DOKLE JE STIGLA REFORMA OBRAZOVANJA: Manje prosvetara, manje plata, manje zagrejanih učionica i - manje znanja?
MINISTARSTVU prosvete više bi pristajalo da se zove Ministarstvo za reforme, jer su pre 30 godina započeli inoviranje školstva i, kako se ministri smenjuju, svaki novi samo dodaje svoje ideje, prioritete i koloseke.
Kraj reforme se ne nazire, niti rezultati. Bar ne pozitivni. Ništa dobro još ne videsmo od smanjenja broja časova istorije i srpskog jezika u stručnim školama, od izbacivanja kapitalnih dela iz đačke lektire, od sve lakših zadataka na maturi, od razbacivanja peticama i hiperprodukcije vukovaca.
Što više rasterećenja i pohvala, rupe u đačkom znanju zjape sve veće, pa bi kvalitet obrazovanja čitavih generacija trebalo bar malo da zabrine večne reformatore.
Poslednji korak prosvetnih vlasti, koji će učenike koji znaju vrlo malo pretvoriti u one koji ne znaju ništa, jeste plan o spajanju učenika od petog do osmog razreda - u jednu učionicu i na zajedničke časove. Nikome nije jasno kako će izgledati kada nastavnik u 45 minuta treba da predaje o Cezaru, Karađorđu ili padežima, pa o Milošu Crnjanskom. Jasan je samo tajming - za svaku lekciju imaće celih 22,5 minuta.
U ovoj reformskoj gimnastici kičma će da pukne seoskim školama, jer će različiti razredi imati kombinovane časove tamo gde najviše manjka dece. Mnogi osnovci preći će u veće škole i sredine, odeljenja će se gasiti, a sa njima i sela. Samo 2019. godine već je ugašeno 29 matičnih škola i 78 izdvojenih odeljenja.
Kažu prosvetne vlasti "ne gasi se, nego se racionalizuje". Smanjenje troškova je glavni argument, jer se i broj osnovaca za osam godina smanjio za 51.500. Biće više tehnoloških viškova, manje prosvetarskih plata, manje zagrejanih učionica, a posledično - i manje znanja. A ako je to cilj, reforma je konačno uspela!