Владица Тинтор: Све цене оператора на истом порталу

Даниела Илић Красић

27. 07. 2019. у 11:17

Разговор са директором РАТЕЛ - а о фиксној и мобилној телефонији, интернету, телевизији

Владица Тинтор: Све цене оператора на истом порталу

Фото В.Данилов

ОД септембра ће грађанима, на посебном интернет-порталу, бити доступни упоредиви подаци о ценама услуга оператора који послују у Србији. Тако ће, на једном месту, корисници моћи да упореде, на пример, цене разговора у мобилној телефонији, разних пакета услуга, брзину интернета и да изаберу оператора који им највише одговара - најављује, у разговору за "Новости", Владица Тинтор, директор Регулаторне агенције за електронске комуникације и поштанске услуге - РАТЕЛ.

* Које све информације ће корисници моћи да пронађу на том порталу?

- Информације на порталу ceneusluga.rs груписане су у пет категорија: фиксна телефонија, мобилна телефонија, интернет, телевизија и пакети услуга. За сваку од ових услуга подаци ће се приказивати на једноставан и практичан начин, у форми и редоследу који не фаворизује ниједног оператора, нити понуђену услугу. Корисници ће претрагу моћи да филтрирају по ценама, броју минута, брзини преноса података и другим критеријумима. Тренутно оператори уносе податке о услугама, и у току је завршна фаза тестирања целокупне платформе.

* Да ли ће портал садржавати и податке о операторима који пружају услуге са додатом вредношћу - тзв. VAS поруке, које се наплаћују?

- У овом првом сегменту настанка портала неће. Услуге са додатом вредношћу су многобројне и тешко их је категоризовати.

* Како корисници да се заштите управо од тих VAS порука, које могу да буду изузетно скупе?

- Закон о е-трговини прецизира да корисник мора да се сагласи да жели те услуге, а оператор мора јасно да се идентификује, да наведе врсту услуге, цену и начин одјаве. Да се не деси да корисник случајно кликом на банер добије 10 СМС-ова, а да сваки кошта 150 динара. Ове услуге се наплаћују преко месечног рачуна за коришћење мобилног телефона. Али сви приговори на износ задужења или квалитет услуге подносе се конкретном VAS оператору, а не мобилном оператору. Тек ако он одбије приговор корисник може да се жали и РАТЕЛ-у, који има улогу медијатора у том спору. Али врло често, имајући у виду да су корисници из незнања пристали на услугу, ови оператори им враћају новац. Било је и случајева непоштовања закона, због чега је РАТЕЛ поједине VAS операторе пријављивао надлежној инспекцији.

* На шта се, иначе, корисници највише жале Регулаторној агенцији?

- Приговори које добијамо односе се највише на квалитет услуга електронских комуникација, попут јачине сигнала, брзине протока преноса података и слично. Затим на висину рачуна које испостави мобилни оператор, на пример за саобраћај остварен у ромингу, за фактурисање већ поменутих VAS порука чије коришћење или обрачун сматрају спорним и слично. А одређени број приговора се односи и на пренос бројева мобилне и фиксне телефоније из мреже једног у мрежу другог оператора, декодирање телефона, спорне ситуације из уговорног односа... РАТЕЛ годишње има око хиљаду формираних предмета по основу приговора корисника.

* Колико су наши подаци безбедни када смо на wi-fi мрежама?

- На отвореним wi-fi мрежама, па и у онима где је потребна лозинка, којима приступате у кафићима, хотелима и на другим јавним местима, не треба користити ниједан сервис који подразумева било какву аутентификацију, где остављате своје шифре. Поготово не оне сервисе где приступате банкарским рачунима, попут м-банкинга. Такве трансакције се обављају или код куће, или користећи интернет који вам пружа мобилни оператор. У противном, ризикујете да дате лозинку непознатим особама. А могуће злоупотребе су многобројне - од крађе личних података, фотографија и налога на друштвеним мрежама, па до приступа вашем рачуну у банци и неовлашћеног плаћања.

* Постоји ли могућност да корисник препозна да је у току крађа његових података?

- Без додатних уређаја који то могу да региструју - никако. То није до кафића који има отворену wi-fi мрежу, већ до онога ко је још био у њему и то злоупотребио.

5Г МРЕЖА - ПИТАЊЕ ПОВЕРЕЊА

* Јесмо ли, као корисници, спремни за нову 5Г мрежу?

- Технички, јесмо, јер се 5Г телефон неће много разликовати од ових 4Г које сада користимо, а будуће апликације ће по употреби бити врло сличне садашњим. Међутим, важан је социолошки аспект - да ли ми имамо поверење да ће нека апаратура да нас оперише, а при томе је хирург на 500 километара од нас? Или да преко мобилног телефона у овом тренутку код куће укључимо рерну која треба да подгреје ручак, и да будемо сигурни да је то стварно укључено, да ће сигурно бити искључено за пола сата, да неће бити пожара... Верујем да ћемо током следеће године бити регулаторно спремни да аукцију зa фреквенције за 5Г мрежу спроведемо.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације