Владимир Костић: Наш највећи непријатељ је полуписменост

20. 10. 2017. у 19:03

Председник САНУ Владимир Костић - савети бруцошима бањалучког универзитета: Клоните се предрасуда, учите све до краја живота. Свој интегритет чувајте, али га тестирајте у контексту групе која вас окружује

Владимир Костић: Наш највећи непријатељ је полуписменост

Академик Владимир Костић са студентима и професорима у Бањалуци

НА овим просторима се исувише дуго живи у паралелним, подељеним и супротстављеним световима, који се често и не додирују, не познају и, што је најгоре, не комуницирају.

Академик Душко Ковачевић написао је књигу о 20 наших подела, не инсистирајући злокобно да је списак исцрпљен. У post scriptumu-у сваког од 20 поглавља упорно понавља: "Поделе ће нам, вероватно, доћи главе и (ово мало) преостале земље. Кад би, рецимо, ова подела била 'толерантнија' - без мржње, горчине, прединфарктног беса, живот бисмо 'трошили' на практичније, корисније и паметније послове, ако нам је (већ) суђено да се свађамо, секирамо се и, до бола, нервирамо." Међусобно се неуморно и до истраге потказујемо и "ћерамо", оптужујемо за издаје и мањак правоверности, изгубљени на обронцима четврте индустријске револуције у својим дилувијалним и идеолошким суровостима и примитивизму, иако смо успут заборавили због чега смо заправо кренули једни на друге и које то вође беху...

На овим просторима, генерација за генерацијом тежи нормалности, а чини ми се да бисмо и нормалност могли да дефинишемо као "потрагу за вредностима". И ту нема половичних решења: на пример, потребно нам је добро образовање и добра наука. Јер, данас наш највећи непријатељ није неписменост, већ полуписменост, малигнији и злоћуднији израштај примитивизма и некомпетентности, који, бојим се, често гајим. Полуписменост сличи лењом планинару који се никад није попео ни близу врха, али свестан своје недоречености упорно настоји да убеди и себе и друге да је са врха због облака и магле поглед ружнији или бар неизвеснији...

У опису нарушеног вредносног система и времена које не разуме, моја генерација подло упире прстом на млађе, не признајући да су најжешћи расцепи управо у њој самој. То је својеврсно заваравање које је у основи circulus vitiosus-а у трансгенерацијском преношењу мрзовоље и транзицијских вештина сналажења, заснованих на скоројевићким "вредностима самоодржања, са редукцијом и сужавањем општег система вредности. Будућност вам већ намењује улогу оног ко ће, попут Гордијевог чвора, морати да тај circulus vitiosus пресече. И онима који Вам упорно траже да се држите традиције, али само оног облика који они виде и разумеју, па би хтели и да Вам га укратко издиктирају, пресецајући тај чвор објасните да Ви традицију успут и стварате.

СЕТИТЕ СЕ ПЛАВЕ БОЈЕ ВАШИХ УЧИТЕЉА ИСПРИЧАЋУ вам вероватно апокрифну причу о архетипском односу ученика и учитеља, везану за студентске дане једног нашег великог и скоро преминулог сликара. Покушаћу да импровизујем: студент, током вежби на Академији слика своју слику, а дискретни професор стоји иза леђа и у једном тренутку, опрезно сугерише студенту: "Ако бисте овде ставили мало плаве боје, колега, слика би била сјајна." Студент барбарогенијски баца кичицу, не прихвата естетску интервенцију и протестује: "Ако бих овде ставио плаву боју то онда не бих био ја, већ ви", изговарајући име учитеља. Од тада пролазе деценије, слика никада није завршена и стоји у углу атељеа. У јесен сопственог живота некадашњи студент, а сада велики сликар који је надмашио и свога учитеља, гледа ту исту слику и мисли: "Е, каква би то сјајна слика била, да сам овде ставио бар мало плаве боје." У будућности, када вам све буде јасно, с времена на време присетите се, драге колеге, плаве боје ваших учитеља.

Један наш изузетно мудри новинар наводи четири јахача Апокалипсе који у мојој генерацији, данас, стварају пустош: некомпетентност, корупција, хипокризија и параноја. Надам се ипак да се нећете наљутити ако вам, на маргинама овог обраћања претенциозно понудим један број несређених и несистематизованих савета, од којих можете одабрати понеке, или, одбацити све, у намери да ви деловање ваших јахача Апокалипсе (јер свака генерација их има) учините ефемерним.

* Клоните се предрасуда и активно их откривајте у простору своје личности. Необично волим речи Чехова: "Сачувај ме Боже генерализација!"

