Горан Марковић: Не може се побећи од себе

Миљана Краљ

25. 02. 2012. у 20:58

Горан о представи “Доктор Д”, травестији у нашој стварности, политици, култури. Сведоци смо колико је лажно представљање присутно у политици, бизнису, животу

ГЛАВНИ јунак нове представе Горана Марковића, премијерно изведене минуле недеље на сцени Београдског драмског позоришта, јесте господин К. који зато што је прогоњен, жели да постане доктор Д. Још док су трајале пробе, појавиле су се спекулације да се комад бави случајем Радована Караджића, бившег лидера Срба из Босне, који се годинама крио иза идентитета доктора алтернативне медицине Драгана Дабића. Редитељ и писац је то демантовао, тврдећи да се бавио “свим нашим променама идентитета, а не неким појединачним”.

Премијерно извођење “Докотора Д”, међутим, многе је уверило да су асоцијације на хашког оптуженика - недвосмислене. Доктор Дарко Драгић, бивши је званичник и крије се у једном од београдских солитера, бави се “тиховањем”, повремено одлази у кафану “Лудница”, где на зиду стоји његова слика, а уз гусле се чују песме испеване њему у част...

- Главни јунак мога комада је прогоњени човек који нема имена, нације и функције - тврди Марковић за “Новости”. - Он би могао бити било који од људи који су у бекству и крију се под лажним именом и измишљеним идентитетом. То ко ће кога у њему препознати лични је избор гледаоца. Ја у мом комаду не дајем било какав лични податак о њему.

* Својевремено, када је ухапшен Караджић, могло се чути да његово маскирање у доктора Дабића личи на сиже холивудског филма. Да ли је могуће такву једну причу преточити у уметничко дело, а не упасти у баналност?

- Смисао позоришта није да се бави новинским сензацијама или вестима које свако може пронаћи на интернету. С друге стране, не може се ни жмурити над појавама које прожимају друштво. Последњих година умножио се број људи који су бежали и скривали се под лажним именима, мењали лични опис и затирали траг за собом. Сада се види да је све било узалуд. Да се побећи не може. Поготову од самог себе. Та чињеница је постала толико доминантна да је ја, једноставно, нисам могао избећи.

ПОЛИТИЧКА ШЕЋЕРЛЕМА * Да ли је теза да “Европа нема алтернативу” наша реалност или само политичка флоскула?
- Она је наша једина реалност која, нажалост, поприма обрисе политичке шећерлеме. Уколико они који нас воде у Европу одустану, макар на час застану да би дошли до ваздуха, све је завршено. То неће бити први пут да рурална Србија победи цивилизовану Србију. Борба та два пола наше земље траје вековима и дуго неће престати.

* Травестија се на нашој јавној сцени не исцрпљује на случају Дабић-Караджић. Колико је она постала део наше политичке и друштвене реалности? Да ли све око нас није оно што заправо јесте?

- Када некога гоне, па он покуша да промени идентитет и није толико неморално колико када то људи чине из користољубља, на пример. Сведоци смо колико је лажно представљање постало присутно у политици, бизнису, свакодневном животу. То се, у крајњој линији, у нашој земљи сматра начином опстанка, постало је, у неку руку, легитимно.

* Колико дневна политика сме да има “уплив” у уметност? Колико то ви дозвољавате у својим делима?

- Утицај политике мерим степеном којим она притиска људе. На овим просторима већ деценијама траје неприродна, на моменте неиздржива тортура којом нас политика тлачи. Притисак “мрачне силе” је зато честа тема мојих комада и филмова. Било којим садржајем да се бавим, у било ком жанру, настојим да јој се супротставим и да подсетим људе колико нас она мучи.

* Када политички ангажман има оправдања, а у ком тренутку се уметничко дело претвара упропаганду?

- Уметност не може ништа практично променити. Она није употребљива за било какав дневни, поготову пропагандни задатак. Она је немоћна када је у питању конкретан живот. Али, она је моћна у промени, богаћењу људске душе. Она чини чуда у дефинисању погледа на свет, у схватању осећања, без ње би наш живот био празан и бесмислен.

* Колико се, с друге стране, неки уметници коцкају са својим кредибилитетом упуштајући се у дневну политику на јавној сцени?

- Рекао бих да су политика и уметност до те мере различити да, на неки начин, искључују једно друго. То се најбоље види у најновијем односу Београда према позориштима. Политичари који воде наш град су, изгледа, дошли до закључка да позоришта више нису потребна и укинули су и последњи динар који је Београд одувек одвајао за своја позоришта. Исто је са уметницима који се докопају власти: понашају се као слонови у стакларској радњи. Или још горе: губе своју индивидуалност, постају послушни шрафови у машинерији власти.

