Српска слава на листи Унеска, постаје део културног наслеђа човечанства!

Ј. Матијевић

23. 11. 2014. у 14:45

Празник породице посвећен светитељу заштитнику домаћинства, обликован у средњем веку, постаје до краја недеље део нематеријалног културног наслеђа човечанства

ДО краја предстојеће седмице, сазнају „Новости“, српска крсна слава, званично ће бити на Унесковој репрезентативној листи нематеријалног културног наслеђа човечанства. Тако ће слава, најпрепознатљивији обичај већине наших православних породица, остати упамћена и као „први упис“ Србије на листу светског нематеријалног културног наслеђа.

Али, иако нема сумње колики је значај славе за Србе у Србији и код већине Срба у региону и свету, нашу јавност ових дана највише интересује како су је предлагачи описали и представили Унесковој комисији.

Магистар Марко Стојановић, члан номинационог тима Славе за Унескову репрезентативну листу нематеријалног културног наслеђа човечанства, каже да је слава представљена, пре свега као обред освештања хране и пића, који православни хришћани у Србији практикују у оквиру годишњег циклуса обичаја. Као празник породице, посвећен светитељу, заштитнику домаћинства. Наглашено је, каже, и да је реч о народном обичају прослављања свеца заштитника под називом слава, крсно име, крсна слава и, раније, памјат светом, који је обликован у српској средњовековној држави, као и да његову данашњу обичајно-религијску форму, осим већинског српског становништва, практикују и припадници неких мањинских заједница.

- Објаснили смо и да обред славе и ритуали садрже бескрвне и крвне жртве, уз молитве и здравице. А, централни, христијанизовани ритуал подразумева паљење свеће, молитву и унакрсно пресецање, преливање вином и ломљење хлеба односно славског колача на четири дела, што симболизује тело, крв и бестелесну природу Христа. Гозба, која следи наставак је и сједињење са централним ритуалом. Она и за домаћина и за госте започиње узимањем залогаја славског колача и славског жита, потом отпијањем гутљаја вина уз здравицу, која се изговара за плодност и благостање свих присутних, слављеника и гостију - каже мр Стојановић.

НАЦИОНАЛНА ЛИСТА СА 27 “СТАВКИ“ ПРЕ Унескове, нематеријално културно наслеђе мора да се нађе на националној листи. Србија је, 2012. године, усвојила регистар који тренутно садржи 27 „ставки“ српског нематеријалног културног наслеђа. Осим славе, ту су молитва - ђурђевдански обред, белмуж, изливање и паљење ратарских свећа, израда пиротског качкаваља, пиротско ћилимарство, филигрански занат, клесарски занат, пазарске мантије, косовски вез, певање уз гусле, грокталица, певање из вика, ерски хумор, коло (коло у три, коло у шест), руменка, свирање на гајдама, фрулашка пракса, свирање на кавалу, наивно сликарство Словака, Лазарице у Сиринићкој жупи, израда дрвених чутура у селу Пилица, Вуков сабор, ојкача, врањска градска песма и чување Христовог гроба.

Он појашњава да је у „објашњењу“ славе, предочено и да је на гозби неизоставна печеница од меса, као крвна жртва која потиче из античких времена, и која за славе које се обележавају за време хришћанског поста или на посне дане подразумева искључиво узимање рибе.

- Нагласили смо, такође, да се и такозвано преношење славе обавља уз колач, када синови, који према обичају искључиво наслеђују славу, на њен дан од оца ритуално преузимају комад колача за властито домаћинство. Рекли смо и да гозбу, славски колач и жито, припремају искључиво жене, и тако постају равноправни носиоци славског обреда. Деца, пак, помажу, раде мање послове, посматрају и уче да у будућности преузму значајније улоге - прича наш саговорник.

Посебно је указано да ритуална припрема и украшавање славског колача, утискивање Христових симбола ИС-ХС-НИ-КА, уз квалитет и обиље јела на гозби, наглашавају културну, обредну и друштвено ритуализовану улогу жене и њен престиж. Јер, припремањем жртве у храни, она обезбеђује плодност и благостање домаћинству, али уједно преноси ритуална знања и вештине са колена на колено.

- Објашњавајући значај славске гозбе, појаснили смо и да се тако шири друштвени круг у коме се слава препознаје као симбол заједништва и идентитета. Позивањем и учешћем родбине, пријатеља и суседа у гозбеном ритуалу, усклађују се друштвени статус, различита етничка и религијска припадност учесника и наглашава важност сваког госта - наглашава Стојановић и каже да је комисији која је одлучивала о томе да ли ће се слава наћи на Унесковој репрезентативној листи нематеријалног културног наслеђа човечанства наш центар приложио обимну документацију и прилоге који најбоље сведоче о истинској важности славе за идентитет српског народа током минулих векова, данас и у будућности.


