NA "PROKOPU" KAO NA AERODROMU: Kako je izgledao prvi dan na železničkoj stanici "Beograd centar" posle svečanog otvaranja
IZGLEDA kao aerodrom! Ovo nam je rekao gotovo svaki putnik koga smo juče, dan posle svečanog otvaranja železničke stanice "Prokop", sreli u novoj staničnoj zgradi. Ovaj objekat, na koji se čekalo pola veka, prostire se na oko 6.250 kvadrata.
Sa koferima i putnim torbama u rukama, rančevima na leđima, strpljivo su čekali u redu na nekom od osam šaltera za karte, a oni dovitljiviji prišli su samouslužnim aparatima gde bi im, kada odaberu destinaciju i plate iznos, izlazila karta. Nema onog, ni starog ni mladog, koji je juče ušao kroz pokretna vrata "Prokopa" a da nije pogledao 26 metara uvis, do plafona stanične zgrade i komentarisao kako je lepo. Većina putnika je i fotografisala novi objekat.
- Oduševljeni smo, sve je tako prostrano i čisto - kažu nam Duška i Nikola Katanić, koji su se sa trogodišnjim sinom uputili do Stare Pazove. - Idemo za vikend kod roditelja, a kada iz ovakve stanice krenemo na peron, imamo utisak da će nas na šinama dočekati avion, a ne voz. Sve izgleda svetski, čovek se lako snađe i nećemo se postideti pred strancima.
Reporteri "Novosti" juče su na "Prokopu" sreli i dve Kineskinje, koje nam kažu da su u Beogradu provele nekoliko dana, a da će vikend iskoristiti za odlazak u Novi Sad. A odluka je pala na voz jer je, kako su čule i pročitale, najbrži i najpovoljniji vid prevoza.
- Idemo u Novi Sad, informisale smo se pre puta i rekli su nam da je "soko" najbolji način da stignemo do tamo - kažu turistikinje. - Ova zgrada vam je prelepa, miriše na novo, nema gužve na šalterima, radnici su ljubazni, toaleti su uredni... Proputovale smo pola sveta i možemo vam reći da Beograd može da parira najvećim evropskim metropolama sa ovakvom železničkom stanicom.
Kada kupe kartu i krenu na peron, putnici prolaze kroz automatizovane kontrolne barijere gde očitavaju karte. Tu su juče bili radnici "Srbija voza" kako bi ljudima pokazali kako da skeniraju papirnu ili elektronsku kartu, te ih usmeravali na željene perone.
Unutar stanične zgrade "Beograd centar" nalaze se 14 uslužnih i maloprodajnih lokala - kafići, restorani, pekara, kiosci, apoteka, poslovnica banke, menjačnica, pult "Srbija voza"... Objekat je klimatizovan, biće ventiliran i grejan najsavremenijim uređajima i sistemima sa mogućnošću daljinske kontrole rada.
Kroz "Prokop", koji je od 2018. godine glavna železnička stanica u prestonici, dnevno prođe oko 300 vozova. Ploča na "Prokopu", odnosno čuvena "kota 105", morala je da bude povećana za čak 50.000 kvadrata, pre nego što su počeli radovi na zgradi, prvenstveno zbog nosivosti. Gradnja železničke stanice u Prokopu počela je pre pola veka, a Odlukom Vlade Srbije 2020. godine taj projekat proglašen je projektom od državnog značaja i njegova realizacija poverena je kompaniji "Relvej siti".
I Vesić poranio na Prokop
MINISTAR građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić otišao je juče ujutro do železničke stanice Prokop da proveri kako teče prvi dan po otvaranju i da li je sve u redu. On se fotografisao u novoj staničnoj zgradi "Beograd centar" i to podelio na društvenim mrežama.
- Pre polaska u Šabac svratio sam do nove železničke stanice Prokop da vidim kako prvi dan sve radi - napisao je Vesić uz fotografije.
Zgrada je visoka 26 metara, dužina krovne konstrukcije podužno iznosi 80 metara, a poprečno 63 metra, a u zgradu je ugrađeno više od 700 tona čelika i 23 kilometra čeličnih profila, navodi firma "PSP Farman" Beograd, koja je gradila staničnu zgradu.
U realizaciji projekta je učestvovalo više od 20 projektantskih kuća, više od 40 izvođačkih organizacija, više od 220 radnika u proseku svakog dana na gradilištu, tokom 438 dana gradnje, odnosno više od ukupno 700.000 radnih sati na gradilištu.