Суд паркира возове у РС
08. 06. 2015. у 15:35
Железнице Републике Српске нашле су се последњих недеља пред огромним изазовом. Уколико би исплатиле потраживања радника, ЖРС би доживеле распад система

УКОЛИКО Врховни суд Републике Српске преиначи и остале пресуде нижих инстанци у корист две хиљаде радника Железница РС против предузећа, овом систему од посебног значаја за Српску буквално прети распад.
Такав сценарио се назире након што су представници пет од укупно шест синдикалних организација у ЖРС поднели кривичну пријаву против генералног и још четири извршна директора, због неизвршавања пресуде Врховног суда РС у спору радника против предузећа.
Пријаве су поднесене против генералног директора Драгана Савановића, Миленка Билића, Бранислава Ђурице, Драженка Тодоровића и Драгана Субашића, који су извршни директори у областима железничког саобраћаја у систему ЖРС.
Синдикати тврде да заступају више од две хиљаде запослених, који су покренули спор посредством синдиката и адвоката, тражећи да им се исплате регреси уназад три године и разлика топлог оброка од 112 до 185 марака, колико је требало да добијају по колективном уговору.
Иако је, Врховни суд преиначино свега неколико пресуда у корист радника, док остале тек чекају на одлучивање на овој високој судској инстанци, синдикалисти траже да предузеће већ исплаћује у корист радника и по осталим тужбама.
Одговор на питање како ће руководство ЖРС поступити у овом компликованом случају потражили смо од в. д. генералног директора Драгана Савановића.
- Не можемо да исплатимо оно што немамо и ситуација у којој се налазимо је веома тешка. За осам преиначених пресуда Врховног суда упутили смо апелацију Уставном суду и чекамо одговор. Наравно да не можемо приступити исплатама по преосталим тужбама, према нашим подацима од стране 1.720 радника - каже за наш лист Савановић.
Уколико би и остале пресуде биле у корист радника, следи неминовна блокада рачуна предузећа, јер је реч о суми од 13 милиона марака, без обрачунатих пореза и доприноса.
Ако се може говорити о решењу и излазу из ове ситуације Савановић каже да је једино могуће да радници повуку тужбе, јер они могу бити и највећи губитници уколико пресуде блокирају рад предузећа и највероватније "укоче" возове и паралишу рад ЖРС.
- Железнице РС из редовне делатности годишње остваре приход од 42 милиона марака, уз 25 милиона гранта Владе РС. Од тога, само су нам расходи на плате 49 милиона КМ, односно без било каквих других редовних расхода - каже в. д. генаралног директора, додавши да су за време његовог четврогодишњег мандата смањени трошкови на примања за пет милиона марака на годишњем нивоу.
ГРАНТ ИЗ РЕПУБЛИКЕ
О тешкоћама са којима се сусрећу у ЖРС наводе и податак да већ четврти месец нису добили грант из републичког буџета, који је на месечном нивоу 1,7 милиона марака.
Са 2012. годином ЖРС немају пореских и дуговања према фондовима. Порезе и доприносе на плате радника плаћају, како кажу, колико могу, признајући да уназад десет месеци они нису редовно измиривани.