VOZILIMA U AMERICI "UPRAVLJA" IZ SRBIJE: Nišlija Nenad Mihajlović pokrenuo inovativan način prevoza ljudi na zapadu SAD
BEZ automobila se ne može jer je neophodan svakodnevno, ali njegovo održavanje je sve veći finansijski teret svuda u svetu. Upravo u tome su braća Nenad i Nikola Mihajlović iz Niša videli priliku i pronašli način da povežu vlasnike četvortočkaša i one kojima je prevoz potreban, tako da prvi zarade, a drugi prođu povoljnije nego da plate taksi ili rentakar.
Jedan iz Niša, a drugi iz San Franciska, rukovode kompanijom koja zapošljava sedam programera u niškom Naučno-tehnološkom parku (NTP). Oni vredno rade na razvoju aplikacije preko koje trenutno "rukovode" sa 18.000 vozila na Zapadnoj obali SAD, a koja u Evropi tek treba da zaživi.
Njihovu ideju prepoznao je Fond za inovacije koji im je dodelio grant od 80.000 evra, kao i Grad Niš koji ih je nagradio priznanjem "Sveti car Konstantin i carica Jelena" za preduzetništvo.
- Moj brat Nikola je osnovao ovu kompaniju posle iskustva koje je stekao radeći u "Fejsbuku" i prethodno u "Majkrosoftu". Hteo je da stvori nešto svoje i video je priliku u ovom poslu jer je primetio da automobile niko nije tretirao na način na koji mi sada pokušavamo. To je kao "Fejsbuk", ljudi se pridruže i pričaju gde idu i šta jedu, i "Fejsbuk" je postao najveća kompanija na svetu. Isto je i sa automobilima samo što je taj sektor informacija donedavno ostao neprimećen - otkriva nam Nenad.
Ideja braće Mihajlović, želi da olakša transport ali i da zaštiti budžet onoga ko se "umreži" i spreman je da ustupa svoje vozilo uz određenu naknadu, jeftinije od taksija i udobnija od gradskog prevoza.
- Suština je da ljudi ne žele više lični transport nego da transport bude na nivou na kojem im je potreban. Saobraćaj nije više održiv u smislu da svaka porodica ima dva-tri automobila koje koristi jednom dnevno po dvadesetak minuta. To je gubljenje vremena i energije. Cela ova industrija se u Americi razvija, a samo jedna od mreža broji 150.000 vozila i svakim danom raste, a ide u pravcu da dobra vozila budu dostupna svima uz štednju resursa - priča Nenad.
On u NTP radi na softveru koji omogućava bolju kontrolu četvorotočkaške "flote", odnosno da u svakom minutu znaju šta se dešava sa svakim automobilom.
- Sa "naših" 18.000 vozila u San Francisku mi smo još na početku. Amerikanci su pragmatični i brzo uviđaju prednosti. Na ovoj mreži auto možete da koristite i samo pola sata, na primer da odete do prodavnice i da se vratite, a možete i otputovati na nekoliko dana, zavisno od toga šta želite - objašnjava Nenad, koji je završio arhitekturu ali se potpuno posvetio IT sektoru jer je, kako kaže, kaže previše ambiciozan da bi se bavio arhitekturom.
NE NAMERAVA DA NAPUSTI SRBIJU
NAJBOLjE je da radite na tržištu gde postoji profit i novac i gde ima mnogo kapitala, a da živite u nekom mestu koje je u razvoju i koje vam čak nudi sve ove opcije koje sada imamo u Nišu. NTP je sjajno mesto i odličan primer saradnje institucija i pameti ovog grada. Nije problem ni to što je Nikola u Americi jer se čujemo svakodnevno i dogovaramo tako da uspešno radimo. I naši zaposleni u Nišu imaju "američki standard" - kaže Nenad koji je boravio u San Francisku, ali naglašava da nikada ne bi mogao tamo da živi jer mu smeta "velika podeljenost u njihovom društvu".