PRED BIRAČE I CELIM I PODELJENIM SRCEM: Na političkoj sceni sve više stranaka i pokreta, što dovodi do kopiranja
NASTOJANjE političkih organizacija, da u moru stranaka i pokreta u Srbiji, iz istog biračkog rezervoara na svoju stranu odvuku što veće glasačko telo, vrlo često dovodi do podudaranja njihovog vizuelnog identiteta.
I stoga i do kontraefekta, zbunjivanja birača sličnim i nejasnim porukama.
Nedavno i u logou tek osnovanog pokreta Zdravka Ponoša - Srbija centar, "razdeljenom srcu", prepoznata je sličnost sa znakom Dveri. U Ponoševom pokretu kažu da je namera bila da se pokaže da će pokret uspeti da uspostavi dijalog između dve Srbije, i dodaju da logo SRCE, koje je i skraćeni naziv pokreta, simbolizuje tok spajanja dve opcije, i desne, u jednu, sa ciljem da pomiri društvo. S druge strane, ranije korišćen logo Dveri pokazuje srce kao celinu.
Prof. dr Siniše Atlagića, sa Fakulteta političkih nauka, za "Novosti", kaže da marketinški stručnjaci, kada kreiraju identitet stranaka, mogu da primene različite mehanizme delovanja na svest i ponašanje ljudi:
METAFORA
POLITIČKI analitičar Dejan Vuk Stanković u logou Ponoševog pokreta ne vidi inovativnost:
- Srbija centar - SRCE je verovatno kao metafora, ali je nejasna, jer nema nikakav političku težinu na političkom tržištu.
- Tako, na primer, SPS na prvim parlamentarim izborima 1990. godine, u nastojanju da kod građana razvije osećanje zaštićenosti i odagna strahove, plasira slogan "Sa nama nema neizvesnosti". Skoro četvrt veka kasnije, Boris Tadić šalje poruku "Za sigurnu budućnost". Reč je o primeni identičnog psihološkog mehanizma i iz ovog ugla posmatrano, teško se može govoriti o odsustvu originalnosti. U kojoj meri su se autori kreativno izrazili, sasvim je drugo pitanje. Na sličan način bismo mogli govoriti i u vezi sa simbolima novoformiranog pokreta SRCE i ranijim marketinškim rešenjima Dveri.
Prema rečima našeg sagovornika, razlog tome je neveliko političko tržište u Srbiji, koje obiluje ponudom, velikim brojem političkih pokreta i partija među kojima nema jasnih razlika na vrednosnom planu:
- Otuda se partije i pokreti "preklapaju" u nastojanju da se pozicioniraju, a birači, čija je politička slika sveta određena vrednostima i stereotipima, nisu u stanju da naprave razlike među njima i skloni su da pomešaju i znakove vizuelnog identiteta.