Флоту ЈАТ спасли за 12 минута
29. 03. 2015. у 17:02
На данашњи дан, пре 16 година, пилоти нашег авио-превозника сачували девет авиона од НАТО бомби. Капетан Игњатовић: Пре полетања речено нам је да нико не гарантује да нас авиони НАТО неће оборити

Део флоте ЈАТ-а на београдском аеродрому, Стеван Игњатовић
ТАЧНО у подне, на данашњи дан, пре 16 година, полетео је са сурчинског аеродрома авион "боинг 727" националне авио-компаније - "Југословенски аеротранспорт". Била је то претходница за преосталих осам авиона, које је такође требало безбедно изместити у Букурешт. У том тренутку, у ваздушном простору тадашње СРЈ вребало је чак 200 борбених авиона НАТО алијансе.
Пркос, бес због бомбардовања једне мале земље, жеља да се сачувају летелице и после агресије настави живот националног авио-превозника, надвладали су страх. За командама капетани пилоти Стеван Игњатовић и Сава Остојин. Били су у том "боингу" и флајт инжењер Микаило Рогић и авио-механичар Бобан Живанић. Око 12 минута лета делило их је од безбедног ваздушног простора Румуније. И 12 минута најдужих у животима чланова ове посаде.
- Тадашњи генерални директор ЈАТ-а Жика Петровић све је организовао и договорио са Румунима и нашом командом ратног ваздухопловства - сећа се Стеван Игњатовић. - Донета је одлука да се ЈАТ-ова флота од девет авиона, међу којима је био и чувени ДЦ 10, пребаце у пријатељску Румунију. Јер, првих дана бомбардовања падале су гранате на простор београдског аеродрома, уништен је полицијски хангар и оштећен велики хангар "ЈАТ технике" у којем су, осим авиона ЈАТ, била скривена и два "мига 29". На састанку пре полетања, пилотима, а било нас је 20, који су одабрани и пристали да учествују у овој операцији, речено је да нико не гарантује да нећемо бити оборени.
Пилоти су прихватили ризик. Када је први авион безбедно ушао у румунски ваздушни простор, капетан Игњатовић је обавестио директора Петровића да је све прошло по плану и онда су у размацима од по пет минута полетале ка Букурешту и преостале ЈАТ-ове летелице.
- Једино што ми је тада било у глави јесте да спасемо авионе да би национална авио-компанија после бомбардовања могла да настави да живи - истиче Игњатовић. - За тих 12 минута лета свашта ми је пролазило кроз главу, цео живот, слике из детињства, жеља да постанем пилот... Било ме је страх, али жеља да преживимо и обновимо ЈАТ била је јача. Исто осећање делили су и остали пилоти који су свесно кренули у рискантну операцију остављајући своје породице у Београду, на који су тада падале бомбе. Показали смо изузетну храброст и професионалност за извршење тако сложеног задатка. Спасли смо флоту.
ПРИЗНАЊЕ САМО ОД ПОСАДЕ
НИКАДА нико није тражиo, нити добио било какво признање за спасавање целе флоте националне авио-компаније тог 29. марта 1999. године.
- У тој акцији добио сам највећу почаст - истиче Игњатовић. - Када су се одређивале посаде, ко ће с ким да крене, механичар Бобан Живанић је рекао да ако мора да се гине, жели да буде у посади капетана Игњатовића. То је мени највеће признање које сам добио у животу.
Svaka cast
29.03.2015. 17:13
Za ovaj clanak i naravno u prvom redu za podvig!16 godina objavljeni clanak kasni ali je uradjen na kraju!
Hvala za herojski cin. Dugo se nije pisalo o ovoj temi i bombardovanju. Ima mnogo heroja za koje se ne zna.
Bravo junaci! Vaša hrabrost i odanost firmi i državi je za svaku pohvalu. Nadam se da vam se firma i država adekvatno odužila.
@T.Randjelović - Raspitaj se kako nam se oduzuju. Svaki preostali Jatovac reci ce ti isto...
Svaka Vam cast hrabri ljudi.
Коментари (28)