Флоту ЈАТ спасли за 12 минута

Тања Спалевић

29. 03. 2015. у 17:02

На данашњи дан, пре 16 година, пилоти нашег авио-превозника сачували девет авиона од НАТО бомби. Капетан Игњатовић: Пре полетања речено нам је да нико не гарантује да нас авиони НАТО неће оборити

Флоту ЈАТ спасли за 12 минута

Део флоте ЈАТ-а на београдском аеродрому, Стеван Игњатовић

ТАЧНО у подне, на данашњи дан, пре 16 година, полетео је са сурчинског аеродрома авион "боинг 727" националне авио-компаније - "Југословенски аеротранспорт". Била је то претходница за преосталих осам авиона, које је такође требало безбедно изместити у Букурешт. У том тренутку, у ваздушном простору тадашње СРЈ вребало је чак 200 борбених авиона НАТО алијансе.

Пркос, бес због бомбардовања једне мале земље, жеља да се сачувају летелице и после агресије настави живот националног авио-превозника, надвладали су страх. За командама капетани пилоти Стеван Игњатовић и Сава Остојин. Били су у том "боингу" и флајт инжењер Микаило Рогић и авио-механичар Бобан Живанић. Око 12 минута лета делило их је од безбедног ваздушног простора Румуније. И 12 минута најдужих у животима чланова ове посаде.

- Тадашњи генерални директор ЈАТ-а Жика Петровић све је организовао и договорио са Румунима и нашом командом ратног ваздухопловства - сећа се Стеван Игњатовић. - Донета је одлука да се ЈАТ-ова флота од девет авиона, међу којима је био и чувени ДЦ 10, пребаце у пријатељску Румунију. Јер, првих дана бомбардовања падале су гранате на простор београдског аеродрома, уништен је полицијски хангар и оштећен велики хангар "ЈАТ технике" у којем су, осим авиона ЈАТ, била скривена и два "мига 29". На састанку пре полетања, пилотима, а било нас је 20, који су одабрани и пристали да учествују у овој операцији, речено је да нико не гарантује да нећемо бити оборени.

Пилоти су прихватили ризик. Када је први авион безбедно ушао у румунски ваздушни простор, капетан Игњатовић је обавестио директора Петровића да је све прошло по плану и онда су у размацима од по пет минута полетале ка Букурешту и преостале ЈАТ-ове летелице.

- Једино што ми је тада било у глави јесте да спасемо авионе да би национална авио-компанија после бомбардовања могла да настави да живи - истиче Игњатовић. - За тих 12 минута лета свашта ми је пролазило кроз главу, цео живот, слике из детињства, жеља да постанем пилот... Било ме је страх, али жеља да преживимо и обновимо ЈАТ била је јача. Исто осећање делили су и остали пилоти који су свесно кренули у рискантну операцију остављајући своје породице у Београду, на који су тада падале бомбе. Показали смо изузетну храброст и професионалност за извршење тако сложеног задатка. Спасли смо флоту.


ПРИЗНАЊЕ САМО ОД ПОСАДЕ

НИКАДА нико није тражиo, нити добио било какво признање за спасавање целе флоте националне авио-компаније тог 29. марта 1999. године.

- У тој акцији добио сам највећу почаст - истиче Игњатовић. - Када су се одређивале посаде, ко ће с ким да крене, механичар Бобан Живанић је рекао да ако мора да се гине, жели да буде у посади капетана Игњатовића. То је мени највеће признање које сам добио у животу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (28)

Svaka cast

29.03.2015. 17:13

Za ovaj clanak i naravno u prvom redu za podvig!16 godina objavljeni clanak kasni ali je uradjen na kraju!

Veselin

29.03.2015. 17:31

Hvala za herojski cin. Dugo se nije pisalo o ovoj temi i bombardovanju. Ima mnogo heroja za koje se ne zna.

T.Randjelović

29.03.2015. 17:47

Bravo junaci! Vaša hrabrost i odanost firmi i državi je za svaku pohvalu. Nadam se da vam se firma i država adekvatno odužila.

JAT

30.03.2015. 00:18

@T.Randjelović - Raspitaj se kako nam se oduzuju. Svaki preostali Jatovac reci ce ti isto...

Dule Los Angeles

29.03.2015. 18:04

Pok. Zika Petrovic je pozarevljanin. Dobro je znao S.Milosevica. Bio je izuzetno sposoban,mada je i to je uticalo da postane drektor JAT-a. Ta funkcija ga je i oterala u-Smrt. Morao je i da pilotira avionima koji su novac iznosili na -Kipar. Znao je sve do detalja. Ko je naredjivao,ko je pare dovozio na aerodrom,koliko je izneto,ko je novac "docekovao" na Kipru, gde ga je i kako"skladistio". Nije bio deo ekipe,koja je posle taj novac podelila,a kojim se posle,mirno-Pazarilo po srbiji! A i sire.

Утеривач

29.03.2015. 19:20

@Dule Los Angeles - Нити се у истрагама уопште помиње његово убиство, за разлику од неких других....

B.J

30.03.2015. 00:17

@Dule Los Angeles - Da li ti uopste znas koje godine je Zika ubijen??? O kakvom to pilotiranju govoris???

Sta reci...

29.03.2015. 18:18

Divljenje za neverovatnu hrabrost da spasite flotu!Prvi put posle 16 godina od bombardovanja citam o ovome.U drugim zemljama u takvim okolnostima neko bi to uradio samo za velike pare.Ali nasi ljudi jednostavno imaju kvalitet vise...neverovatnu hrabrost!

