Звонко Карановић: Директно о смаку света

Б. ЂОРЂЕВИЋ

12. 01. 2016. у 23:06

Песник Звонко Карановић о поетској збирци "Златно доба" и времену у ком живимо: Машта, поезија и еротика су као противтежа тренутном стању ствари

Звонко Карановић: Директно о смаку света

Песник Звонко Карановић

ОКО Великог брата одавно није утопија. Екрани и камере су свуда око нас, без обзира на то да ли ми неког посматрамо или смо и сами посматрани. Дан нам почиње погледом у екран мобилног телефона, а завршава се гледањем у монитор рачунара или телевизора. Екран постаје симбол почетка и краја. Ако се свет икада заврши, потпуно сам сигуран да ће последњи становници планете гледати његово уништење у директном преносу, дакле са екрана - каже, за "Новости", Звонко Карановић, поводом књиге кошмарних, апокалиптичних и надреалистичких песама "Златно доба", коју је објавио "Лом".

После две запажене књиге песама у прози "Месечари на излету" (2012) и "Кавези" (2013), Карановић је направио поетички заокрет и вратио се лирици.

- Те две књиге су такође биле поетички заокрет у односу на моје претходне књиге, али овде је због другачије употребе језика тај корак радикалнији. У књизи "Златно доба" језик је намерно фрагментиран, изломљен, загрцнут, пун понављања речи и слогова, језик својствен садашњем времену - каже Карановић.

* На шта алудирате насловом? У једној песми кажете да "никада није постојало златно доба"...

- Наслов збирке треба схватити у ироничном контексту. Синтагма златно доба је услед превелике употребе одавно изгубила било какво значење, али управо због те своје празнине учинила ми се као добра дефиниција данашњег света. Наслов је и мала посвета надреализму, истоименом филму Луиса Буњуела и Салвадора Далија из 1930.

НОВИ ЈЕЗИК НА књизи сам радио две године. Желео сам да се што више одмакнем од веризма и исповедне поезије који доминирају нашом песничком сценом, па ми је највећи посао био проналажење новог језика и форме за оно што сам замислио. Као и у ранијим збиркама, инсистирао сам на специфичној атмосфери и новим, свежим лирским сликама - каже Карановић.

* Зашто књига почиње "Излазом" а завршава се "Улазом"?

- Форма је кључна, она је све. У односу на претходне две књиге, "Златно доба" нема тако стриктан значењски слој, више је у сфери маште и полуапстракције, али оквир свакако постоји. "Аномалијом" да књига почиње циклусом "Излаз" а завршава се циклусом "Улаз" (оба циклуса имају по једну песму) желео сам да избегнем праволинијску семантичку ограниченост. Књига поседује цикличну структуру, јер нема правог ни улаза ни излаза. Идентитети се усложњавају, светови се мултипликују, сударају се, деконструишу, да би се одмах успоставили нови. У ширем смислу, књига може да се посматра и као једна дугачка песма, последњи стих може да се надовеже на први, што омогућује читање и уназад.

* Шта представља "Блок 46" у коме живе "невидљиви становници"?

- Блок 46 је надреалистичка фантазија, постапокалиптични виртуелни простор у коме живе људи у некој врсти затвора, кавеза, изолације. Тај измаштани свет са строгом хијерархијом моћи, где су људи сведени на биолошке потребе, подсећа на данашњи свет, па и на овај у коме ми живимо. Иако су им доступни кациге, екрани, билборди и дискотеке, отуђени од себе и света људи у њему живе једну врсту смрти.

* Шта ове песме говоре о модерном човеку?

- Књига је настала као рефлексија времена у коме живимо. Песме су прожете апсурдом, иронијом, хумором, логичким исклизнућима, али поседују и социјални ангажман. Циљеви наше цивилизације морају да буду у зони духовног, а у не у зони материјалног. Зато су у књизи машта, поезија и еротика назначене као противтежа тренутном стању ствари.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (4)

Hello

13.01.2016. 11:35

ne krivite tehnologiju, ja sam joj zahvalna. Za tren oka posetite Bečku filharmoniju, wikipedia za tri sekunde, Nemanja Radulović youtube, novosti na dlanu... molim vas, tehnologija je divna.... e sada, Najlepši talas ispod sebe nosi mulj... Ko sebi dozvoli da pored divnog zvuka mora nabije glavu ispod vode i čačka po mulju i ne vidi i ne čuje... to je njegov problem. Takav bi i bez androida bio ekscentrik u nekom pogledu

Zlatno doba

13.01.2016. 18:30

Čestitam Zvonku Karanoviću na naslovu knjige poezije. Ali ga podsećam da isti naslov knjige poezije ima njegov savremnik Laslo Blašković: ''Zlatno doba'', u izdanju najstarije naše kulturne ustanove, Matice srpske iz Novog Sada

Ogledalo

13.01.2016. 23:37

@Zlatno doba - Ukoliko vas je ovaj intervju inspirisao da čestitate autoru na podudarnosti naslova i da izreklamirate drugu, doduše najstariju (!?) izdavačku kuću, onda vam je sigurno bio koristan i da naučite nešto o sebi....

Јасминка Земун

14.01.2016. 10:16

@Zlatno doba - Мислим да није ''изрекламирана'' најстарија српска издавачка кућа, већ културна установа. А то је велика разлика. Као што нема никакве разлике између два иста наслова књиге песама, који гласи ''Златно доба''. У праву је онај ко је приметио не ''подударност'', већ истоветност Блашковићевог (Матица српска, 1987) и Карановићевог наслова (Лом, 2015). О томе је требало уредник да води рачуна колико и сам аутор.