У КОРАК С ВРЕМЕНОМ: Нова форд фијеста на скенеру Новости
15. 10. 2018. у 17:28
Али нафтна криза, раст цена горива почетком седамдесетих је челнике "Форда" навела да убрзају пројекат прављења "суперминија"

КОМПАНИЈА "Форд" је "фиесту" развијала у пројекту названом "Бобкет" на инсистирање Хенрија Форда Другог лично. Пројекат "Бобкет" је отпочео у септембру 1972. године као одговор на појаву "фијата 127" и "реноа 5". Још десетак година раније у Форду" су се спремали да произвњеду мали градски аутомобил који би био ривал "минију" али тада је процењено да би израда таквог "аутомобилчића" ипак била прескупа па се од те идеје привремено (на срећу) одустало.
Али нафтна криза, раст цена горива почетком седамдесетих је челнике "Форда" навела да убрзају пројекат прављења "суперминија".
Један од захтева који је стављен пред инжењере је био и да у салонима "фиеста" мора да кошта бар 1.000 долара мање од до тада, најмањег "Фордовог" модела "ескорта".
Други захтев је био да има веће међуосовинско растојање од "фијата 127" (дакле да нуди и већи комфор) али и да буде краћа од "ескорта".
Прочитајте још:ОФАНЗИВА ИЗ РИСЕЛСХАЈМА: Опел прави нове моторе
Пројекат је одобрен "за продукцију" крајем 1973. након добре сарадње инжењера у центрима у Келну (Немачка) и Дантону (Есекс) под руководством Тома Тијарда...

Први примерак сишао је са производних трака 11. маја 1976. и одмах поставио нове, више стандарде. После скоро 17 милиона продатих примерака (шест генерација) нова "форд фиеста" која се нашла на тесту "Новости" је једноставно морала да потврди да је добро наслеђе права залога за још бољу будућност.
Захваљујући београдском "Гранд моторсу" наша екипа је имала на располагању "фиесту" са новим 1,5 дизел мотором који је потврдио да је заиста један од најштедљивијих агрегата на тржиишту.
Дизајн "фиесте" је и даље препознатљив. Модеран, спортски елегантан.
Унутрашњост возила је савремена, није се штедело на метаријалима. Возач лако заузима оптималан положај за вожњу јер се и седишта и управљач подешавају у више праваца.
Наравно, ту је незаобилазни тач-скрин екран, мултимедијални систем, могућност "конекције" са смартфонима, нешто без чега се нови аутомобил више не може ни замислити.

Нова "фиеста" је крцата новим "системима асистенције". Ту је низ додатне опреме коју обично можете наћи у вишој категорији возила: аутоматски паркинг систем, прилагођени темпомат, помоћ за контролу вуче и препознавања саобраћајних знакова. Нова Фиеста има низ технологија дизајнираних да заштити возаче и путнике у случају несреће. Кључне технологије укључују систем заштите од удара и помоћ при кочењу ако возило испред успорава, систем за препознавање пешака ноћу и дању, систем за гласовно управљање "SYNC 3"...
Ту је и систем који уочава возила која долазе из такозваног "мртвог угла", затим систем који спречава нежељено напуштање саобраћајне траке. Ту је и систем аутоматских светала - ако вожњом уназад излазите из паркирног места (камера за вожњу уназад се аутоматски искључује), а видљивост је смањена, систем "Cross Traffic Alert" (упозорење приласка возила) звучним сигналом упозорава на друго возило које прилази. На спољашњем ретровизору ће се такође упалити светлосно упозорење. Ту је и веома корисна помоћ при одржавању сигурносног размака између возила. Систем ће приказати колика је удаљеност између вас и возила испред на начин да је сивом бојом означена највећа удаљеност док црвена боја означава најкраћу удаљеност. Параметре и удаљености можете поставити сами. Замислите само колико је овај систем важан у условима смањене видљивости (магла на ауто - путу на пример).
Нешто што у овој класи возила није до сада примењивано је и и системем надзора над возачем који непрестано прати понашање за управљачем. Ако систем примети да је дошло до промене у понашању, због умора на пример, светло упозорења се појављује на средишњој конзоли, а звучно упозорење даје знак да трEBA да направите паузу и да се одморите. "Фиеста" има и систем помоћи за кретање на узбрдици, веома ефикасан стар-стоп систем који штеди и до 10 одсто горива сваки пут кад се на пример зауставите на семафору...

