REČIMA RUŠE KULE, A PODIŽU PENZIJE: Osim uobičajenih tema, stranke i u ovoj kampanji šalju atipične poruke

М. Станојковић 09. 03. 2022. u 09:44

U AKTUELNOJ izbornoj kampanji, kao i u mnogima pre nje, politički konkurenti trude se da se neobičnim obećanjima izdvoje iz kakofonije predizbornih poruka. Osim uobičajenih tema, poput investicija, većih plata, pobošljanja životnog standarda, besplatnih udžbenika i strateških pitanja, koalicije koje ulaze u trku na tri nivoa nude i atipična rešenja.

Foto Tanjug

Rušenje, izmeštanje pojedinih zdanja, pa čak i čitavih kompleksa, menjanje poretka i oblika vladavine, do igranja na svoju sigurnu kartu i glasače, penzija koje prate plate.

Tako se, prilikom isticanja podrške lideru DSS Milošu Jovanoviću za predsedničkog kandidata ispred kolacije NADA, moglo čuti i da se zalažu za otvaranje pitanja državnog uređenja, odnosno pitanje monarhije.

Iz drugog opozicionog bloka, od predstavnika koalicije "Ujedinjeni za pobedu Srbije", kada je reč o izlasku pred beogradske glasače, nudi se brisanje dosadašnjeg učinka aktuelne vlasti, odnosno izmeštanje Železničke stanice i ponovno vraćanje na Savski trg, kao i pomeranje spomenika Stefanu Nemanji. Iz ovog tabora došle su i najave da treba, ne samo da se zaustavi, nego i doslovno sruši sve što je sada izgrađeno na projektu stambenog kompleksa podno Kalemegdana.

Njihov kandidat za predsednika Srbije Zdravko Ponoš u ovoj kampanji zalaže se za kombinovani izborni sistem, "koji najbolje odražava volju građana", uz isticanje da se nada da će biti poslednji predsednik Srbije koji je izbran "po izbornom sistemu koji ne odražava mišljenje naroda".

Na sigurnu kartu i ovoga puta zaigrali su blok Saveza penzionera Srbije, PUPS i Pokreta trećeg doba Srbije, koji se zalažu za formulu 3P - penzije prate plate, kojim bi se penzije usklađivale prema rastu zarada u javnom sektoru.

Prema mišljenju Bojana Klačara, iz CeSID, atipična obećanja, kao i ranije, deo su političke taktike, koja se primenjuje kako bi bili primećeni i izdvojili se u odnosu na konkurente.

- Kada se zalažete za monarhiju, nemate mnogo konkurencije - kaže Klačar. - To je mala ciljna grupa. Ako ste za izmeštanje Savskog mosta, spomenika, pokušavate da targetirate određene ciljne grupe. Na birače može da utiče sama ideja, ali i na koji način se i ko zalaže za tu ideju. Međutim, ne postoji preveliki rezervoar glasova, pa stranke u kampanji "naleću" jedne na druge.

Ipak, ukrajinska kriza i momenat u kome se vodi kampanja, kao i kratak rok do izbora koji je preostao, doveli su do toga, tvrdi Klačar, da mnoge unapred isplanirane parole i obećanja padnu u vodu. Zbog aktuelne političke situacije u svetu, pandemije, bizarne i neobične poruke u ovom kampanji splašnjavaju i ona se okreće ka ozbiljnijem pravcu.

- Usred kampanje pojavila se ukrajinska kriza pa su mnoge teme koje su stranke planirale za kampanju deplasirane - objašava Klačar. - Tako da nema mnogo prostora za nerealne kampanje, zbog pandemije, krize, nema previše avanturističkih poruka, birači su zabrinuti, pa ne mogu da im se nude obećanja poput hleba za tri dinara. Ne očekujem da može da se sprovede kampanja koja je bila prvobitno planirana, tema kao što je ekologija ne može da dobije toliko na značaju kao ranije. Zbog promena na terenu, mora brže da se reaguje i da se vode adaptilne kampanje.

U PONUDI I BLOKČEJN TEHNOLOGIJA

SUVERENISTI u izbornoj kampanji, zalaganjem za reformisanje državne uprave koristeći "blokčejn tehnologiju", obraćaju se takođe, uskoj grupi birača. Kako navode, tehnologija se bazira na bazama podataka koje koriste "kriptografiju da bi osigurale neku informaciju". Ova koalicija je iznela i da se zalaže da u Srbiji vakcinacija svih kategorija stanovništva bude dobrovoljna, kao i u većini zemalja Evropske unije i SAD.

Pogledajte više