Када Манара оживљава Каравађа

Марина Мирковић

14. 10. 2018. у 22:54

Стрип о једном од највећих сликара свих времена, у издању “Маконда” и “Систем комикса”

Када Манара оживљава Каравађа

КАДА један од највећих уметника у свету стрипа, Мило Манара, ствара дело о једном од највећих сликара свих времена, настане “Каравађо” - мајсторски исприповедана и маестрално исцртана и “осликана” приповест о Микеланђелу Меризију да Каравађу, чији први део “Палета и мач” читамо у српском издању захваљујући сарадњи кућа “Макондо” и “Систем комикс”, које други албум кане да објаве одмах за француским издавачем.

- Причу о Каравађу Мило Манара приповеда са великим поштовањем према сведочењима историјских извора и основним чињеницама те повести. Она заправо и није романсирана. Ипак, Манара је у њу утиснуо жиг своје креативности, веома јасно и веома лично, тако да је његов Каравађо, иако савршено рефлектује оног историјског, један од најлепших ликова које је створила његова машта. Али, сасвим одговара стварном лику који у овој нацртаној приповести добија и дубљи значај надилазећи историјску веродостојност и залазећи у меандре истине. Манара оживљава Каравађову истину према сопственим критеријумима у којима можемо видети дивљење и поштовање према колеги, без сумње, временски далеком, али веома блиском по сензибилитету и креативним намерама.

Овако историчар уметности Клаудио Стринати пише у предговору овом изванредном издању које је спојило два генија удаљена столећима, а опет међусобно ближа него што би то у односу на своје савременике икада могли бити.



- Манара нам с великим обзиром кроз нарацију представља сликара који је још од свог доба био славан због своје непосредности, снаге, јасности и искрености - наводи Стринати. - Све што Манара чини је чудесно, задивљујуће. Манара је визионар који нам, уз то, нуди причу која је уверљива и апсолутно доследна, као да жели да схватимо најдубље принципе уметности “пер се”, кроз једноставност у којој је оно што изгледа запањујуће, у исто време разумљиво и лако. И прича почиње, ту су непрестани сукоби и превирања различитих друштвених класа које су бачене на гомилу, једна изнад друге, у колосалном а деградираном амбијенту узвишене лепоте. Изузетна елеганција, чист и јасан Манарин потез чине да се Каравађо пред нашим очима појави веродостојно и дирљиво.



Каравађо се у исто време појављује као лик хероја и лик очајника. А тако је заиста и било. Он је био геније кога историографија, како векови пролазе, све боље квалификује. Али, Манара пред наше очи износи страствену и снажну личност која је, сасвим сигурно, повезана са оном о којој учимо из књига о историји уметности, али која живи сопствени живот.





Пратите нас и путем иОС и андроид апликације