KUPOVINA POSTAJE NOĆNA MORA: Prodavci sve kreativniji u pronalaženju "rupa" u propisima

Елена Божић Талијан 17. 09. 2020. u 07:00

Nadležni organi moraju mnogo bolje da rade posao da bi potrošači ostvarili svoja prava.

Foto: Novosti

OD odnosa uvažavanja oličenog u krilaticama "kupac je uvek u pravu i "njegovo veličanstvo kupac" malo je ostalo, potrošač je srozan na najniže grane. Da vam je neko pre deset godina kazao da će vam trgovac za dostavu kupljenog stola naplatiti bukvalno svaki stepenik i prepreku na koju je naišao do vašeg stana, da li biste poverovali? Danas je to uobičajeno.

Kupovina nekog proizvoda sve češće se pretvara u pravu moru i bitku za prava koja postoje na papiru, ali se u praksi teško ostvaruju. Epilog je uglavnom donkihotovski, jer je sada, po svemu sudeći, trgovac uvek u pravu.

Takvu poziciju omogućava izostanak efikasnog sitema zaštite potrošača. To znači da nadležni organi moraju mnogo bolje da rade posao da bi potrošači ostvarili svoja prava. Trgovci se ne ustručavaju od kršenja zakona, jer ne strahuju od sankcija, a o učestalosti nesavesnog i neetičnog ponašanja ne treba ni govoriti. Prodavci su sve kreativniji u pronalaženju "rupa" u propisima i načinima da doskoče potrošačima i izvuku što više novca.

Spisak kršenja prava kupaca je dug - odbijanje reklamacije, neisporučivanje u zakonskom roku, dostava oštećene robe, lažno prikazivanje popusta, nepravične ugovorne odredbe, uskraćivanje potrošača za sve potrebne informacije o kvalitetu i bezbednosti proizvoda... Ali potrošači se retko odlučuju da pravdu potraže na sudu, jer parnice mogu da traju godinama, sa neizvesnim ishodom, a troškovi su veći od vrednosti spora.
U Srbiji se organizacije za zaštitu potrošača bave pojedinačnim slučajevima i dok je tako, situacija se neće popraviti. Potrebno je što pre u pravni sistem uvesti mehanizam kolektivne tužbe koja bi omogućio da veliki broj kupaca bude obeštećen kada trgovac prekrši zakon.

Pogledajte više