Храбра и чудесна Оливера
27. 09. 2009. у 20:47
Први пут код нас објављена монографија о најмлађој кћери кнеза Лазара. Турски хроничари је окривљују да је навела Бајазита да пије вино, преко кога је дошла до његовог срца и политичког утицаја
ЖИВОТНИ пут Оливере Лазаревић (1373-1444), најмлађе кћери кнеза Лазара и кнегиње Милице годинама је био прекривен велом тајне. У литератури се спомињала тек у малим одељцима у радовима који се баве средњовековном епохом или породицом Лазаревић. Први пут код нас биће објављена монографија о овој жени, која је била жртва за спас свог народа и отаджбине после Косовске битке, у којој су сабрана малтене сва досадашња знања о њој.
Издавач Фонд „Принцеза Оливера“ је са много ентузијазма и љубави приступио реализацији овог пројекта. До краја недеље као производ појавиће се лепо урађена и опремљена књига „Принцеза Оливера: Заборовљена српска кнегиња“, чији је аутор Никола Гиљен, а коаутори Оливера Шарановић и Соња Јовићевић Јов. Баршунасте корице и кутија, обложене свиленкастим платном на коме је пренет мотив богате пластичне декорације Моравске школе стварају посебан утисак и напросто терају читаоца да „зарони“ у српску средњовековну историју. Паралелно са издањем на нашем језику, штампаном у 1.000 примерака, биће објављено по 500 примерака на руском и енглеском.
- Монографија је настала као део и дело мисије Фонда „Принцеза Оливера“, усмерене ка очувању нашег духовног идентитета - каже Соња Јовићевић. - Нјоме смо покушали да од заборава спасимо делић српске историје, да отргнемо од времена Оливерин животни пут и њен сан.
Принцеза Оливера је у младости провела дванаест година у харему турског султана Бајазита Првог, као залог миру између Србије и Османског царства, а једно време и у заробљеништву монголског кана Тамерлана, као заробљеница после Ангорске битке, која се догодила 1402. године.
- Оливера је дата за жену Бајазиту, човеку друге вере, који је напао њену земљу и погубио њеног оца. Према предању, пут из родног Крушевца ка Дренопољу српски народ је Оливери посуо ружама - објашњава Никола Гиљен. - Међу стотинама жена у харему Оливера је постала једна од четири султанове жене - кадуне. Временом се између њих двоје, ипак, родила љубав. У записима историчара Владимира Ћоровића наводи се да је Оливера била ванредно лепа и имала је велики утицај на страстима оданог Бајазита, а његов колега Стојан Новаковић пише да је успела да и у султанском харему одржи прво место и да задобије и одржи љубав бесног Бајазита. Своје место у харему и султановом срцу често је користила да помогне свом напаћеном народу. Захваљујући свом утицају на Бајазита, Србија је у то време имала далеко повољнији положај него друге балканске вазалне државе, а сами Лазаревићи преимућство над осталом српском властелом.
Аутори монографије истичу да су за осветљавање овог периода Оливериног живота користили материјал из наших и дубровачког архива, али су им турски извори, нажалост, били недоступни.
- За све време боравка у харему Оливера је остала у православној вери, што је, наравно, утицало да се у турским изворима спомиње као негативна личност - каже Јовићевићка. - Турски хроничари је не зову по имену, него „каурка девојка“ и окривљују је да је навела Бајазита да пије вино, преко кога је дошла до његовог срца и политичког утицаја.
Насупрот томе, жртву принцезе Оливере српски народ је још за њеног живота веома ценио. Сматрана је жртвом библијског карактера, како наводе аутори, богоугодном и христоликом, принетом из слободе, љубави и послушања према свом роду и отачинству.
Деспина Оливера се вратила у Србију 1403. године и живела на двору свог брата Стефана у тада новој српској престоници - Београду. Хроничари бележе да му је била „верни пратилац, друг и саветник, подстрекач и тешитељ“. После Бајазита није се удавала и имала потомака. Од 1430. са прекидима, живела је највероватније код свог сестрића деспота Ђурђа Бранковића у Смедереву, а често је путовала код сестре Јелене Балшић у Дубровник, Зету и Херцеговину. Како наводе аутори монографије нарочито је топло била примана у Дубровнику, јер је „Домина Деспина“ (како су је Дубровчани звали) била „часна госпођа од крви Светлога Деспота и од његовога Двора“. Последњи пут се спомиње у историјским документима из 1443. године. Сматра се да је умрла после 1444. године и не зна се где је сахрањена.
ДЕСПИНА
ОЛИВЕРА се родила између 1373. и 1376. године у Крушевцу, где је на двору својих родитеља живела све до 1390. Нјено право име било је Оливера, али је позната под именом Деспина, како су је звали Дубровчани и њена старија сестра Јелена Балшић - каже Гиљен. - По мајци Милици, Оливера води порекло од лозе Немањића. По већ утврђеној традицији, наслеђеној од Византије и Немањића, све кћери кнеза Лазара, па тако и Оливера биле су одгојене у амбициозне, паметне, образоване, самосвесне и енергичне жене, праве владарке, налик својој мајци Милици.
ИЛУСТРАЦИЈЕ
У овој богато илустрованој монографији први пут су објављене репродукције фресака које се налазе у олтару Саборне цркве и један витраж из храма Светог Ђорђа. Такође, први пут су публиковани факсимили неких докумената у којима се спомиње Оливера из Дубровачког архива.
Aleksandar Popovic
27.09.2009. 22:25
Ovo delo otkriva nam malo poznate detalje iz nase istorije. Bez obzira na to sto je Despina Olivera zivela veoma davno, njen zivot je zanimljiv i za danasnje generacije. Dobro je sto su NOVOSTI dale sazet zivotopis srpske princeze iz srednjeg veka. Medjutim, siri krug citalaca tesko ce moci da dodje do same knjige zbog njenog skromnog tiraza. Otuda mozda nije zgoreg da autori i izdavac razmisle o tome da se knjiga "stavi" na poseban web sajt ili da se objavi na CD-u, pa da se (uz odgovarajucu nadoknadu-pretplatu) sa ovim delom upozna daleko siri krug ljudi. Taj "recept" mozda mogu da primene i same NOVOSTI za neka od svojih posebnih, knjiskih, izdanja.
Srpska aristokratkinja kao turska haremasica i mongolsa konkubina? Muka mi od same pomisli, ne zelim da citam tu knjigu
@Marko - Marko, mozda bas posredstvom te 'aristokratkinje, haremasice, konkubine' sada zivimo gde zivimo. Da citas knjigu te niko ne tera, ali ne vredjaj nesto sto ne bi smeo.
Moze li neko od nasih vrlih istoricara da objasni narodu Srbije kakve veze imaju danasnji Srbi sa tatarskim srbima-divljacima iz srednjeg veka kada je danasnja Srbija nastala na pocetku devetnajestog veka od sasvim drugog naroda koji su se onda zvali ROMANI? Svi pisu o neim dogadjaima iz srednjeg veka sa narodima koji su kao osvajaci dosli iz Centralne Azije i koje su Romani nazivali divljaci ili Srbi a niko ne objasnjava da se radi o drugom narodu i da se bezobzirno mesaju ti dosljaci sa narodima romanskog porekla koji su u to doba bili vec hiljadama godina na Balkanu. Nasi istoricari treba da rasciste te pojmove i da ne mesaju Tatarski i Romanski narod. Nije li vreme da se istorije tih naroda odvoje jer nisu povezane. Tako ce ovaj narod Srbije konacno ponovo dobiti svoj identitet koji su oduvek imali - Romanski.
Zna se gde je Princeza Olivera sahranjena. Znam i ja
Коментари (9)