменик на Сремском фронту, оскрнављен 1975. године...
СТАЛНА БРИГА
СОЛДАТОВИЋ је обележио трагедију Хирошиме скулптуром која је део сталне поставке у овом јапанском граду, кога су Американци спржили атомском бомбом. Извајао је и Конфучија, али фигура овог кинеског мудраца још чами у магацину, јер је у НАТО бомбардовању изгорела зграда кинеске амбасаде у Новом Београду, где је требало да буде постављена.
Иако се никад није потписао испод свог дела, Јован Солдатовић брине о сваком од њих, ма где "живела".
- Са мном су и кад оду од мене - каже вајар. - Она носе моју поруку љубави и живота. Жао ми је само што се тај језик хуманости све ређе чује и све мање разуме.