ОД 3. АПРИЛА НОВИ СТРОЖИ ПРОПИСИ ЗА СТИЦАЊЕ ВОЗАЧКЕ ДОЗВОЛЕ: Возач почетник и до четири године

П. Ж.

15. 03. 2019. у 22:02

Од 3. априла почињу да важе нови, строжи прописи за стицање дозволе за управљање аутомобилима. Проблем и управљање возилима са великом кубикажом

ОД 3. АПРИЛА НОВИ СТРОЖИ ПРОПИСИ ЗА СТИЦАЊЕ ВОЗАЧКЕ ДОЗВОЛЕ: Возач почетник и до четири године

КО стекне возачку дозволу после 3. априла ове године мораће да прегура најмање две а највише четири године са статусом почетника и поштује бројна ограничења која прописује Закон о безбедности саобраћаја Србије.

Наиме, уколико после овог датума са 18 година положите возачки, добијате пробну возачку дозволу коју можете да замените тек са навршеном 21 годином живота (пробна дозвола може да се добије и са 17 година) или после две године "стицања искуства".

То у пракси значи да ће и особа са на пример 35 година живота морати да две године "усавршава знање" по строжим прописима, до стицања "праве" дозволе за вожњу.

Зато и не чуди огромна навала на ауто-школе младих кандидата који покушавају да пре 3. априла дођу до возачке дозволе.

- Према ранијем закону пробна возачка дозвола је важила годину - објашњава Младен Рашета из Привредне коморе ауто-школа Србије - Али, због хроничног мањка испитивача ни кандидати који су завршили теоретску обуку у новембру нису сигурни да ће до 3. априла добити прилику да полажу практични део наставе.

Зашто сви покушавају да дођу до возачке пре 3. априла је сасвим јасно када се узму у обзир бројна ограничења која прописује ЗОБС.

ИЗУЗЕТАК ЗА ђаке средњих стручних школа, који се образују за образовни профил "возач моторних возила" и који су положили возачки испит за управљање возилима "Ц" и "ЦЕ" категорије, не важи одредба по којој морају најмање две године да имају пробну дозволу. Наиме, њима се пробна возачка дозвола за управљање возилом категорије "Б" издаје са роком важења од једне године.

Наиме, по члану 182. ЗОБС возач са пробном возачком дозволом може да управља возилом само уз присуство особе која има најмање пет година возачког искуства. При томе у возилу не сме да буде више од три особе рачунајући и "супервизора" уз чије присутво једино сме да вози. Срећом по будуће возаче старијих лета, ово се односи само на малолетнике. Старији од 21 године ће моћи да возе и сами.

Ипак, аутомобил за чијим управљачем се налазе не сме да има више од 80 киловата (108,76 коњских снага), при чему не сме да се налази у саобраћају између 23 часа и 6 часова! И то важи за све.

Законодавац је овде, рачунајући да ће почетници возити "породични ауто", направио мали уступак возачима са пробном дозволом, па ће они моће да возе и "јачи" ауто од 80 киловата у присуству члана породице који има возачку дозволу најмање пет година.

- Да ово није урађено млади возачи не би могли, на пример, да возе очев аутомобил који има више од 109 "коња", објашњава аналитичар аутомобилског тржишта Драган Шкрњић. - То је добра вест и за увознике аутомобила јер сада је, због турбо ере, тешко наћи аутомобил са мало коњских снага иако су у питању мотори са три цилиндра, дакле смањене радне запремине.

Општа толеранција на количину алкохола у крви од 0,3 промила не важи за возаче са пробном дозволом. Они се третирају као професионални возачи - за њих важи "нулта толеранција".

За ову категорију возача важи и "изузеће од ограничења максималне дозвољене брзине на путевима".

Тако, на ауто-путу не смеју да возе брже од 110 км на час, на мото-путу од 90, а на свим осталим смеју да развију максималну брзину која не прелази 90 одсто од законски дозвољене (у граду то значи 45 км на час).

