Загонетна богородица из Бенковца

Драгана Матовић

16. 02. 2016. у 14:00

Да ли се у Музеју СПЦ налази дело славног мајстора Ел Грека које је из Хрватске донето током ратног вихора 90-их. Све се заснива само на претпоставци једног српског стручњака за средњовековну уметност

Загонетна богородица из Бенковца

Црква светог Јована у Бенковцу

ИКОНА Богородице са Христом која је из Цркве светог Јована у Бенковцу током ратног вихора деведесетих пренета у Србију и спасена од уништења постала је ових дана тема хрватских медија. Разлог њиховог интересовања је тврдња Милорада Савића, некадашњег кустоса бенковачког музеја, да је то дело великог мајстора сликарства Ел Грека. Док је за српски народ ова икона светиња, коју су као реликвију, као и у свим прогонима, понели у завежљају, у Хрватској никоме до ње није било стало, све док није наговештено да је њен аутор можда Ел Греко.

Савић је, иначе, учествовао у спасавању културно-историјског и црквеног блага срског народа у Славонији, а тек ових дана је писао о икони која се сада налази у Музеју Српске православне цркве у Београду. Ослањајући се на заиста неистражену причу, Хрвати су експресно затражили да се икона врати у њихову земљу. Позвали су се на споразум о преузимању уметничке баштине, која је током потоњег ратног вихора са егзодусом народа пренета у Србију, како не би заувек остала заробљена или спаљена у држави која у то време Србе није желела. Иако је у споразуму јасно наведено да ће однето културно благо бити враћено тек кад се обнови светиња из које је однето, а Црква светог Јована у Бенковцу чека обнову, у тамошњој штампи се спекулише да би ову икону требало "вратити" у манастир Крка, у коме никад није била!

Савићева тврдња је прихваћена у тамошњој јавности као апсолутна истина, иако се стручна јавност, ни српска а ни светска, није озбиљно бавила овим радом. Све је заснивано на претпоставци једног, додуше великог српског познаваоца средњовековне уметности. Историчарка уметности Аника Сковран, прва је и засада једина довела у везу бенковачку Богородицу са Христом и Ел Грека. Своју анализу објавила је у Зборнику Народног музеја још 1997. године и тај текст, насловљен "Две иконе два славна Крићанина" прошао је готово незапажено. Иако је реч о великом уметнику, експертиза којом би се доказало ауторство - није урађена. Како сазнајемо, икона из Бенковца се не помиње ни у једном попису Ел Грекових дела.

- Помало сам скептичан да је икону из Бенковца насликао Ел Греко, али стручњаци за тај период и његово стваралаштво требало би да дају последњу реч. Мој лични став је да ништа не треба да вратимо у Хрватску, али ако моја црква верује да треба вратити благо наше културе онима који су га палили, па нека то уради - каже историчар уметности Никола Кусовац, који је током деведесетих учествовао у спасавању српског културног наслеђа из Хрватске.

Икона са ликом Богородице са Христом годинама је оштећена чамила у олтару цркве у Бенковцу.

- Почетком рата склоњена је са још 170 овдашњих икона из цркава. У томе сам и ја учествовао, јер сам желео да сачувам српску културу - наводи Савић.

Већ 1992. нашла се у Народном музеју у Београду и убрзо је приказана на изложби са 118 икона из цркава Равних котара. Икону је нешто касније рестаурирао Радован Пиљак, конзерватор Народног музеја у Београду.

- Када су је донели, била је готово црна. Ликови су се тек назирали - сећа се Пиљак. - На њој су биле наслаге које су се таложиле кроз време, од настанка до рестаурације. Пре последње рестаурације, претрпела је неколико чишћења уљем из кандила. Требало је одвојити прљави слој од бојеног дела. Било је веома тешко и мислим да је то једна од најтежих, али и најбољих рестаурација коју сам извео. Рестаурирао сам је традиционалном методом и материјалом по највишим светским стандардима. Икона је власништво Српске православне цркве и мислим да треба да се врати у бенковачку цркву тек кад се српски народ врати тамо одакле је протеран.

Рестаурација иконе омогућила је Аники Сковран њену даљу обраду, одређивање аутора и периода настанка. Икону Богородице са Христом атрибуирала је као дело Ел Грека.

- На темељу многих показатеља, склони смо да у овој икони препознамо дело раног Доменика Теотокопулоса - Ел Грека, који као веома млад, двадесетпетогодишњи сликар долази из Грчке у Венецију - објаснила је Аника Сковран. - Могуће је да је икона настала за време његовог боравка у Венецији. На Венецију упућује мајушни гризај ведуте Трга Светог Марка са Дуждевом палатом на овој икони. Изненађујући је наговештај извесних сликарских решења карактеристичних за његова каснија дела остварена у Шпанији. Сликар је та решења већ наговестио на неким од бочних сцена бенковачке иконе.

Аутопортрет Ел Грека

У утврђивању сликара бенковачке иконе Аники Сковран је помогло поређење овог дела, не само са раним радовима Ел Грека, већ и са његовим делима која су настала касније. Док је живео на Криту, Ел Греко је био цењени иконописац у позном византијском стилу. Касније, у радионицама венецијанских сликара одустаје од технике темпере на дрвету у корист уља на платну и преузима стилске одлике водећих венецијанских мајстора Тинторета и Тицијана. Тек у Шпанији развија сопствени, препознатљив стил који карактеришу издужене фигуре.

- Интересантна је истрајност у Ел Грековој привржености одређеним библијским сликама којима се непрестано враћа: Благовести, Визитационе, Ваведење Богородице, Рођење Христово... Оне су присутне на бенковачкој икони и многим касније насталим платнима у Шпанији - истиче Сковран. - Доминантна фигура разапетог Христа на бенковачком Распећу, снажно моделованог торза, подсећа положајем тела, руку и ногу на многа каснија распећа, на којима се Христово тело све више деформише - Мадрид, Прадо, Париз, Лувр...

