Дарко Бајић: Европа има и од нас шта да учи
17. 09. 2017. у 15:02
Дарко Бајић, уметнички директор фестивала филмске режије, говори за "Новости" о кинематографији, српском филму...
Дарко Бајић Фото: В. Данилов
ДЕСЕТИ, јубиларни Лесковачки интернационални фестивал филмске режије (LIFFE), од 19. до 23. септембра окупиће неке од најважнијих аутора и представника некадашње југословенске кинематографије - од Емира Кустурице, коме ће свечано бити уручена награда "Живојин Жика Павловић" за афирмацију српског филма у свету, до Карпа Године, Адемира Кеновића, Горана Марковића, Бранка Ђурића...
Поред уметника који су обележили најславнији период овдашњег филма, фестивал ће, као и претходних година, промовисати и нове, даровите генерације стваралаца из Србије и региона, које данас хватају позиције у кинематографијама својих држава, али и у европској кинематографији.
- LIFFE се током протекле деценије доказао не само као фестивал јединственог концепта - редитеља екс-Југославије, него и као најозбиљније место сарадње филмских радника, размене идеја и унапређења филмске уметности - каже редитељ Дарко Бајић, који као уметнички директор води овај фестивал већ осам година. - Готово да не постоји велики филмски аутор са овог простора који до сада није дошао да се поклони лесковачкој публици - од Рајка Грлића, Слободана Шијана, Лордана Зафрановића, Срђана Карановића, Љубише Самарџића, Винка Брешана, до Ненада Диздаревића, Јана Цвитковича, Михе Хочевара, Пјера Жалице, Лазара Ристовског, Славка Штимца...
* Шта је оно што чини суштину вашег фестивалског концепта?
- Мислим да је и за квалитет нове продукције и за снимање нових филмова изузетно важно да искористимо много веће регионално тржиште, а не да будемо затворени у нашим малим, националним оквирима. Стваралаштво и искуство бивше југословенске културе је изузетно значајно, али и инспиративно. Управо због тога овај фестивал има мисију која није сентименталне природе, већ се ослања на велико искуство, квалитетну конкуренцију и међусобну креативну сарадњу. Већ деценијама наше кинематографије се инспиришу различитим менталитетима, културама, али и сличним искуствима. Тако су аутори стварали дела универзалног филмског језика. То је био један од разлога успеха нашег филма, што осећају гледаоци са ових простора, и зато и показују велико интересовање за овакве фестивале. LIFFE је, уз Пулу, ФЕСТ, Фестивал ауторског филма и, донекле, сарајевски и херцегновски фестивал, постао главни промотер филмова који гледаоцима недостају.
* Занимљиво је да ових деценија које су нам "јели" и још увек нам "једу" разни "скакавци", филмски радници из некадашње Југославије нису одустајали од сарадње. Да ли је то "ексцес"?
- Од почетка настанка овог фестивала, из разних крајева региона постављано ми је питање да ли је он сентиментални однос према некадашњим временима или је неко ново "братство и јединство", нека нова "филмска Југославија". И увек сам одговарао: LIFFE је љубав према филмској уметности и покретним сликама. Моћ филма је у рукама креативних уметника. Они добро знају да она лежи, пре свега, у његовом универзалном језику комунукације с различитим културним срединама. Филмски радници с простора бивше Југославије никада нису престали да сарађују, па ни у оним трагичним, ратним временима. То је, по мени, разумљиво - пре свега због искуства заједничког живота и кинематографије у којој је редитељ бирао ауторе, глумце, сараднике, размишљајући о делу а не о државним границама. Оне републике које су некада постојале у Југославији, и сада се налазе на истом месту. Оне државе што су биле у Европи, и сад су тамо. Свечано се проглашавају изласци и уласци из федерација и унија, али оно што је вечно, то је европска култура, сачињена од различитости, која ствара универзалну и јединствену баштину.
* Последњих година готово да нема чисто српског, хрватског или босанског филма, углавном се раде регионалне копродукције. Да ли је то наслеђе некадашњег културног модела, а не само питање новца?
- Кинематографија је на овим просторима одувек била витална и имала је интегритет. Увек смо имали редитеље, глумце, сценаристе, сниматеље из различитих средина који су сарађивали, а и данас сарађују из својих регионалних држава. Суштина приче је што је простор некадашње велике Југославије, по мени, био претеча Европске уније, а данас та Европа нас жели да учи сарадњи без граница, као да ми не знамо шта то значи. Постоји нешто што стално говорим - не можемо сада да кажемо да смо само ми освајали светско првенства у кошарци, освајали су га сви, Словенци, Босанци, Хрвати, Срби који су играли у тој југословенској репрезентацији. То су наше заједничке медаље, и део су наше историје, волели ми њу или не. Мислим да је искуство Југославије драгоцено, и да не зависи од нашег личног или националног афинитета. Било би логично да све оно што је давало позитивне резултате искористимо. А можемо се понашати као да ништа није постојало, само зато што те државе више нема, и да мислимо да сада живимо у бољим друштвима и државама.
* Да ли сматрате да данашња Европа има шта и од нас да научи?
- Европа данас инсистира на европском моделу међународних филмских копродукција. А ми смо живели у земљи у којој се сарадња није сматрала обавезом већ природним заједништвом у стварању уметничког дела. На нашим разликама створили смо богаство и специфичност кинематографије која долази са ових простора. Поштовање различитости. Можда је Европа то научила, а да ли смо и ми? Или је можда обрнуто.
* Колико вам импонује што су у протеклој деценији на LIFFE радо долазили водећи редитељи и старије и нове генерације, од "Триглава до Ђевђелије"?
- Када видим да их је до сада било педесетак, да смо се сви међусобно дружили, да су се на овом фестивалу многи први пут и лично упознали, заиста ми импонује. Не само као човеку који их је позвао, него ми се чини да се из тих разговора, размене идеја и дружења управо овај модел филмске уметности без граница показао и као најбољи, и као једини могућ. У време када је у државним буџетима све мање пара и за културу и за филм, не преостаје нам ништа друго него да сарадњом и копродукцијама сами спасавамо своје кинематографије и своје професије.
.jpg)
КО ЈЕ АУТОР ФИЛМА
* На јубиларном фестивалу најављена је и велика регионална конференција о питању ауторства у филму. Шта то, заправо, значи?
- Проблем је у томе што се данас разни ствараоци представљају и као аутори филма. А аутор филма је редитељ. Аутор сценарија је сценарист, аутор музике је композитор, аутор слике је директор фотографије. Једноставно. Ако је неко коаутор филма, логично би било да онда седи у истој редитељској столици са режисером, од идеје до постпродукције. Ако прође сав тај пут, онда јесте коаутор.
realist
17.09.2017. 16:26
Gos.Bajic Evropa je nekad bila danas je Evropa koruptna,isto se tice znanja vecinom je glupa i priucena a mi smo uceni sa znanjem iz skole,vecinom Evropskih zemalja neznaju ni da pisu svoje ime a kamoli da komuniciraju na seminarima sem po neko Koji je pratio sta su pricali,oni i Dan danas od Nas uce jer su sigurno o zaostali Po Nas Par godin jedino imaju Pare sta su pljackali,drugo nista.
Коментари (1)