ЗАСЛУЖНИ И МЕДИЈИ

- ЗАКОНСКИ оквир, који домаћинима за дан славе омогућава да не раде, уз подршку медија који поводом слава емитују или пишу пригодне прилоге, одражава општедруштвени, позитиван став јавног мњења, што поспешује очување и одрживи развој славе као нематеријалног наслеђа у Србији. Осим тога, у Етнографском музеју у Београду и Музеју хлеба у Пећинцима спроводе се дечји образовни програми који промовишу и подижу свест о значају прослављања породичног светитеља - наглашава мр Марко Стојановић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (15)

Ђорђе С.

23.11.2014. 21:36

@Marko - Marko, докле ћеш да читаш српске новине кад те толико узрујавају позитивни текстови о Србији?

Djekna

23.11.2014. 17:43

Obicno paganstvo. Sta bi sa onim slovom iz Svetog pisma o neslavljenju drugih likova sem bozijeg? Tu nasa lepa SPC gazi sveto pismo, vekovima. Sad u modernija vremena dodala je i materijalno (automobile, kamere, mobilne telefone,...). Da ne pominjem cenovnike za popovske usluge. Odlican biznis. Zato narod i truju mrznjom ka svemu gradjanskom, jer okrene li se narod od Crkve, njima manje u dzep. Prete paklom i ostalim nebulozama!

Prota

23.11.2014. 17:56

Ovo mi se jako dopada. Sad smo u rangu afričkih plemena. Svaka porodica ima svoga sveca. Nije li ti ostatak staroslovenskih verovanja?

BACVANIN

23.11.2014. 18:19

Postoji opasnost da slavu prisvoji Hrvatska,jer imaju argument da je njihovo pucanstvo slavilo slave dok im to nisu zabranili iz Vatikana.Pozvace se oni na ikone koje su danas skrivene u nekim skrinjama

Bravo i hvala Etnografskom muzeju

23.11.2014. 18:35

Poznajem strucnjaka za etnologiju, g. Marka Stojanovica, voditelja ovog kulturno istprijskog projekta i ponosim se ovakvim nasim ekspertima. Srecna slava svima!

Предраг

24.11.2014. 03:24

Ово је, дефинитивно, велико достигнуће и они који су се око овога трудили заслужују похвалу. Међутим, објашњење је недостатно и на моменте нетачно, односно јеретичко. Дакле, објашњење је требало потражити онамо где се Слава највише слави и поштује-у Цркви или и у Цркви а не , само , у Етнографском музеју. О каквој крвној жртви може бити речи у склопу Славе? Неко "промицање" улоге жене је депласирано и за косу натегнуто... Толико за сада.

Srbin

24.11.2014. 16:55

Crkva je samo nasilno uzela slavu i to je sve. Slava je ostatak nase staroslovenske religije, zasto u ostalim "pravoslavnim" zemljama se ne slavi slava ako je hriscanska. Crkva i Vizantija u to vreme za tadasnje Srbe, isto sto su za vas velike "srbende" danas EU, USA, Vatikan, CIA i ne znam ko jos. Ako ste toliko tradicionalni onda budite tradicionalni do kraja pa slavite Peruna, Dazboga, Svetog Vida i ostale... Ko razume shvatice...

вук

25.11.2014. 18:13

@Srbin - Црква није ништа ''насилно узела'', друже политкоме. Циљ Цркве није да укида и ''насилно узима'', но да просвећује, освештава и преображава, као што ни Христос није дошао да укида старе законе, но да их преображава светлошћу и истином Новога завета. А што се тиче Перуна и осталих ликова из старословенског пантеона, када Сунце обасја свет, тада се гасе свеће, фењери и петролејке. Надам се да ова метафора неће бити претежак задатак за твоје менталне габарите.

Ivan

25.11.2014. 08:29

Drago mi je da je neko još tada gurno prst u oko crkvi i nije ga nikad vadio. U to ime, za drevne.

вук

25.11.2014. 18:02

@Ivan - Биће, изгледа, да је теби неко нешто ''гурно'' и да је то прави разлог твоје драгости. Како би било да се вратиш у пећину, јер судећи по твом ''коментару'' рекло би се да си је недавно напустиЈо. А и куд ћеш древније од пећинског живота.

alex miles

26.11.2014. 04:25

@Ivan - Ma ajde Vuk, probudi se, pogledaj oko sebe pa onda "drobi". Ivan je sretan, sto je po tvome napustio pecinu, jer to tvoji popovi do danasnjeg dana nisu uradili, te jos uvek zive u proslosti po pecinama poput vukova. Razlika od pecine i gomile onog kamenja od cega je crkva sklepana, je manje vise nikakva. A i ovaj Djekna vredi svoje pare. Ziveo !

Kozara

26.07.2015. 19:37

Veliki plus za nas Srbe da nam priznaju naj svetiju tradiciju Ono po cemu smo jedinstveni u svetu ,oni koji misle da je to iz pecinskog vremena samo mogu da kazem da oni koji postuju pecinske obicaje postuju i ljude,zene,decu i sve ostale a ovi moderni gledaju samo sebe i brace se odricu da bi vise zagrabili,Slavite svoju Slavu i prenosite je svojoj deci ako mi odustanemo nikakvo cudo sto nas ostali otpisuju.Imam jednu ispravku nisu Srbi samo u Srbiji ima nas Hvala Bogu svugdje .