И возач са пробном дозволом не сме да телефонира у току вожње, чак ни уз помоћ "хендс-фри" уређаја!


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (13)

Vozač

15.03.2019. 22:19

Ko je ovde lud šta se postiže time što neće voziti noću zakoni u našoj zemlji su suludi i kontradiktorni ovo je opšte ludilo mozga

vuk

15.03.2019. 22:31

Po obicaju lecimo posledice a ne uzroke. Osnovni razlog za ucestale nesrece su nepostovanje osnovne saobracajne kulture (alkohol, brza voznja, nedozvoljeno preticanje itd) . To nema veze sa velicinom automobila ili sa time da li neko ima dozvolu jednu ili dve godine. U Americi se dozvola dobija sa 16 godina, deca voze automobile daleko preko 100 KS, pa ipak ne ginu kao muve bez glave.

svaki vlasnik "mladjo-punoletne dozvole"...

15.03.2019. 22:42

...duzan je da ima dva zaposlena coveka("cvrste gradje"),koji ce dve godine,pazljivo,vuci automobil,kojim ce "mladji punoletno-probni vozac" upravljati!!!???Mladji punoletnik,nece smeti da zavrsi srednju skolu,pre isteka mladjeg punoletstva!Fakultet ce moci da upise,odmah po sticanju prava na invalidsku penziju!Doktorske disertacije,tri dana posle konstantovane smrti i obavezno,dan posle sahrane!Mladji punoletnik-vozac,u obavezi je da ima sest pari ociju i mozak!I dobar stomak,da sve ovo svari!

Savo

15.03.2019. 23:20

Zakonodavac je uveo brojna ograničenja i zabrane po pitanju vožnje motornih vozila ali to ne pomaže. Nesreće se i dalje dešavaju. Nesreće imaju neke svoje zakone. Ja očekujem da zakonodavac po oštri i propise za guranje kolica preko pešačkog prelaza te za vožnju sa rolerima i trotinetima po saobraćajnicama.

srdjan

15.03.2019. 23:50

pa onda bolje kao u severnoj koreji,neka zabrane posedovanje kola,a koliko su zaostrili polaganja i oko mopeda,to je katastrofa....resenje nije u uvodjenju probne vozacke dozvole,kaznenim poenima,zaostravanjem propisa,nego samo udri po dzepu za prekrsaje....neko prekoracuje brzinu?kazna 10000,ako u roku od dve godine bude uhvacen opet da bije po gasu,kazna je puta dva,pa puta pet,pa puta deset,pa neka prekoracuje brzinu kolko hoce,to ce vise para biti u budzetu....

alek

16.03.2019. 00:14

Vama je izgleda cilj da više niko u Srbiji ne vozi. Cena polaganja astronomska (ljudi počinju da uzimaju kredite za vozački) a onaj ludak Okanovic loži ove iz vlasti da uslovi budu sve gori i gori. Najbolje da voze klinci rikšu jedno šest meseci čisto da steknu osećaj prostora. Kažu Srbi : "Zaludan pop i jariće krsti"

Vasa

16.03.2019. 21:01

A kada će master? Možda kasnije i doktorat. Samo napred. Ko pita narod. Narod je i onako .....

Jovan

17.03.2019. 15:36

Ja mislim da ni jedan zakon ne moze sprečiti nekoga da brzo vozi pije i vozi i divlja ako je on sam nesavesan, ali zbog malog procenta nesavesnih ispasta velik broj savesnih i normalnih mladih vozača.

Si-objektivno

18.03.2019. 07:10

Ja zaista neznam zašto se ovde operiše terminom "zakonodavac".Zaista mislim da se radi o nekom dokonom bezveznjakoviću koji sedi i smišlja ovakve propise,a zatim ih prosleđuje skupštini. Vozačku dozvolu svodite na nivo doktorata,alo pustite auto škole da rade svoj posao a probna vozačka najduže godinu dana.Ovo što vi radite zove se represija,pa sve ste učinili da mlad čovek poželi što pre da pobegne odavde. Ima li u Srbiji neko bar dva grama mozga?