БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Повлачење старих грађевина са лица града

Зоран Николић

12. 10. 2019. у 15:30

Стара земунска железничка страница седамдесетих година напуштала новобеоградско градилиште, баш као и огромне баре окружене песком

БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Повлачење старих грађевина са лица града

Наредне године навршиће се пуних пет деценија од како је стара земунска железничка станица престала да постоји. Простор око данашњег Хотела "Југославија" морао је да добије нову намену, а старе парне локомотиве да пронађу неку своју путању, најчешће у - историју.

Истина, и данас постоји пет стубова у близини кеја крај Дунава и овог хотела, који подсећају да је овде некада пролазила железничка пруга.

Железничка станица Земун била је прва у коју је стигао један воз из Београда. Било је то давне 1884. године. Пре тога до Земуна је досегла пруга, додуше са друге стране, из правца Новог Сада. Тако је овај град већ био повезан са Суботицом и Будимпештом, а преко Београда је пруга настављала даље, јужно, ка Нишу.

Остало је запамћено да је на првом путовању из Београда у возу био краљ Милан Обреновић са породицом.

Пруга је водила овим путем све до седамдесетих година прошлог века. Када је донета одлука да буде уведена нова железничка траса, и ова станица лагано је постала сувишна. Тада је направљена нова пруга Земун Нови град - Нови Београд - мост на Сави. Далеке 1967. године пројектован је и Бежанијски тунел, тако да је станица престала да постоји. Рушење је окончано три године касније, да би још неколико година потрајало уклањање старих магацина и делова тадашње инфраструктуре који су били везани за железницу.

Данас других трагова на том простору нема, осим пет стубова који су некада држали надстрешницу која је била над перонима. Ту је и неколико метара сачуваног шинског поља. Овај спомен поставили су Земунци 1984. године, у знак сећања на возове који су некада тутњали овуда.



Некако у исто време када се повлачила стара железничка станица, у прошлост су се премештале и баруштине које су до тада "красиле" Нови Београд. Силни кубици песка који су извучени са дна Дунава и Саве, прво су прекрили целу ову област, како би градитељима обезбедили суву подлогу за градњу будућих блокова, а потом је остало ипак вишка воде којег се требало ослободити.

Још дуго су ове баре биле раскошно игралиште за новобеоградске малишане који су праве авантуре доживљавали око бара обраслим трском. Неретко су зарађивали и пристојан бакшиш, тако што су носили "маце" на Зелени венац, где су их продавали.

Тако је седамдесетих година Нови Београд добијао ново лице, које данас препознајемо. Да би било тако, морала је да се повуче стара железничка станица, а уз њу и дечија, водена "игралишта".


МОСТ

Да би били повезани Београд и Земун, морао је да буде изграђен мост. То је стари Железнички мост који и данас постоји, а у време када је отворен, 1884. године, био је власништво Србије и Аустроугарске. То је био први чврст мост који је прешао преко Саве. Две државе су биле по пола власници ове грађевине.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације