Само не волим црвено сунце
16. 07. 2005. у 18:16
Тог јутра, Маја Колунджија није знала да ће у Книну гранате "Олује" заменити свећице њеног 18. рођендана, у збеговима није знала да ће постати глумица, сада зна зашто јесте. Студије глуме у Приштини, па опет бежаниј
Петог августа 1995. године требало је да прослави осамнаести рођендан, а десила се - "Олуја". Уместо слављеничких свећица, "одувала" је бескрајне колоне људи с огњишта. Међу њима и породицу Колунджија.
- Рат је почео кад сам била у седмом разреду основне школе. Цуретак, тек се живот осладио. И тада, када сам толико желела да се дружим, гледам добре представе и филмове - време је пролазило празно, у страху, без струје и у општем мраку - присећа се Маја. - Рат је донео лудило, скученост, чекање да дођу сати за починак. У школи су нас пропуштали због општег хаоса, уместо нових лекција често смо лепили селотејп на прозоре.
ХЛЕБ, НЕДОПЕЧЕН
ОСТАДЕ У РЕРНИ
ПРОЛАЗИЛЕ су године а будућа глумица је, и поред ратног зла, планирала да прослави пунолетство скромном журком за пријатеље. С овом жељом је увече легла, а онда:
- У пет ујутру су почеле да падају гранате, све се тресло. Становали смо у предграђу Книна и гледали како људи пролазе поред наше куће. Све више их је одлазило - пријатељи, комшије, најближи рођаци. Нама су кола била у квару. Нисмо ни размишљали да кренемо јер је мој брат био у болници, рањен три дана раније. Кад је већ било извесно да сви одлазе, прве комшије су нас позвале да пођемо њиховим камиончетом. Преломили смо тек кад смо видели да одлази и војска. Знали смо шта следи - само нож... Остао нам је полупечен хлеб у рерни. И данас га се с највећом тугом сећам.
Било је касно после подне. Више се није могло главним путем већ преко брда, козјим стазама, до Мартин Брода. За то време, брат је одбијао да напусти болницу мислећи да су сестра и родитељи још код куће. Коначно, кренуо је не знајући ништа о својим најближим. Он на једну, они на другу страну.
- Један део пута не памтим. Не знам зашто. Све је у измаглици. У Мартин Броду је било страшно, јер су људи тек тада постали свесни шта им се дешава. Испуњени ужасом, страхом, несрећом. Беспомоћни. Некако смо стигли до Босанског Петровца. Нисам осећала ни глад ни жеђ. Изнели смо из куће само три јакне да се покријемо и два паковања смрзнутог меса која, кад су се отопила, уништила су и то мало ствари које смо понели. Сећам се да ми нико није честитао рођендан. Нису га ни поменули, као да та подударност датума може бити мој усуд... Од тог дана не волим романтичне сумраке: сећам се изразито црвеног сунца које је неприродно дуго остало на хоризонту.
О брату није било никаквих вести још месец дана, а Мајина мајка је питала кроз колону да ли је ико и шта чуо о њеном сину Миши.
- То ју је психички потпуно пољуљало... После три дана стигли смо код родбине, у Београд. Сместили смо се у Дражевцу код Обреновца, у викендици, са још три породице. Сви у истој муци. Иако најближа фамилија, тешко смо се слагали. Ваљда огорчени због невоље која нас је довела. Матурирала сам у Обреновцу и заувек запамтила мог дивног разредног, професора физике Драгивоја Срећковића. Нама, деци избеглицама, на крају године поклонио је по чоколаду...
ДРАМЕ СОБЕ
СТРАНЕ ЗАВЕСЕ
ЗА то време, из ратног пакла изашао је и старији брат и са својом породицом наставио у Приштину, у колективни смештај. Маја је жарко желела да постане глумица, али родитељи су били против. Одлази код Мише и полаже пријемни на правима и на глуми. Примљена је на оба места, а она се опредељује за класу професора Светозара Рапајића, касније Милана Плећаша.
- Ту сам, после много времена, осетила велику срећу! Трчала сам да брату саопштим радосну вест. Живела сам у студентском дому, окружена позитивном енергијом и пријатељима, међу њима је било и Албанаца. Али, ни та срећа није дуго трајала. После две и по године поново рат, бомбардовање и - бежање. Када сам видела војску, овог пута УЧК, схватила сам да нема времена за чекање. Укрцала сам се у, ваљда, последњи аутобус. Опет, Београд. Наставила сам студије код истих професора, а тада су почели и моји први контакти с Бањалуком и Народним позориштем Републике Српске.
У новембру 1999. године, прва улога: Мирина у Аристофановој "Лисистрати", режија Кокан Младеновић. Бањалука је трећи град у који долазим, а да никог не знам. И први пут стајем на сцену! У међувремену, постала сам стални члан њиховог ансамбла, имала 17 премијерних представа. Прошле године добила сам награду "Тмачин прстен" за најбољу женску улогу (госпа Мица у Нушићевој "Власти") на територији целе БиХ. Такође, постала сам и асистент мом професору Рапајићу на бањалучкој Академији.
Ипак, Маја је и даље присиљена да живи у две државе, на релацији Бањалука - Београд. У овај други град је, по ко зна који пут, доводе магистарске студије на театрологији, рад са позоришном трупом "Тенен" и однедавно вереник.
- Нисам поклекла свих ових година. Такви смо ми Далматинци. Свашта направимо од камена. Вредан смо народ који већ 1. јануара има зелену салату пред кућом. Дакле, предодређена сам да будем борац, лавица сам и у хороскопу. Не жалим се на судбину. Чак се и шалим с чињеницом да нас четворо живимо у три државе: мајка Винка и отац Стево су и даље у колективном центру (у Петровцу на Млави), ја у Републици Српској, а брат у Чикагу. Желела бих, ипак, коначно да се скрасим и добијем прилику да у Београду покажем шта знам… Ипак, и данас, два пута годишње, одлазим у Книн да видим свој завичај, напуним батерије. Памтим сваку биљку. Само су сада тамо неки други људи, а мени ништа није јасно…
БЕЗРАЗЛОЖНИ СТИД
ОДРАСЛА сам у скромној породици, али ми ништа није недостајало. Нисам знала за похлепу ни за завист, која се формира од најранијих дана… А о карактеру, верујем, много говори начин на који неко прича - или избегава да говори - о свом крају. Из осећаја безразложног стида, било да долази из једног Лесковца или Книна. То је комплекс већи од свих других, онај који повлачи све друге за собом.
ГУНЂАНјЕ ПО КУЋАМА
ШИРИ ТВ аудиторијум упознао је Мају на малом екрану националне телевизије Републике Српске: сваког петка, по тексту Душана М. Петровића, казује минијаторе под насловом "Гунђам по кућама". Реч је о цртицама из свакодневног живота, с опаскама на политичку стварност…