Наши студенти праве формулу на струју
21. 04. 2019. у 16:40
Иновативни пројекти на Машинском факултету у Београду. Први тркачки аутомобили на стази следеће године

Академци редом освајају награде
ТРКАЧКО возило на струју, 40 студената Машинског и још осам факултета Универзитета у Београду, већ догодине на пролеће такмичиће се у Е-формули, са више од 150 тимова из целог света!
На пројекту "Електричне стреле" раде већ дуго, а задатак је да до фебруара наредне године развију и конструишу квалитетно и иновативно тркачко возило на електропогон које ће се надметати у сезони 2020. Један од чланова тима, Никола Новаковић, студент пете године Машинског факултета, каже да ће у јулу учествовати на престижном "Формула" студентском такмичењу у Силверстону у Великој Британији, где ће представити идејни пројекат.
Прочитајте још: Студенти Машинског факултета најбољи у свету у трци бродова
- Возило ће имаће четири мотора, по један у сваком точку - каже Новаковић. - Уместо шасије, имаће монокок из једног дела од карбона што до сада није направљено. Такође, и велики пакет батерија са 700 ћелија што даје близу 600 волти и 7,7 киловати.
Електротим основали су некадашњи чланови Формула студент тима "Тенфор друмска стрела". Они су развили претходни идејни пројекат електровозила који је 2016. освојио треће место у класи два на такмичењу у Италији. У тиму су уверени да ће њихово возило одговорити свим захтевима такмичења у којем се поред статичких оцењују и динамичке дисциплине - издржљивост, спринт, вожња осмице, убрзање и ефикасност.
И ту није крај "чудима" која заједничким снагама осмишљавају и праве студенти Машинског факултета. Из њихових радионица већ је изашао и робот који скупља хокејашке пакове, а међу новим пројектима машинаца је и соларни брод, који се сам снабдева енергијом.
О роботу конструисаном за такмичење "Еуробот", студент четврте године смера производно машинство Борис Илић, каже:
- Правила такмичења су строго дефинисана и морају се поштовати. Једна партија траје 100 секунди и робот је испрограмиран да у том временском интервалу обави све предвиђене задатке. На полигону, површине три пута два метра, има задатак да скупља и оставља пакове на одређеним тачкама. Потребно је да их што више сакупи и остави.
Прочитајте још: Српски ауто на струју од септембра
Машинци вредно раде и на соларном броду, са којим планирају да учествују на престижном такмичењу Solar&Energy Boat Challenge 2020 у Монаку.
Фото И. Маринковић

- Први нацрти брода су готови, али тиму предстоји још доста посла - кажу Божидар Дулић и Игор Ђорђевић, студенти пете године, чланови тима. - Брод ће бити дугачак око седам метара, а његов труп оптимизован за употребу хидрокрила, чија је основна функција да смање отпор при великим брзинама издизањем трупа брода изнад воде. На проширеној палуби налазиће се соларни панели за напајање погона, снага мотора биће око шест киловати, пловилом ће управљати посада.
Иако факултет финансијски помаже у оквиру својих могућности, младим конструкторима ће новац бити највећи проблем. Да би направили свој брод, потребно им је око 70.000 евра, што је скромна цифра, с обзиром на то да њихове колеге из Холандије у свој пројекат улажу чак 250.000 евра.
Будући бродограђевински инжењери вредно раде и на изради нове серије бродова "Сава" и "Дунав", за "Хидроконтест 2019" - међународно такмичење студената бродоградње, на којем су прошле године освојили прво место у једној од категорија.

МНОГО ИДЕЈА, АЛИ МАЛО НОВЦА
ДЕКАН Машинског факултета проф. др Радивоје Митровић, истиче да је практична настава приоритет ове високошколске установе, али да их недостатак новца у томе и ограничава.
- Невоља је што низ иновација које смо увели и које су дале изванредне резултате у погледу веће пролазности студената, не можемо и материјално да валоризујемо. Држава нас још финансира по броју први пут уписаних студената у школској 2103/2014. години - поручује Митровић.
Будући инжењери, одмах по дипломирању, спремни су да почну да раде у ИТ компанијама, фабрикама аутомобила, бродоградилиштима...