Лов на време
23. 09. 2015. у 13:34
Изложба "фотосафари" Владимира Перића и Милице Стојанов у галерији Београд. Животињски портрети од футрола фото-апарата

НАШ представник на Бијеналу у Венецији 2013, мултимедијални уметник Владимир Перић и историчарка уметности Милица Стојанов, приредили су на Косанчићевом венцу, у Продајној галерији "Београд" - "Фотосафари". Реч је о поставци животињских портрета направљених од футрола старих, аналогних фото-апарата.
"Као низ кожних посмртних маски створених од руина претходног времена, као весело огледало пролазности и заборава, ови живахни животињски ликови су сведочанство нестајања," објашњава у предговору каталога Милица Стојанов, која заједно са Перићем ствара и деценију дуг пројекат "Музеј детињства".
Неке од четрдесетак животиња са изложбе која ће бити отворена до 28. септембра, биле су и део поставке "Нема ничег између нас", представљене пре две године у Венецији.
- На почетку и крају ове приче су животиње - каже Перић за "Новости". - Од животињске коже праве се футроле, које су одслужиле свој век употребе од 20-30 година, а потом су бачене на бувље пијаце. Ту их ми налазимо, потом парамо и сечемо, и од њих правимо уметничке објекте, портрете животиња. Онда следи нови лов - фото-сафари, сликамо их дигиталним апаратима. За портрете животиња намерно нисмо користили нове, већ старе материјале, јер те одбачене кожне футроле у себи имају оно што је нама важно, а то је акумулација времена.
Како нам предочава уметник, објекти које он и Милица Стојанов, заједнички, ручно шију и лепе, настаје из истовремене деструкције и конструкције (од кожe убијених животиња настале су футроле, који се уништавају да би поново добиле обележја духовито реинкарнираних животињских ликова).
Фундус "Музеја детињства", прича Перић, за који од 2006. године скупљају предмете настале од 19. века до данашњих дана, и повремено их излажу, већ је толико велики да би могао да добије сталну адресу:
- Сада је утопијски и размишљати о томе, јер ни постојећи музеји не раде, а и они који су отворени опстају са минимумом средстава. За уметност и уметнике, чини ми се никада није било теже, јер је у овом времену маргинализовано све што не доноси профит. Са тим се сусрећемо на сваком кораку. Рецимо, тамо где је била земунска галерија 101, сада је - коцкарница. Уметници су све више упућени да своја дела представљају преко интернета, што сигурно не може да надомести директан сусрет са публиком у изложбеном простору.
А да од свог "Музеја детињства" Владимир Перић и Милица Стојанов не одсутају, говори и намера, да догодине, у неком галеријском простору, направе ретроспективу овог пројекта.
"МУТАНТИ" У ПОДГОРИЦИ
И ДОК београдска изложба још траје, овај креативни тандем отвориће нову, у подгоричком Центру за савремену уметност. Поставка "Дигитални мутанти" за тему има биљни и животињски свет, "пропуштен" кроз скенер. Експонати, захваљујућуи овој технологији, добијају један футуристички изглед, па гуштер "сликан" скенером, постаје мутант са педесетак ногу.