Logic

29.03.2015. 18:20

Dobijate najveće priznanje koje iole pošteni ljudi mogu da daju nekome - bezgranično poštovanje za hrabrost, časno, vojničko osećanje dužnosti prema zemlji. Ponavljanje istorije, bezumnog uništavanja jedne zemlje, naroda, svrstalo je i vas uz one mnoge bezimene i zaboravljene junake koji su 1915 bili "izbrisani iiz spiska brojnog stanja". Hvala vam za tih 12 minuta vaših života, retki su oni kojima je podarena ta veličina dela. Hvala i Žiki - koji je na poznat način dobio "nagradu" za mnogo šta.

Срђони

29.03.2015. 18:53

неке херојске приче излазе тек сад на видело,обичном свету. не знам зашто се више не пише о овом и сличним подвизима. знам да има још пуно сличних прича из тог доба,малих и великих херојства,и желим да сви можемо за то да сазнамо. хвала пилотима,и свима који су живот дали,не само у бомбардовању,већ и осталим ратовима за нашу малу,али ВЕЛИКУ СРБИЈУ

Pedja

29.03.2015. 20:22

Треба похвалити и Верчерње Новости. Иако са закашњењем, овај дневни лист је један од ретких, ако не и једини, који брине и размишља да се овакви пидвизи не забораве. Хвала Вам!

Marko

29.03.2015. 20:45

Koliko sam ja obavesten (ne znam da li sam u pravu), JAT-ovi avioni su bili prebaceni u Solun i tamo su bili tokom agresije ? Nisam znao da su bili prebaceni u Bukurest. Ako je to tacno, onda svaka cast Rumunima sto su prihvatili da zastite nasu flotu.

Смедеревац

29.03.2015. 23:20

@Marko - Зашто те чуди? Румуни су били једини припадници сила осовине у другом светском рату који су одбили да окупирају и један педаљ српске земље. Не заборави да је румунска принцеза била југословенска, српска краљица.

vlada

06.06.2015. 23:29

@Marko - Smederevac.Da li slucajno znas da su neprijatelji poletali sa aerodroma Temisvar, kako za vreme drugog svetskog rata tako i u toku agresije 1999.Da li ti je slucajno poznato da se u tom slucaju zemlja koja je to dozvolila smatra neprijateljskom.poz

Srba

29.03.2015. 22:53

Stvar je tome da svi mi koji smo na bilo koji način učestvovali u ovom događaju, to radili bez obzira na strah i opasnost koja je možda pretila i bez ikakve misli da se to treba nagraditi i time hvaliti.Ti avioni su naša egzistencija i na neki način personifikacija domovine tako da je bilo normalno da se sve to učini i flota sačuva.

snezana

29.03.2015. 23:31

Secam se tih dana. Moja malenkost je bila svedok tih dogadjaja i dan danas kada ih se setim osecam se cudno. Ponosna sto smo imali takve pilote ljudine od hrabrosti i dobrote, nisu postavljali pitanje nego samo je bilo gde treba da dodjemo i kada se izvlaci flota.Drage kolege piloti koji su rasuti po celom svetu su zvali telefonom i jedino pitanje im je bilo gde su avioni, da li nesto treba.Ponosna sam sto sam bila deo Jat/a, i svi mi koji smo radili u Jat-u koga vise nema.

Feniks

30.03.2015. 00:14

@snezana - Bolje da smo pustili da nam NATO unisti flotu, nego sto smo doziveli da nam kompanijom rukovode kukavice koje su napustile zemlju za vreme sankcija i bombardovanja, izdajnici i dezerteri. E, Ziko, Ziko, u zemlji bi se okrenuo kada bi video ovu sramotu i ponizenje koju tvoji zaposleni danas dozivljavaju. Ali...

posteno govoreci

30.03.2015. 09:07

@snezana - takvih ljudi medju nama ima sve manje....botovi preuzimaju inicijativu

Zoran Užice

30.03.2015. 00:19

Nema smisla da gospoda iz Novosti ne objavljuju komentare.Samo sam hteo da ispravim grešku novinarke da se flajt inženjer ne zove Mihajlo Rodić već Mikailo Rogić.

max

30.03.2015. 02:03

Da li treba nakon citanja ovog clanka da poverujem kako su ovi piloti sklonili avione a da ih NATO nije video, to ne verujem . Uspeli su da pogode policijski hangar, hangar JAT-a sa skrivenim MIG29 , meni to vise lici da su tacno znali sta da gadjaju i da im ti avioni nisu bili meta. Verujem da je NATO jednostavno dopustio da odlete,nije im bio cilj da ih obore. Kakva je svrha ovog clanka i uopste ko je pisac ovog clanka ?

Nikola

30.03.2015. 08:27

Da li vam je Steva ispricao sta danas dozivljava u kompaniji koja je ocuvana, a danas tudjinu poklonjena?

Dusan

30.03.2015. 11:58

Novosti svaka cast!!!!Ovi ljudi sto su spasli avione sigurno nisu znali sto su pojedinci znali koji su saradjivali sa NATo.KAKO su znali za MIG 29, izdaja gospodo ovi piloti i mi u rovovima to nismo znali.Za saku dolara prodali su sve sto su stvorili,pradedove dedovi.Mozes misliti kukaju za JAT om.Ovo bi verovatno trebali da saznaju Nikolic i Vucic.

Nebojša SRBIN

30.03.2015. 12:04

Još jednom svaka čast! Svakome je bila dužnost u tim danima bombardovanja da radi maksimalno za Srbiju! Bitan je život, tehnika se kupi.

Nina Jerković

31.03.2015. 08:36

A шта је са 18 авиона од 30 колико је ЈАТ имао пре него што је дошао на власт Милошевић који је продао 18 ЈАТових авиона и Телеком. Њих ЈАТ није успео да "спасе" од продаје, а директор Жика Петровић није успео да сачува главу.