Најстарији живи пилот бившег ЈАТ: Први сам пилотирао боингом из Њујорка

Златица РАДЕВИЋ

13. 06. 2016. у 19:30

"Новости" са Аврамом Аврамовићем (93), који је 1970. управљао авионом на линији из Сједињених Држава: Поносан сам што смо обновили лет за САД

Најстарији живи пилот бившег ЈАТ: Први сам пилотирао боингом из Њујорка

Посада авона "Боинга б 707" после слетања у Београд 1970.

ПРЕ тачно 46 година капетан Аврам Аврамовић је довезао први "боинг Б707" из Њујорка за Београд и уписао се у историју Југословенског аеротранспорта. Данас овај пилот има 93 године и са нестрпљењем ишчекује 23. јун, када би требало да његов колега Давор Мишељић "ербасом А330" поново полети за Сједињене Америчке Државе. Најстарији живи пилот "Јата", је током четрдесетогодишње каријере сакупио више од 22.000 сати летења, што значи да је у ваздуху провео скоро две и по године!

Иако је читав живот крстарио небеским висинама у приватном животу Аврамовић је увек чврсто био на земљи. Није волео да се експонира, и о томе најбоље сведочи чињеница да никада није дао ниједан интервју за медије. Држао се принципа да нема приче изван кокпита, иако су путници увек желели да сазнају ко је и какав им је капетан. Пристао је да за "Новости" каже неколико речи, пре свега у част великог подухвата за који се припремају колеге у његовој некадашњој фирми.

- Поносан сам и срећан што "Ер Србија" поново чини тај велики искорак и лети за Њујорк - рекао нам је Аврамовић. - Волео бих да компанија достигне и престигне успехе које је некада давно остварио "Јат".

Аврамовић и даље контактира са колегама из компаније у којој је провео радни век. Редован је гост и на свим њиховим прославама, а позван је и на лет за Њујорк, до којег је преостало још само неколико дана. Није могао да прихвати позив, али му је драго што га колеге нису заборавиле. Још чува маршруте које је цртао руком током припрема за прекоокеанске летове.

Колико је скроман сведочи и податак да није учествовао у церемонији ни након што је 19. маја 1970. године, као шеф пилота, увео у флоту први авион за интерконтиненталне летове, "боинг Б707". Уместо њега, политичари су се сликали и давали изјаве о великом успеху. Стручњаци тврде да је тада, развојем дуголинијског саобраћаја, започео најуспешнији период у историји националне авио-компаније.

Капетан Аврамовић из млађих дана Фото Милан Мелка

До тог тренутка је највећи авион био "каравела", који је примао 80 путника, а у нову летелицу могло је да седне 180 људи.

Аврамовић се сећа да је "Јат" од мале компаније, трудом и залагањем постигао такав успех да је имао свакодневне летове за Њујорк, Чикаго, Торонто, Сиднеј... После деведесетих година и санкција, како каже, политички директори су урушили ову компанију. Радује се новим успесима националне авио-компаније, а својим колегама жели ведро небо на путу за Њујорк.

ТРЕЋА ЛЕТЕЛИЦА ЗА ЊУЈОРК

"ЕРБАС А330" је трећи тип авиона у флоти националне авио-компаније у историји, који је наменски набављен за прекоокеанске летове. У њега може да се смести 254 путника, од којих 18 у бизнис класи, а 236 у економској. Пре њега су за САД летели "боинг Б707" и ДЦ-10. Последњи лет за Њујорк из српске престонице обављен је 1992. године.

Аврам Аврамовић са млађим колегом Давором Мишељићем

АУКЦИЈЕ У ВАЗДУХУ

АВИОН који је заменио "боинг Б707" је био ДЦ-10 и у флоту "Јата" је стигао почетком 1979. године. У њему је забележен до тада невиђен догађај, о којем се и данас прича у пословним круговима. Организована је аукција вредних слика током лета, коју је осмислила Драгица Малеш, тадашњи шеф продаје у представништву "Јата" у Загребу. Лицитација уметничких дела коју су водили најпознатији ТВ водитељи, одвијала се у "галерији над Атлантиком", што је и записано на полеђини сваке слике, уз податке о броју лета и висини на којој се авион налазио у време продаје. Организовано је десетак оваквих аукција, које представљају најуспешнији маркетиншку активност у историји "Јата".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Grada

15.06.2016. 02:56

Ako neko zna imena svih osoba na slici,molim vas objavite.Jedan od pilota u sredini mislim da je Milan Pasic.

Milan

02.02.2018. 17:44

@Grada - U pitanju je kapetan Slobodan Tanaskovic, inace moj otac, koji je dovezao prvi DC-10 u Jugoslaviju. Sa njegove desne strane su kapetan Jerinic i flajt inzenjer Mijatovic.

Ljubomir

15.06.2016. 17:34

Na gornjoj fotografiji je posada ispred aviona DC-10, a ne Boinga B707.Pogrešna fotografija.Pozdrav