MALI: Amandmani poslanika DS-a bez svrhe, samo da se kupi vreme
MINISTAR finansija Siniša Mali odgovorio je danas poslaniku DS Miodragu Gavriloviću, istakavši da je on podneo niz amandmana na set zakona o budžetu koji ne donose nikakvu suštinsku kvalitetnu promenu i da su podneti samo sa jednom svrhom – da se kupi skupštinsko vreme za raspravu.
Kako je poslanik DS Gavrilović podneo više amandmana, ministar je u odgovoru poslaniku, a na kraju skupštinske rasprave o amandmanima na Predlog zakona o budžetu za 2024. godinu, sublimirao odgovor na sve.
Rekao je da je država zahvaljući hedžing operacijama i svop operacijama na tržištu uštedela 400 miliona evra samo na isplatu kamata, te da nisu tačne informacije da će visina kamata koje će država otplaćivati biti visoka.
- Predlog amandmana je takav da ga realno nismo razumeli, ali je važno da zbog građana sve objasnim. Svop transakcije radite kada je na tržištu kapitala visoka varijabilna kamatna stopa. Pronalazite način da je fiskirate na nižu kako biste imali predvidljivost isplate kamata u narednom periodu. Mi smo to radili tri puta do sada i uštedeli smo, verovali ili ne, skoro 400 miliona evra samo na kamatama - rekao je Mali.
Mali je naveo da je reč o klasičnom nepoznavanju hedžing i svop transakcija, koje se primenjuju već par godina unazad, upravo kako bi se smanjio rizik varijabileteta ili promenljivost kamata na tržištu.
Ministar finansija je istakao da jedan amandman glasi da se ne smeju imati finansijska opterećenja koja prevazilaze iznose kamata. „Za one koji poznaju ovu oblast, u samoj kamati su sva opterećenja, i naknade i provizije i sve ostalo, tako da je nemoguće da nešto bude veće od iznosa kamate“, objasnio je Mali.
Akcentujući da poslanik koji je pričao o amandmanima „dolazi iz stranke koja je uništila ovu zemlju“, ministar je podsetio da je „ekonomska politika kojom se taj poslanik ponosi 2012. godine dovela Srbiju na ivici bankrota“.
Drugi amandman, dodao je, odnosio se na član 22. Tu se navodi da je „obračunata ispravka vrednosti nefinansijske imovine, obavezan predmet Državne revizorske institucije (DRI). „Naravno, nepoznavanje toga da Ustav i zakon definišu ovlašćenja i obuhvat onoga što radi DRI pri čemu ono što je navedeno u članu, time se već DRI i bavi“, rekao je Mali.
Dalje, amandman na član 23 gde se traži da se iza reči organa, dodaje zapeta i reč ustanova...„Opet nepoznavanje Zakona o budžetskom sistemu, s obzirom na to da oni koji su odgovorni za rad su direktni budžetski korisnici, a onda ako obavezu ili aktivnost prebacite na direktne korisnike, nakon toga oni prebacuju na indirektne korisnike, a ustanove su upravo indirektni budžetski korisnici. Kažem, neznanje, ali dobro, nije prvi put“, apostrofirao je Mali.
Kod člana 25 poslanik je tražio je da se iza reči direktni dodaju reči „ili indirektni...“
- Opet, nepoznavanje javnih finansija i načina na koji sistem ne funkcioniše u Srbiji. Objasniću na primeru. Imate Direkciju za imovinu i treba preneti objekat na korišćenje nekom gerontološkom centru. Da biste to uradili treba da ga prenesete na Ministarstvo za rad koje je direktan korisnik, pa onda Ministarstvo za rad prenosi indirektnom korisniku kao što je gerontološki centar. Predlagač ovog amandmana rekao je direktnom ili indirektnom, iz neznanja, jer ne zna da jedno sledi iz drugog i da nisu jednaki po ovlašćenjima i odgovornosti - kazao je Mali.
Zatim, predložio je da se u jednom od članova reč funkcioner, menja rečju odgovorno lice. „Opet nepoznavanje velikog broja drugih zakona, zato što je odgovorno lice funkcioner. On može da prenese ovlašćenja, ali ne može da prenese odgovornost. Zakon o budžetskom sistemu je jasan, ne znam šta je drugo hteo da kaže predlagač zakona“, napomenuo je Mali.
Zatim, dodao je, ima više istih predloga, kao što je korekcija amandmana gde se iza reči naloga za plaćanje traži da se doda tekst „sa evidencionih računa“.
- Imali ste priliku da poslanik desetak minuta obrazlaže sve to. To je 35, 36, 37, 38 član. Kaže, rečima nalogu za plaćanje dodaje se tekst „samo da bude sa evidencionih računa“. Naravno, neznanje, jer treba da zna da ne postoje samo evidencioni računi. Imate podračune, druge namenske račune. Kada bismo mi prihvatili takav predlog ispalo bi da samo sa jednog računa daju nalozi za plaćanje, potpuno besmisleno - rekao je ministar finansija.
I poslednji amandman da se briše član 50, koji je veoma važan član.
- Član 50 je veoma važan član jer ne samo da je u skladu sa međunarodnim standardima već daje jednu predvidljivost koju budžetski korisnici ove godine mogu da preuzmu. Pa kažu, dobro, pravimo budžet za 2024. ali sada želimo smernice mogućnosti trošenja i ulaganja u 2025. i 2026. godini. Zato je potpuno besmisleno tražiti da se ovaj član briše. Upravo to nam je prvi korak ka srednjeročnom predviđanju, čime se daje predvidljivost i stabilnost našem budžetu - kazao je Mali.
On je dodao da se moglo čuti i nešto oko deviznih rezervi i kako nam je 2000. godine bilo teško.
- Ali 2012. godine je zemlja bila potpuno uništena. Plate su bile 300 evra, svaki četvrti građanin je bio nezaposlen, nije bio nijedan kilometar auto-puteva, nijedna rekonstrukcija bolnica, nije bilo novca za penzije. Takvu politiku mi nikada nećemo voditi - rekao je ministar, i ponovio ranije iznete informacije o tome koliko se povećavaju plate, penzije, minimalac u narednoj godini, da se nastavljaju visoka kapitalna ulaganja u narednoj godini i podsetio na lepu vest za penzionere da će im 30. novembra ove godine biti isplaćena pomoć od 20.000 dinara.
BONUS VIDEO: RAZRAĐENA ŠEMA: Kako su Miroslav Aleksić i njegov tast "operisali" u Trsteniku