* Учите и од различитих! Готово све предрасуде Homo sapiens-а проистичу из Фројдовског нарцизма малих разлика: када вам се намеће принцип различитости, пробајте да изградите контрапункт - принцип сличности. Није изненађујуће колико смо различити, шокантно је колико смо слични!

* Будите отворени за сваку врсту изазова - посебно за културне изазове. Поносни на свој идентитет (јер немате чега да се стидите), гледајте око себе, упознајте друге ставове и културе, учите стране језике - то ће само обогаћивати ваш идентитет.

* Будите и локални и глобални. Подједнако као што сам васпитавао своју децу да нису a priori бољи ни од кога у нашем сокаку, али и ни од кога гори на свету. Пут самоостварења је пут којим се пролази сам.

* Штитите свој, али и туђи интегритет. Марко Миљанов каже да је "јунаштво штитити себе од зла у другима, али да је чојство штитити друге од зла у себи". Разумејте људске слабости, чак и када сте присиљени да им се супротставите.

* Не заборавите да се стидите - стид је основа супериорности homo sаpiens-a! Aли се стидите само онда када то сами увидите и одлучите - разлози који вам други нуде нису довољни.

* Упоредо гајите и самосвест и скромност, под сенком неопходне пристојности. Пристојност, та искорењена навика, није слабост! За пристојност је потребно много више енергије и интелектуалног напора од оног који тражи распрострањени запенушени, псовачки хабитус.

* У времену логореје, научите да слушате друге - ради се о сасвим реткој способности. Симпатична ми је констатација да је и за појам слободе, не само дијалога, потребан онај други. Сами не можемо постићи слободу.

* Не узимајте себе сувише озбиљно, или бар не озбиљније од других. Свој интегритет чувајте, али га и тестирајте у контексту групе која вас окружује. Како Алеви каже: "Превише је памети, премало карактера!"

* "Учите, учите и само учите" (мислим да сам ово већ чуо од некога), до краја живота!

* Читајте класике!

* Нигде као у образовању и науци не важи правило "У лажи су кратке ноге". Држите се стога у својој професији чврсто библијских правила: Не лажи и не кради (има их још, подразумевају се, али за ову намену и ове две довољне)...



Да завршим, не бојте се: факултете ћете завршити. Ако смо то могли ми који данас стојимо пред вама, нема дилеме да ћете то и ви моћи. До тада, али и потом, не разбијајте главе, него чините онолико колико сте кадри! Када неки од вас у будућности буду куцали на врата САНУ или неке друге академије, свеједно, немојте ме тражити, ја нажалост више нећу бити тамо: штафету ћете барем у том делу трке морати да носите сами. А овде и сада, ја вам не могу ништа паметније рећи до поздрава који изговарају рудари пре силаска у јаму: срећно!.

НАУЧИТЕ И ДА СЛУШАТЕ

ВИ, као студенти, данас улазите у свет посебног, сложеног међуодноса са нама, вашим професорима. Управо на оваквим прославама можемо да сагледамо сву надмоћ, неопходност и трајност наизглед баналне дијалектике академије илустроване у сталној међуигри професора и студената. Јер, да бисте једном добро говорили, морате најпре да научите да добро слушате.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (6)

Peki

20.10.2017. 19:31

Najveci neprijatelj su poltronski akademici koje apsolutno ne zanima kako narod zivi,siromastvo,nemastuna,bolest,iseljavanje mladih,bela kuga,plate od kojih ne mozete da zivite itd itd.A pored svega navedenog uvazeni gospodin je nasao za shodno da pokloni oteto Kosovo,kao da ce to resiti sve probleme Srba.U stvari bas takvi ljudi poput ovog akademika su i doprineli toj polupismenosti.

Miki Điki Kiki Ziki

20.10.2017. 20:42

Vidim javljaju se upravo oni o kojima je pričao. Dovoljno pismeni da koriste internet ali nedovoljno pismeni da razumeju i jednu reč koju je izgovorio. Polupismeni.

Sumadinac

20.10.2017. 20:50

Polupismenost naroda je zapocela vec 1945 jer se tako moze lakse okrenuti um naroda. Nije hrvat Tito bio tupav a danas se poznjeva sta je sejao decenijama i sto se nije uklonilo 1990 kada je pocela Jugoslavija da se raspada.

Direktan bez dlake na jeziku

20.10.2017. 21:01

Bilo bi dobro da je polupismenost vec togalna nepismenost!

ZanetiSrbija

20.10.2017. 21:53

jel vi shvatate da se mi tu nista ne pitamo?! Zasto su cene skolarina tolike?! Kome je to u interesu?! Cije interese zastupaju ovi koji nas predstavljaju?! E ti koji od nas hoce da naprave, a vec jesmo, jeftinu radnu snagu, njima ne treba obrazovan narod.