Најмлађи код логопеда: Муке задаје 12 слова
24. 10. 2016. у 23:59
У ДЗ "Др Милутин Ивковић" помажу предшколцима да правилно говоре. Прошле године кроз ову установу прошло је 2.850 малишана

ИЗГОВАРАЊЕ слова р, л, љ, ч, џ, ш, ц, з, с... задаје највише проблема будућим првацима у говору. Како би, кад крену у школу, лакше савладали азбуку и абецеду, предшколци, уз помоћ логопеда у домовима здравља, али и приватно, уче да правилно изговарају гласове.
Према речима Савке Павловски, логопеда у Дому здравља "Др Милутин Ивковић" на Палилули, шестогодишњаци највише проблема имају са изговарањем 12 критичних гласова. Кроз ову здравствену установу је лане прошло 2.850 малишана и пружене 9.844 услуге, односно свако пето дете узраста до шест година које живи на општини Палилула.
- Преглед код логопеда је један од обавезних у предшколском узрасту, а најчешћи проблем код малишана је поремећај артикулације, односно изговор појединих гласова - објашњава Павловски. - Сматра се да би дете са седам година требало правилно да изговара све гласове. Битно је да родитељи прате своје дете и да се на време јаве логопеду, како би се проблем решио. Велику улогу имају и педијатри, па тимски рад доводи и до добрих резултата.
Примарни фонолошки развој завршава се до пете године, истиче наша саговорница, док би између шесте и седме године дете требало да овлада покретима руке, да правилно држи оловку, да може да обликује слова, да уме да их препозна, да нека и прочита. Уколико се одређена одступања у развоју говора код деце не коригују у раном узрасту, може доћи до потешкоћа око савладавања градива у школи.
Осим помоћи деци предшколског узраста у развоју говора, логопеди имају значајну улогу и у раном откривању неких озбиљнијих развојних поремећаја, као што је аутизам. Од 2010. године уведен је и скрининг на психо-развојне поремећаје за децу узраста од шест месеци и годину дана.
- Овај национални програм је од изузетно великог значаја - наглашава наша саговорница. - Код беба од шест и 12 месеци могуће је уочити неке поремећаје на основу начина плача, невербалне комуникације и на време предузети лечење. Рана дијагностика је веома значајна, а све се то ради у сарадњи са педијатрима и родитељима.
ФИНА МОТОРИКА
Посебним вежбама фине моторике логопеди уче децу да правилно држе оловку, бојицу, да овладају линијама и крвинама, да везују пертле.
Вежбе које се раде да би се овладало овим вештинама су провлачење канапа кроз рупице, скупљање папирића, убацивање зрна кукуруза у пластичну флашу, играње боцкалица... Осим што развијају фину моторику, ове вежбе доприносе јачању концентрације и стрпљивости.