Пензионери нису опасност на путу

К. Малешевић

26. 07. 2018. у 10:28

Званична статистика демантује да су старији грађани склонији грешкама за воланом, напротив, они изазивају најмање незгода. После 65. године, возачка дозвола се издаје са роком важења од пет година, некада и на краће

Пензионери нису опасност на путу

Shutterstock

ОСОБЕ које имају више од 65 година под посебном су лупом како прописа Министарства унутрашњих послова, тако и лекара који обављају прегледе ради утврђивања способности за управљањем возилом одређене категорије. Иако влада стереотип да најстарији суграђани не треба да управљају возилима, статистика је на њиховој страни - за разлику од младих до 25, старији од 65 година у Србији изазову најмање саобраћајних незгода на годишњем нивоу.

Према важећим прописима, грађанима који наврше 65 година издаје се возачка дозвола са роком важења од максимално пет година. Након тога, пензионери су дужни да је обнављају и тада пролазе кроз лекарске прегледе, којима се утврђује да ли је неко способан да управља возилом одређене категорије.

- Рок важења дозволе може бити и краћи, а то зависи од налаза и мишљења које даје лекар - објашњавају саобраћајни стручњаци. - Највећи проблем заправо може настати када лекари не напишу мишљење, односно да грађанин нема неку отежавајућу околност за управљањем возилом, а у међувремену се догоди неко обољење или повреда. Некада се догоди да та повреда или обољење учине да је особа потпуно онеспособљена за вожњу.

Упркос чињеници да у међупериоду од продужетка возачке дозволе до новог захтева и лекарског прегледа може доћи до неког здравственог проблема, из Комитета за безбедност саобраћаја тврде да су пензионери обазриви возачи и да су свесни своје способности или неспособности за воланом. У прилог томе говоре и подаци да је мањи број удеса у којима учествују особе старије од 65 година него млади људи, посебно они између 19 и 25 година.

Из Комитета наводе и да није могуће тражити од свих особа одређене старости да се чешће проверавају, јер би то било против закона. Ипак, с друге стране подсећају на свеопшту одговорност друштва, пре свега доктора, који би у појединачним случајевима, када на то упути налаз лекара специјалисте, требало да на време реагују, како се не би догађале трагедије.

Милан Вујанић, из Комитета за безбедност саобраћаја, данас има више од 65 година и активан је возач. Иако у току писања важећег закона није спадао у ову категорију возача, истог је мишљења - старији возачи нису опасност на путу. Највећа опасност је успореност рефлекса и спора вожња на одређеним деоницама, али су старији суграђани најчешће и тога свесни и понашају се у складу са условима и упозорењима на путу.

- Тада смо се усагласили да суграђани са очуваним здрављем и са навршених 65 година живота могу бити за управљачем. Ипак, они се морају подвргнути лекарским прегледима, најпре на пет година, потом на три и после тога на сваку годину. То је када је реч о физичким условима, да се тако изразим. Оно најбитније је да ти људи имају дуго и животно искуство у саобраћају, свесни су својих могућности, опасности и пре свега одговорности за воланом - истиче Вујанић из Комитета за безбедност саобраћаја.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)

Miodrrag

26.07.2018. 11:02

Samo čekam predlog da pregled i produženje dozvole bude na mesec dana. Dobiješ penziju, platiš račune pa plaćaj preglede i vozačku. Nova pljačka i diskriminacija penzionera. Svaka čast ovoj lopovskoj vlasti na idejama za otimanje para. Šta li će sledeće da smisle? Možda porez na udisanje vazduha

Dejan

28.07.2018. 16:54

Najviše problema prave pijanci i klinci. Ja bih mlađima od 25 ( osim profi vozačima) i zabranio upravljanje vozilima kubikaže veće od 1200 a noću ni biciklu. Današnji 25-godišnjaci su na mentalnom nivou 15-godišnjaka a kola brža i jača nego ikad