AUTORSKI TEKST VLADANA PETROVA: Zablude o prelaznoj vladi
U POSLEDNjE vreme, na našoj političkoj sceni, ponovo se učestalo upotrebljavaju izrazi kao što su "tehnička vlada" i "prelazna vlada", kao da između njih postoje nekakve sličnosti ili čak znak jednakosti.
Iz ugla ustavnog prava, to je sasvim pogrešno. "Tehnička vlada" je izraz koji se koristi u svakodnevnom političkom govoru, a može se naći i u udžbenicima ustavnog prava. Njime se označava vlada kojoj je prestao mandat i koja obavlja samo poslove određene zakonom, do izbora nove vlade.
Prema našem Ustavu i Zakonu, Vladi prestaje mandat i ona postaje "tehnička" u sledećim slučajevima:
1) prestankom mandata Narodne skupštine;
2) izglasavanjem nepoverenja Vladi;
3) neizglasavanjem poverenja;
4) ostavkom Vlade;
5) izglasavanjem nepoverenja predsedniku Vlade;
6) ostavkom predsednika Vlade
Prema našem Zakonu, Vlada kojoj je prestao mandat može vršiti samo tekuće poslove i ne može predlagati Narodnoj skupštini zakone i druge opšte akte, niti donositi propise, izuzev ako je njihovo donošenje vezano za zakonski rok ili to nalažu potrebe države, interesi odbrane ili prirodna, privredna ili tehnička nesreća. Drugim rečima, ona može obavljati, ne samo tekuće, već i neodložne poslove. Stoga izraz "tehnička" vlada nije sasvim adekvatan, jer poslovi navedeni u našem Zakonu nisu samo "tehničkog" karaktera.
Oni se mogu odnositi, na primer, i na donošenje propisa čije je donošenje hitno (vezano za zakonski rok) ili neophodno radi neposredne zaštite javnog interesa (potrebe države, odbrana zemlje itd). Tačniji izraz za ovu vladu bio bi "vlada bez punih ovlašćenja", što je i logično, jer njoj je prestao mandat i njen osnovni zadatak je da obezbedi redovno funkcionisanje izvršne vlasti do izbora nove vlade, odnosno da spreči "ustavni vakuum" od prestanka stare do izbora nove vlade.
Slično je i sa Narodnom skupštinom koja je raspuštena, jer i ona ne prestaje da postoji momentom raspuštanja, nego gubi "puna ovlašćenja" i može da obavlja tekuće i neodložne poslove. Iako raspuštanje Skupštine ne mora biti redovna pojava u parlamentarnom sistemu kakav je naš, tzv. tehnička vlada to jeste, jer, ponavljam, svaka vlada kojoj je prestao mandat je "tehnička" do izbora nove.
S druge strane, izraz "prelazna vlada" nije ustavnopravna, nego čisto politička kategorija. On nema nikakve veze sa normalnim ili uobičajenim funkcionisanjem demokratskog parlamentarnog sistema. To je vlada koja se formira sa unapred oročenim mandatom, najčešće je rezultat prividnog i politički "nametnutog" dogovora opozitnih političkih struja. Ona nema demokratski legitimitet, jer ne proizlazi iz volje naroda izražene na demokratskim izborima, iako formalno nastaje izborom u parlamentu.
Po pravilu, formira se nakon velikih društveno-političkih previranja, kada je ustav "suspendovan" ili ga praktično i nema. Stoga je prelazna vlada "incident" u periodu kada politički i ustavni sistem faktički i ne funkcioniše. Ne postoji nijedan opravdani razlog za njeno formiranje mimo jedne takve krajnje izuzetne i iznuđene političke situacije. Na primer, takva je bila prelazna vlada Milomira Minića, formirana na osnovu političkog dogovora SPS-DOS-SPO krajem oktobra 2000. i trajala je svega tri meseca da bi stvorila privid da u državi ima izvršne vlasti i da bi se pripremili prevremeni republički parlamentarni izbori.
Da zaključim, "tehnička" vlada je ustavnopravni institut koji služi redovnom funkcionisanju parlamentarnog sistema, a "prelazna vlada" jedan "incident", krajnje iznuđeno političko rešenje, koje, po prirodi stvari, ne pripada sistemu parlamentarne demokratije.