* “Фалсификатора”, према коме сте недавно снимили филм, писали сте поводом обележавања 20 година од пада Берлинског зида. Да ли је оно што се дешавало са Србијом последица тога што наши политичари нису разумели значење тог догађаја?

- Верујем да комунистичка олигархија, која је била на власти тог тренутка у Србији, није схватала размере догађаја. Забили су главу у песак и покушали да се понашају као да се ништа није догодило. То је довело до катастрофе. Да су били паметнији, флексибилнији, да су покушали да своју власт задрже на начин на који су то чинили лукавији, можда не бисмо оволико патили.

* Да ли је са падом Берлинског зида само срушен комунизам, или је тиме и отворена Пандорина кутија, како неки тврде?

- Ја сам на ту тему написао комад “Пандорина кутија” и ту сам рекао све што сам знао о комунизму и његовој природи.

* Ових дана су у фокусу полемике везане за филм Анђелине Джоли. Да ли је Холивуд и данас најјаче оружје политичке пропаганде?

- Нисам гледао тај филм. Нити имам намеру да то учиним. Пропустио сам доста правих, вредних филмова које бих морао да видим да бих траћио време на неке глупости које снима некаква приучена глумичица.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (10)

politika tlaci ali i deologija

25.02.2012. 21:24

dihotomija politik a umetnosts ve je vishe lazna od onog trenutka kad su umetnici pristali zarad angazovanosti da deluju ideoloski..postovani g,m to zna i ako ima politike i ideologije u bilo kojoj umetnosti nesumnjivo je da je ima upravo u filmu i upravo u pozoristu..ideoloski diskurs : ja sam umetnik i imam pravo na licni stav" je ok ako ne znaci " ja sam ideolog nove skrivene politokratije olucene u laznim umetnicima" g.m. moze da razmisli o tome.

Dime

26.02.2012. 00:51

Zna li se razlog zašto je ovaj čovek toliko opčinjen nanošenjem zla sopstvenom narodu?

Tito i on

26.02.2012. 04:07

Da, da. Kad je padao Berlinski zid sta je on govorio odnosno snimao? U kojem trendu je bio? Koliko je samo tih koji su nekada simpatisali Milosevica a sad su veliki evropljani. Iz tog razloga ta raspolucenost tipa "K i D" moze sasvim tacno i na njega da se primeni.

stvarno nasi "umetnici" preteruju

26.02.2012. 10:23

preterivanje je svojstveno ruralnim sredinama a nasi umetnici ga svojevoljno sire u drugom smeru...@travestija stvarnosti? ma hajte molim vas...travestija je da u ovoj zemlji sve vri od teatrologa, glumaca, reditelja, filozofa, slikara, vajara,,, a svaki dan primitizizam je sve vechi...ima ona amaricka DISMIS! decenijam sirite kulturu naokolo a niste stvari pomakli ni za milimetar osim sto ste stekli zavidnu imovinu kukajuci kako ste neshvaceni..uvezimo strane umetnike.!ove nashe u muzej!!!

Teodor

26.02.2012. 11:00

Zašto nanosi zlo sopstvenom narodu? Jer mrzi sebe. Dobro se sećam intervjua koji je dao Draganu Babiću gde je doslovno izjavio " Srbija je najgora zemlja na svetu. U stvari, gora je bila samo Češka u vreme ruske okupacije. Ne, ne, ipak je Srbija najgora zemlja na svetu". Sam je priznao u tom intervju-u da su mu se vrata svuda otvarala zbog popularnosti njegovih roditelja ali u njemu je ostala snaga besa nekakvih ličnih mladalačkih frustracija, i sve ih je usmerio ka sopstvenom narodu.

Gale

26.02.2012. 11:43

Neće da gleda film Anđeline Džoli. Kakve li sujete, smatra da niko nije sposoban da tako izblati srpstvo kao on pa vređa njen profesionalni status nazivajući je "priučenom glumicom".

jovan

26.02.2012. 15:56

Znate sta Markovicu, nisam dovoljno kvalifikovan da procenjujem vase filmsko umece, ali ono sto sam do sada gledao ne ide u prilog tome da spadate u vrh srpske kinematografije. Bice da ste vecma imali opterecenje da ste sin poznatih roditelja. bilo bi pogubno ako biste to shvatili kao vase zanimanje i prenemagali se po novinama citavo ovo vreme. Najposle iz svih vasih intervjua do sada, osim floskula nabijenih nekim vecitim nezadovoljstvom, nije ostala ni jedna misao za pamcenje.