Стваралаштво као понорница

Миљана Краљ

13. 01. 2019. у 12:28

Изложба Данијеле Пурешевић “Критичари су изабрали 2019” у ликовној галерији КЦБ. Поставка “Уметник (ни)је присутан” парафразира назив изложбе Марине Абрамовић

Стваралаштво као понорница

Марина Абрамовић и Борис Миљковић Фото КЦБ

ПОСЛЕ четврт века, историчар уметности Данијела Пурешевић, поново је, али сада у својству лаурета награде “Лазар Трифуновић”, аутор изложбе “Критичари су изабрали”, којом Културни центра Београда традиционално започиње нову годину у Ликовној галерији. У јануару 1994, када су уз њу, селекције представиле Миланка Тодић и Дарка Радосављевић, Пурешевићева је одабрала дела Дејана Анђелковића и Јелице Радовановић, Пеђе Нешковића и Игора Степанчића. Радови ових аутора, између осталих, чиниће и поставку “Уметник (ни)је присутан”, која ће бити отворена следећег понедељка.

Актуелну изложбу је, како каже, посветила истраживању (не)присутности ових, али и неких других уметника на нашој сцени, односно проблему (дис)континуитета:

- Сва четири аутора, без обзира на своју видљивост или невидљивост, заправо су све време дубоко уроњени у стваралачке токове, усмерени ка живој интеракцији и дијалогу са друштвеним окружењем - тврди Данијела Пурешевић.

Име поставке “Уметник (ни)је присутан” парафраза је наслова ретроспективе Марине Абрамовић, одржане у њујоршком Музеју модерне уметности (МоМА), а изложбу чини и разговор управо са Марином, у сусрет њеном великом повратку у Србију (следеће године, изложбом у МСУ). Водио га је редитељ Борис Миљковић, возећи се колима по београдским булеварима.

До 7. фебруара у КЦБ-у ћемо се подсетити једне од кључних фигура осамдесетих и деведесетих година 20. века, Миомира Грујића Флеке, преминулог 2003, али још “живог у урбаним легендама”, као и Милована Дестила Марковића, који је од 1986. успешно наставио каријеру у Берлину, Јусуфа Хаџифејзовића (живи и ствара између Сарајева, Антверпена и Кореје), Дејана Атанацковића (ликовни уметник и добитник НИН-ове награде, више од две деценије ради на линији Фиренца-Београд)... Средином деведесетих, један од (не)присутних аутора у избору Пурешевићеве - Стеван Маркуш је са Урошем Ђурићем, основао уметничку групу “Аутономисти”, залажући се за нову фигуративну уметност инспирисану стрипом, филмом и рекламним дизајном, а потом је убрзо нестао са сцене. Последњих година углавном ради цртеже, а излаже их веома ретко.

Данијела Пурешевић Фото Приватна архива

- Ова је изложба покушај мапирања подземних, невидљивих токова на терену који је сличан кречњачком, где водене масе, након снажног надземног тока, нагло пониру, формирају некакве своје скривене акумулације и путање, па се онда километрима даље ненадано појављују и настављају свој надземни пут, не би ли опет нестајале, и невидљиве настављале свој живот - објашњава Данијела Пурешевић. - Изложба трага за одговором на питање шта би било да су све ове, али и многе друге, стваралачке енергије имале свој регуларан ток?

Игор Степанчић

ФОТОГРАФИЈЕ, ЦРТЕЖИ, ИНСТАЛАЦИЈЕ...

ИСТОГА дана у Галерији “Артгет” биће отворена изложба Весне Павловић из серије Fabrics of Socialism. Реч је о визуелном истраживању фотографског архива Музеја Југославије, уметнице која је дипломирала и на њујоршкој Колумбији, а тренутно ради као ванредни професор на Универзитету Вандербилт. У галерији “Подрум” цртеже, видео и аудио инсталације заједнички излажу Предраг Терзић из Србије и Ивар Вермае из Естоније.

Стеван Маркуш


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације