ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Изневерена очекивања

Драганa Бошковић

23. 04. 2019. у 13:55

Маја Тодоровић: "Нечиста крв", редитељ Милан Нешковић, Народно позориште

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Изневерена очекивања

Драганa Бошковић

ИАКО је написано да је као текстуални предложак за представу "Нечиста крв" коришћена проза Боре Станковића, а да је ауторка драме по мотивима великог писца Маја Тодоровић, публику је, логично, привукао наслов Бориног романа, па је, с правом, очекивала да ће видети његову драматизацију. Можда је било тачније да, стављајући своје испред Бориног имена, ауторка промени и наслов свог оригиналног текста.

Ово није формална примедба, јер је представа "Нечиста крв" преузела ликове и ситуацију романа, али је у потпуности одступила од његове историчности, психолошке и социјалне, а нарочито патријархалне условљености ликова старим Врањем. Добили смо једну константиновићевску паланачку причу, а изгубили смо аутентичност јужњачке страсти, слојевиту психологизацију ликова Боре Станковића, који умиру за и од лепоте и љубави.

Изврсна глумачка подела, у којој је најтежи задатак добила Јована Стојиљковић (Софка) прилично успешно се борила са пречесто неартикулисаним ликовима, да ли су Борини, или савремени. Глумица је Софку уопштила у злостављану жену, па је њена лична патња што је удају за дете, из рачуна, добила више епски, него интимни карактер. Увођењем кореографије (Андреја Кулешевић) у игру, редитељ је "уравнио" већину психолошких валера, којих и иначе није било много. Небојша Дугалић, као Ефенди Мита, један је од оних који су свој лик интересантно градирали, у чему му је одлично парирала и Наташа Нинковић (Тодора, Софкина мајка), а Танасије Узуновић (Арса) имао је и добро пласиране тренутке тишине. Ненад Јездић (Марко) био је упечатљив, али "на једној жици", што се може рећи и за Павла Јеринића (Тома). Златија Ивановић (Стоја, Тодорина сестра), доносећи из самопослуге детерџент и тоалет папир, држала је равнотежу "Икеином" знаку на пакету, од кога је Стана (Душанка Стојановић Глид), Маркова мајка, безуспешно покушавала да склопи дечји креветац, подцртавајући немогућност романтичне илузије о породици у тржишном времену.

Изашла из настојања да по сваку цену пренесе поруку да се у насиљу над женом (ћерком, мајком, супругом) ништа није променило, занимљива представа "Нечиста крв", само површно у вези са оригиналом, припада модерном театру, у коме нема узбудљивих, емотивних, истинских тренутака, што редитељ надокнађује формом, изврсном ликовношћу (сценографкиња Весна Поповић, костим Марина Вукасовић Меденица), која јесте заносна, али је пречесто била сама себи сврха.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације