NEĆE MOĆI: Slučaj Zekić
DA LI je Olivera Zekić svojim tragičnim ispadom sa foto-montažom u nacističkoj uniformi pokušala da bude umetnica po aršinu druge Srbije?
DA razjasnimo odmah. Da li je predsednica REM-a Olivera Zekić stavljajući na svoj telegram foto-montažu u kojoj je na telo jednog od najviših nacističkih funkcionera, u istoriji poznatog i pod nadimkom "praški kasapin", Rajnharda Hajdriha napravila ozbiljnu grešku? Naravno da jeste. To je flagrantan primer onoga za šta se u našem narodu kaže "sam pao, sam se ubio". Prosto je neverovatno da neko nesumnjivo inteligentan počini takvu glupost i toliku štetu nanese samome sebi, ali i instituciji na čijem je čelu, a koja je i ovako meta prvog reda. Otežavajuća okolnost je, svakako, što je Zekićeva predstavnik države.
Ali naravno da ovde postoji jedno veliko "ali". Kao i uvek, i u ovom slučaju kamen su prvi bacili oni koji su daleko od bezgrešnosti. "Da li je moguće da neko nema toliko svesti da se igra simbolima koji mogu jedino da asociraju na nešto najužasnije što moderna istorija pamti", pita se predsednica NDNV Ana Hegediš Lalić, koja je na tom mestu nasledila Dinka Gruhonjića i Nedima Sejdinovića koji ne propuštaju priliku da Srbiju i Srbe porede sa nacistima. Glasilo NDNV, "portal građanske Vojvodine Autonomija", uredno prenosi karikature Predraga Koraksića Koraksa koji se neretko "igra" simbolima koje je pomenula.
Pregršt je ovakvih Koraksovih karikatura, uključujući i one koje su po svojoj suštini identične onome što je Olivera Zekić uradila. Na primer, ona na kojoj je Vučić predstavljen kao Hitler sa logom SNS modifikovanim da liči na SS na rukavu i hitlerovskim brčićima. To nije jedini slučaj da je Koraks Vučiću stavljao te karakteristične brčiće. Ima i onu čuvenu karikaturu na kojoj Hitler i njegov ministar propagande Jozef Gebels sa sve kukastim krstovima na rukavu hrane malog Slobodana Orlića i Aleksandra Martinovića. Ali Koraks nije predstavnik države, on je samo slobodni umetnik sa nacionalnom penzijom.
Dakle, greh je ako Olivera Zekić na svoj telegram stavi foto- montažu na kojoj je njena glava nakalemljena na telo Rajharda Hajdriha, ali nije greh ako Koraks uradi praktično istu stvar sa Vučićem. Jedno je umetnost, jer je provokacija, a umetnost, kako to reče voditeljka sa N1 Mia Bjelogrlić (a ona zna jer joj je tata umetnik) kaže, mora da provocira, a drugo je krivično delo, jer je provokacija.
Nema šale sa nacizmom, tvrdi nam čitava plejada građanističkih mislilaca. "Svako povezivanje sa nacizmom je potpuno neprimereno, ne može da bude dobra šala ili ironija kako ona to želi da predstavi", kaže predsednik NUNS-a Željko Bodrožić. "To je ogroman skandal, nešto što podleže i Krivičnom zakoniku, i nadam se da će profunkcionisati i taj zakonik u ovoj zemlji", kaže istoričarka Dubravka Stojanović.
Tu se javlja i predsednik Jevrejske opštine Beograd Aron Fuks koji ovo smatra uvredljivim i ističe da nije samo jevrejska zajednica povređena foto-montažom. "Nije primereno da se takve stvari dešavaju", naveo je on. I nije, ali ne vređa ga kada karikaturista koji se (po sopstvenom priznanju) hranio na ustaškom kazanu radi tako nešto? Zašto onda ne reaguje?
Da li je potpuno neprimereno povezivanje s nacizmom i kada jedan od lidera prozapadne opozicije Aleksandar Jovanović Ćuta kaže da Vučić od Srbije pravi "koncentracioni logor"? Možda i nije, jer je koncentracionih logora bilo raznih, a ne samo nacističkih.
Bilo ih je, na primer, i u "svetioniku" slobode i demokratije, SAD. Neke su zvali "rezervatima", a neki su bili baš koncentracioni logori i u njih su za vreme Drugog svetskog rata gurali svoje građane japanskog porekla.
Samo jedni logori su, međutim, radili pod parolom "Rad oslobađa". A baš je to inspirisalo NIN da 2017. godine objavi naslovnu stranu sa fotografijom ulaza u Aušvic sa tim natpisom i doda svoj naslov "Radni logor Srbija". Novinar Ivan Ivanji, jedan od aktivista "ProGlasa", tada je kritike na račun ove odluke nazvao "lažnim moralisanjem".
Danas je i on uvređen. Nisam čuo Bodrožića da je osuđivao ovu uvredu 1,2 miliona jevrejskih žrtava te fabrike smrti. Nisam čuo ni da je tada Stojanovićeva tražila krivičnu odgovornost.
Dubravka Stojanović se nada da taj, takav NIN sada neće biti "okupiran". Verovatno se plaši "srpskih nacisti". Nije, međutim, imala takva strahovanja kada su onomad, onaj pravi NIN okupirali pravi nacisti, odnosno njihovi potomci, iz kompanije Aksel Špringer, čiji se osnivač Aksel Cezar Špringer razveo od svoje jevrejske žene 1938. da bi mogao da nastavi da se bavi istim poslom i za vreme Trećeg rajha (što dovoljno govori) i bio član paravojne organizacije NSKK. Brutalnu "dekontaminaciju" tadašnje redakcije nije osuđivala, a sada strahuje.
Šlag na torti je ovde svakako činjenica da je, inače praktično nekažnjivi, N1 u junu ove godine Luksemburško nezavisno regulatorno telo kaznilo zbog - poređenja Ane Brnabić sa blagajnikom nacističkog logora Majdanek čime su, između ostalog, relativizovali Holokaust, pogazili dostojanstvo žrtava nacističke Nemačke i njihovih potomaka.
Da ne nabrajamo dalje primere moralističkog zgražavanja. Dobro? Je l' taj krivični i moralni zakonik važi za sve, ili samo za neke? Kakva je ta pravna država koju priželjkujete? Mislite li da je suština rimskog prava oličena u rečenici "šta je dozvoljeno Jupiteru, nije dozvoljeno volu". I opet smo mi volovi, a oni Jupiteri. Samoproglašeni.