Аника Сковран примећује сличност између анђела из Благовести на нашој икони са анђелом из Крштења Христовог на Ел Грековом делу које се налази у Толеду и левог анђела у Распећу Христовом у Музеју Прадо...

Период од 1560. до седамдесетих нејасан у животу сликара је време у које, чини нам се, треба сместити настанак бенковачке иконе - наводи Сковран. - Откриће бенковачке иконе, мада слабо очуване, на којој препознајемо младалачко дело славног Крићанина, осветлиће његове загонетне почетке које тек треба истражити.

КНЕЗ ПАВЛЕ ПРОДАО ГРЕКОВОГ "ЛАОКОНА"

НАРОДНИ музеј у Београду имао је у својој збирци једно Ел Греково дело. Слика "Лаокон" је 1938. изнета из земље да би учествовала на изложби у Лондону, али се, нажалост, никада није вратила у Београд. Притиснут беспарицом кнез Павле, чије је име у то време носио наш национални музеј, продао је слику Националној галерији у Вашингтону за 100.000 долара!

БЕЗ ЗВАНИЧНОГ ЗАХТЕВА

ИКОНА из Бенковца и даље је у Музеју СПЦ у Београду, али није изложена. У Патријаршији кажу да су чули за претпоставке да је насликао Ел Греко. Читају натписе у хрватској штампи, мало су забринути, али до сада нису добили званичан захтев, нити позив да се ово дело врати у Хрватску.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (14)

pc

16.02.2016. 14:36

Zasto bi se vratilo u Ustasiju. Pa to je pravoslavna crkva i ja pravoslavac koji sam rodjen u Benkovcu smatram da je to moja ikona, a ne od ustasa i njihovog poroda.

Diplomat

16.02.2016. 14:59

@pc - Vratiti će se ona tamo gdje pripada a vi se gospodine i vama slični neće niti pitati niti ćete znati kada će se to dogoditi.

Мића Пс

16.02.2016. 15:08

@pc - Нема услова за враћање. Повратком већине расељених Срба стекли би се услови за процену о евентуалном повратку. До тада би ваљало урадити копију, освештати је и допремити у бенковачку православну цркву.

Pera

16.02.2016. 15:11

@pc - Da vratice se jer je El Greko stari hrvatski umetnik cija su dela zli Cetnici hteli da uniste.

gago m

16.02.2016. 15:12

@pc - Diplomat / Ако би се ти питао,вероватно мислиш да икона припада Хрватској (икона и Хрватска,небо и земља!) и да је тамо треба вратити ... па да је продате или уништите,као што је тамо уништено скоро све што припада српском народу!

артиљерац

16.02.2016. 19:22

@pc - Поштовани,а где,или коме,припада?Хрватској,сигурно не.Икона јевласништво СПЦ,и она је власна да с њом чини шта хоће.Поздрав.

Rajko

18.02.2016. 00:07

@pc - Prognoza ti je stvarno diplomatska jer se, prvo, još tačno ne zna kada će se Srbi vratiti na svoja ognjišta sa kojih je od hrvatskih zlikovaca proterana i drugo da će se tom prilikomn zaista, kako i sam pišeš, ikona vratiti u srpsku i pravoslavnu crkvu sa slovima ćirilice upravo na mesto koje joj tu pripada.Činim ti uslugu pa pišemi latinicom da možeš da razumeš jer ti kao polupismen univerzalno pismo slovima četničke ćirilice ili nije poznato ili kad već ta slova samo vidiš napuniš gaće.

Dinarska divizija

16.02.2016. 15:13

Da se pomenuta ikona 1995. godine našla u crkvi svete Nedjelje u Karinu Gornjem, 15 kilometara od Benkovca, koja je sravnjena sa zemljom, da li bi je Hrvati sačuvali ili bi završila pod ruševinama!?Kakvo licemerstvo!!!

Bruka

16.02.2016. 15:13

Jadni hrvati pa imate li vi uopšte nekakvo kulturno nasledje ? Ako bi Rim,Beč i Beograd uzeli svoje,vama ostaje jedino Kumrovec

KRAJISNIK

16.02.2016. 19:51

Misljenja sam da ce Srbija ipak zbog dobro susedski odnosa sa Hrvatskom dati ovu Ikonu Hrvatskoj kao niz drugih stvari od kulturnog znacaja. Jer Srbija se onim tajnim dogovorima izmedju Milosevica Tudjmana i Cosica obavezala da nikad vise ne cini bilo kakav potez koji ce biti protiv Hrvatske i njene drzavnosti. Ja sam ovde nekoliko puta postavljo ovo pitanje kome ce ostati Srpski Dalmatinski Manastiri Krka 1345 zatim Krupa 1317 Dragovic 1395 kad izumru Srbi na tom prostoru? Odgovora nisam dobio

KRAJISNIK

16.02.2016. 19:58

Srbija se po mom misljenju licemerno ponasa prema istorijsko Kulturnim objektima Srba iz Krajine. Na primer Srbija alarmira ceo svet da se spreci ulazak Kosova u UNESCO i kaze nama oce da uzmu Manastire Albanci oni koji su ih rusili i palili i da sve te Manastire i Crkve predstave kao Kosovsko kulturno blago. Pitam se sad pod cijim Kulturnim blagom se nalaze Krajiski Manastiri i Crkve dali je to Hrvatsko ili Srpsko ? I Hrvati su palili sve Srpsko pa ja ne videh da im Srbija nesto osporava