LOŠ DOMAĆIN SE ŽALI KOMŠIJAMA: Autorski tekst Vladana Petrova, profesora Pravnog fakulteta u Beogradu
NAKON objavljivanja konačnog izveštaja o parlamentarnim izborima Kancelarije za demokratiju i ljudska prava (ODIHR) političari su rekli svoje.
Predstavnici vlasti su zadovoljni izveštajem, jer on, prema njihovom tumačenju, otklanja svaku sumnju u ozbiljne nepravilnosti na parlamentarnim (shodno tome, i na gradskim, odnosno lokalnim) izborima. Oni su odmah iskazali spremnost da počnu sa radom na sprovođenju preporuka iz izveštaja (prvi sastanak Radne grupe za unapređenje izbornih uslova sa predstavnicima ODIHR je bio 4. marta). I predstavnici opozicije su zadovoljni.
Izveštaj je, po njima, samo drugim rečima, kazao isto ono što i rezolucija EP od 8. februara: izbori u Srbiji nisu bili slobodni i pošteni. Tvrde da je izborna krađa dokazana samo što vlast ili običan nepristrasni čitalac "ne ume da pročita" šta piše u izveštaju.
Navodno zadovoljstvo vrlo detaljnom analizom jedini je zajednički imenitelj vlasti i opozicije. U svemu ostalom, provalija je, čini se, veća nego ikada. Da je ODIHR objavio pod nazivom izveštaja beli papir, opet bismo imali ovako polarizovane ocene dveju strana. Uostalom, oštra polarizacija i jeste odlika našeg političkog društva (to se upravo u ovom izveštaju i konstatuje). U takvoj atmosferi najveće moguće političke polarizacije umesto još davno Ustavom Srbije iz 1990. proklamovanog političkog pluralizma, očekuju se najpre "istorijski" i "referendumski" izbori u Beogradu, potom i izbori u gradskim opštinama u Beogradu i u ostalim mestima u Srbiji u kojima oni nisu održani u decembru. Čisto pravno, između parlamentarnih i lokalnih izbora postoje značajne razlike, ali ne bih ovog puta o pravnom aspektu. Suštinski, onaj ko tvrdi da ne postoji veza između lokalnih, centralnih (republičkih), nadnacionalnih (za Evropski parlament) i izbora širom sveta (čitaj: američkih predsedničkih) koji se održavaju u ovoj godini ili je, da budem profesorski fin, vrlo neiskren ili, da budem sasvim iskren, nema pojma o politici.
A prava politika jeste samo ona organizovana racionalna delatnost koja se rukovodi vizijom boljeg društva i sveta uopšte. Bez dobre organizacije i čvrste discipline nemoguće je sprovoditi politiku. Uostalom, zato mnogi politički pokreti, koji se začas stvaraju, začas i nestaju. Bez čvrste strukture, bez jasno definisane odgovornosti i racionalnih procena, da se malo potpomognem Veberom, njihov legitimitet, koji se zasniva isključivo na dobijenim glasovima i ličnim karakteristikama lidera, ruši se kao "kula od karata".
Jer, apsolutni legitimitet je jedinstvo oko vizije, a ne prost račun i druge mehaničke radnje koje ulaze u taj račun. To važi i za koalicije, naročito one koje, rečima Slobodana Jovanovića, "sablažnjavaju birače", jer takve ne mare za političke preference birača, nego samo za sopstveni sebični cilj - dolazak na vlast.
U moderno doba, politička ideologija nije osnov okupljanja. Ipak, nije osnov okupljanja ni puka "volja za moći". Prosto izražena, ona znači da se nekoliko političara, koji ne bi nikad seli za isti sto, okupljaju da bi došli na vlast i da bi tek posle razmišljali kako će "razdeliti" njeno vršenje i sve ostalo što uz to ide. Politički partikularizmi, bez organizacije, bez racionalnog opravdanja, bez vizije i konkretnih mehanizama za njeno ostvarivanje, ne mogu se dolaskom na vlast naprasno pretvoriti u političko jedinstvo.
S druge strane, politički pluralizam je demokratska tekovina i ona podrazumeva postojanje različitih političkih grupa koje imaju svoj politički sadržaj i svoj politički identitet. Politički partikularizam je otrov za svaku demokratiju, za društvo, državu i građane. To je jedna đavolska stvar koja lako menja svoje agregatno stanje i može da zavede one lakomislene. Njegove sluge neretko se uvijaju u demokratske "oblande", koriste kvaziintelektualne poštapalice i iskazuju brigu za ljudska prava kao apstraktne kategorije, umesto da se upoznaju sa svakodnevnim brigama ljudi (jer ljudima je nekad važno i da se pokloni pažnja njihovoj brizi, a ne da se ona uvek odmah i reši), žale se na sve, prenemažu se, traže pa se dure kad traženo dobiju, i opet traže pa kad vide da se traženo približilo, oni bi da odlažu do nekog boljeg trenutka kad nastupe samo za njih odgovarajući uslovi... Oni "obijaju pragove" svojih bližih i daljih, pretpostavljeno jačih "komšija", zaboravljajući da dobar domaćin svoje probleme u kući i izvan kuće rešava dogovorom. Loš se žali "komšijama", punim razumevanja i empatije, koji i sami ne znaju šta će sa svojom mukom u daleko većoj i materijalno bogatijoj kući.
Svaka vlast teži da se održi što duže. To nije ništa sporno, da ne kažem da je to delimično i legitimno (ovde u značenju: opravdano). Inače, nije tačno da se legitimitet ne može meriti i da je svaki legitimitet iste kakvoće i iste snage. Sve se može meriti davno ustanovljenim, a potisnutim moralno-političkim merilima, ali i vrlo razvijenim međunarodno-pravnim parametrima. Tako i slobodni i pošteni izbori (preporučujem knjigu profesora Milana Jovanovića "Slobodni i pošteni izbori"), ali i vladavina prava (izvor: Kontrolna lista vladavine prava Venecijanske komisije).
Da se vratim, međutim, na prethodnu misao. Vlast partikularizme uvek koristi za sopstvene potrebe i trudi se da ih kontroliše. Partikularizmi se vremenom šire i narastaju i u redovima vlasti. Opet taj Maks Veber, koji me ovih dana često pohodi, savetuje: "Politika je mukotrpan i dugotrajan napor da se probuše daske od tvrdog drveta.
Ovaj napor u isto vreme zahteva i strast i sposobnost procene".
Dođe trenutak kad je potrebno neke partikularizme ispratiti na vrata sopstvene kuće, a primiti one koji su pokazali spremnost da "mukotrpnim i dugotrajnim naporom probuše daske od tvrdog drveta". Zarad šireg, a čvršćeg jedinstva u različitostima. Zarad marginalizacije otrovnog partikularizma i ustoličenja demokratskog pluralizma. Zarad potvrđivanja autentičnosti vizije. Jer, "savršeno je tačno, što i čitavo iskustvo potvrđuje, da nikada ne bismo mogli dosegnuti moguće da prethodno nismo pokušali da dosegnemo nemoguće".
(M. Veber)