Нас је посебно пријатно изненадио електрични серво волан (EPAS) се аутоматски прилагођава брзини и условима вожње. Када споро возите, волан се окреће пуно лакше.Ако возите брзо потребна је већа контрола над возилом па ће волан ће захтевати пуно чвршће покрете. Захваљујући новим контролама, електрични серво волан узима у обзир бочни ветар и остале услове у вожњи.
Агрегат под хаубом 1,5-литарски мотор TDCи има снагу или од 85 КС,који троши у просеку ,према фабричким подацима,само 3,2 л/100 км, а емисија ЦО2 је смањена на само 82 г/км (за моделе са троје врата) односно 3,3 л/100 км,и 84 гр/км за моделе са петоро врата емисија смањена на само 84 г/км*или 120 КС с просечном потрошњом 3,5 л/100 км и емисијом ЦО2 од 89г/км.Овај јачи агрегат смо и ми имали на тесту а постигнута просечна потрошња горива била је веома близу фабрички декларисане.
Није само старт-стоп систем задужен за смањење потрошње и емисије штетних гасова.Ту је и иновативни систем "Форд ЕцоМоде " који омугућава прилагођење система и поставки и континуирано посматрање вашег понашања за воланом, Систем тако може редуковати стопу убрзања, смањити број обртаја у празном ходу и постићи економичнији рад клима уређаја. Ту је и "активна решетка", која остаје отворена за време лагане вожње и на тај начин хлади мотор. Решетка се аутоматски затвара када убрзате, чиме се побољшава продирање ваздуха, а потрошња горива се смањује. Још један од начина на који "фиеста" штеди горино је и технологија "Smart Regenerative System" која пуни акумулатор само ако је то потребно и ако је могуће, не пуни акумулатор када је притиснута папучица гаса. То помаже при уштеди горива и при смањењу емисије ЦО2.
Мењач на нашем тесту, шестостепени мануелни, свој посао је обављао беспрекорно.

За крај и осврт на аудио систем Ради се о висококвалитетном "B&O PLAY", снаге 675 вати са 10 звучника, а ту је и "woofer" и "subwoofer", посебно је осмишљен, развијен и прилагођен за "фиесту".
Почетна цена "фијесте" је 11.600 евра.
ЗАШТИТА ОД СУДАРА
Један од иновативних система, који до сада нису уграђивани у возила ове класе је "систем заштите од судара".
Он помаже при избегавању судара у случајевима гужве или споре вожње, када је брзина возила мања од 50 км/х. Може направити разлику између 15 – 50 км/х да смањи јачину судара...Систем непрекидно мери удаљеност возила које је испред вас и уколико треба кочи уколико детектује нагло заустављање или успоравање возила испред .
Помоћ при кочењу у хитним ситуацијама (EBA) пружа могућност јачег кочења. Ако нагло закочите, "светла у случају нужде" ће се аутоматски упалити као упозорење осталим возилима у саобраћају. Стоп светла почињу да трепере треперити и на тај начин додатно упозоравају остале возаче на могућу опасност.
ТЕХНИЧКИ ПОДАЦИ
ДУЖИНА:4.040 мм
ШИРИНА:1.735 мм
ВИСИНА:1.476 мм
МЕЂ.РАСТОЈАЊЕ:2.493 мм
ПРТЉАЖНИК:303/984 лит.
МОТОР:1,5 TDCи
ЗАПРЕМИНА:1,499 ццм
СНАГА:120 КС
0-100 КМ/Ч:9,0 СЕК.
МАКС.БРЗИНА:195 км/ч
ПОТРОШЊА:Лит./100 км
ГРАД:3,9
ВАН ГРАДА:3,2 лит.
КОМБИНОВАНО:3,5
ЕМИСИЈА ЦО2:89 гр./км
РЕЗЕРВОАР:42 лит.