Владике „у пензији” без сталне адресе
18. 08. 2018. у 19:02
Црква нема системско решење за архијереје који због пропуста у раду постају "пензионери". Нејасна овлашћења у пракси врло често доводе до несугласица, па и отворених сукоба са надлежним епископима

Владике Атанасије и Филарет / Фото СПЦ
СРПСКА православна црква нема осмишљен систем права и дужности великодостојника који су својом или вољом највиших органа Цркве удаљени са својих тронова. Недефинисан делокруг рада, дељење простора и нејасна овлашћења пензионисаних владика у пракси врло често доводе до несугласица, па и отворених сукоба са надлежним епископима.
ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Поделе прете цркви
Овим проблемом објашњава се и недавни инцидент у Епархији Милешевској, где су се најпре вербално, а затим и физички сукобили бивши и актуелни епископ - Филарет и Атанасија Ракита. Незапамћени скандал наћи ће се крајем месеца на дневном реду Светог синода СПЦ, који ће утврдити одговорност за немили догађај.
ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: УСТОЛИЧЕЊЕ ВЛАДИКЕ: Григорије се сели у Немачку
Највиши органи СПЦ, као никада раније, за кратко време пензионисали су више црквених великодостојника. Већина је пре повлачења била суочена са тешким оптужбама за злоупотребе и несавесно управљање црквеном имовином. Умировљени архијереји и у пензији сачували су права части, али свака власт у оквирима Цркве им је одузета. Место њиховог боравка одређује Синод СПЦ, уз сагласност локалног епископа, који прописује круг активности које пензионисани "гост" може да обавља.
- Црква се годинама суочава са проблемом куда да упућује силом прилика пензионисане епископе - објашњава за наш лист саговорник из Патријаршије СПЦ.
- У редовним случајевима, владика је на архијерејској дужности доживотно. Уколико жели да се повуче у миру нема разлога да мења епархију у којој је службовао. Системског решења за епископе који су умировљени због лошег рада нема.
Као пример безболног пензионисања у СПЦ може да послужи пример владике захумско-херцеговачког Атанасија, који се повукао на свој захтев 1999. године. Он и даље, међутим, столује у својој старој епархији, а Црква му често поверава администраторске и друге важне дужности. Сасвим је другачији случај разрешеног владике Филарета, који је такође остао у својој старој епархији. Као његово место боравка одређен је мали и забачен манастир Дубница, на више од 1.200 метара надморске висине, где се и одиграо мегдан са његовим наследником - Атанасијем.
Боравак у својој некадашњој епархији гарантован је и некадашњем епископу Василију (Качавенди), повезаним са најтежим оптужбама. Он тренутно борави у Манастиру Свете Петке у насељу Пет језера код Бањалуке.
Умировљени владика средњоевропски Константин, смењен због лошег стања у епархији којом је управљао, уточиште је нашао у манастиру Тавна у Републици Српској, док некадашњи епископ нишки Јован (Пурић) званично уопште нема црквену адресу.
Mladen Mačar
18.08.2018. 19:50
Manastir Svete Petke jeste u naselju Pet jezera, ali to nije kod Banjaluke
Качавенда борави у Манастиру Свете Петке на 5 језера у Бијељини а не у Бањалуци.
@Стефан М. - Онај Kaчавенда, што је силовао младе дечаке ? Зар је још увек жиб, поБогu?!
Većini tih vladika je mesto u Zabeli. Eto, rešio sam vam problem. Nema na čemu
Ogroman novac odlazi u nepoznatom pravcu iz crkve, najverovatnije u kriminalne svrhe, raskoš, porez se ne plaća, a uz to država iz budeta pomaže obnove crkava u siromašnijim srpskim područjima. Zamislite samo koliko novca samo na Ostrogu za jedan dan crkva dobije? A kada bi se sutra počeo uvoditi red, na dobrobit svih došlo bo do haosa . Čudan smo narod.
Коментари (9)