SENZORI ZA LED I SNEG ČUVAĆE VOZAČE: Patrola "Novosti" na deonici od Preljine do Pakovraća
DEONICA auto-puta "Miloš Veliki" od Preljine do Pakovraća danas će, kako je to juče potvrdio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, biti svečano otvorena za prva vozila. Da je sve besprekorno na ovom potezu, dugom 11,3 kilometra, koji će rasteretiti Čačak, smanjiti gužve na naplatnoj rampi Preljina, približiti Požegu i Zlatibor, ali i skratiti vožnju ka zapadnoj Srbiji i Crnoj Gori, uverila se juče ekipa "Večernjih novosti".
Nakon obilaska celog kraka sa deset mostova, tunelom, četiri nadvožnjaka, od petlje Preljina do petlje Pakovraće, nema sumnje da je sve pod konac. Drugi njegov kraj je pred ulaskom u Laz, koji je sa dužinom od 2,85 kilometara, trenutno najduži tunel koji se gradi u Srbiji.
Pred današnje zvanično puštanje u rad juče tokom prepodneva "utezale" su se posledenje sitnice. Krajem decembra put je suštinski bio gotov, završeni predviđeni građevinski radovi, asfaltiranje, urađena vertikalna signalizacija, zaštitna ograda, završena i naplatna rampa na petlji u Pakovraći, odakle će se vozila uključivati na magistralni put ka Ovčarsko-kablarskoj klisuri.
Prevedeno na jezik inženjera krajem prošle godine bilo je završeno oko 98 odsto radova ove deonice auto-puta E-763 od Preljine do Požege, na kom su od jula 2020. radili danonoćno naši i kineski radnici. U trasu je ugrađeno 1,2 miliona metara kubnih nasipa, 120.000 tona asfalta, 263.000 kubika drobljenog kamena. Opasuje je 44 kilometra odbojne i 20 kilometara zaštitne žičane ograde.
0Uz auto-put, radnici kineskog izvođača CRBC i domaćih podizvođačkih kompanija, koje smo juče zatekli na terenu, upravo su ugradili elasto-odbojne ograde, merače za broj prelazaka vozila u toku dana, meteorološke senzore za poledicu, kišu, sneg, kao i portale za obaveštenja pred ulazak u tunel Trbušani, sve ono što imaju savremeni, tzv. pametni putevi, po najvišim međunarodnim standardima. Sa strane, po brežuljcima uz trasu ostaju kuće i vikendice sela Pakovraće, Vranić, Preljina, Prijevor...
Pred ulazak u tunel Trbušani, ugrađene su kamere i senzori za video-nadzor. Testirana je izmenjiva saobraćajna signalizacija koja emituje važne poruke i obaveštenja putnicima - o stanju na putevima, opasnostima, nezgodama.
- Dužina tunela je 280 metara, a iskopano je 300.000 kubika zemlje, ugrađeno je 948 šipova i 31.000 kubnih metara betona - kaže nam jedan od inženjera na terenu i ono što vidimo prevodi u brojke. - Na ovom delu najduži je most preko pruge, dužine 474 metra na kom je izvedeno 12 šipova, 37 plitkih temelja, 312 montažnih nosača... Nova naplatna stanica u Pakovraću ima šest traka za prolaz vozila u oba pravca.
Više od 1.200 domaćih i kineskih radnika radove je izvodilo u tri smene. Neretko ih je obilazio i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Tomislav Momirović.
- Od momenta preuzimanja ministarstva, ovo je gradilište koje sam najviše puta obišao - kazao je ministar za "Novosti". - Ovo je impozantan i neverovatan rezultat. Dokazali smo da Srbija može na efikasan i kvalitetan način da izgradi i najzahtevnije projekte. Svi akteri na projektu izgradnje auto-puta Preljina - Pakovraće su svesni značaja ove deonice koja će omogućiti ljudima u Čačku da lakše dišu i da svi oni koji gravitiraju ka centru grada komfornije koriste saobraćajnice u samom gradu. Izvođač je maksimalno ubrzao dinamiku izvođenja radova. Ogroman doprinos u realizaciji ove deonice dale su i domaće firme kao podizvođači i ja im se ovim putem od srca zahvaljujem što su razumeli koliko je ovaj auto-put značajan građanima Zapadne Srbije.
Gradnja auto-puta Preljina - Požega na Koridoru 11, čija je obilaznica oko Čačka značajan deo, dužine je 30,9 kilometara dok je vrednost radova 450 miliona evra. Ugovoreni rok za završetak kompletne deonice je jul 2023. godine.
BRNABIĆEVA NA OTVARANjU
PREDSEDNICA Vlade Srbije Ana Brnabić prisustvovaće danas otvaranju deonice Preljina - Pakovraće, na auto-putu "Miloš Veliki". Otvaranje deonice ove važne saobraćajnice predviđeno je za 10 sati.
MUNjEVITI RADOVI
DINAMIKA kojom je završavan deo auto-puta koji se danas pušta u saobraćaj, bila je gotovo munjevita. U aprilu, neposredno nakon dobijanja građevinske dozvole, bilo je urađeno pet odsto posla, a u decembru - čak 98 odsto.
Kako nadležni u Ministarstvu građevine kažu, izvođač je maksimalno ubrzao dinamiku izvođenja radova. Ogroman doprinos u realizaciji ove deonice dale su i domaće firme kao podizvođači "Ras inženjering", "Unipromet", "Srbija autoput" ...
SREĆA I ZA ČAČANE
POSLEDNjE radove na deonici auto-puta "Miloš Veliki" od Preljine do Pakovraća juče su obišli i direktor Javnog preduzeća "Putevi Srbije" Zoran Drobnjak i gradonačelnik Čačka Milun Todorović.
- Moji zemljaci Čačani će biti srećni da se otvori ova deonica. Neće biti više kolapsa u saobraćaju kao što je bilo ove i prethodne dve, tri godine, vikendima, kad su praznici. Za pola sata će se pre stići na Zlatibor nego obilaznicom oko Čačka - rekao je za Drobnjak.
ISPUNjENjE SNA
PUŠTANjE u saobraćaj deonice auto-puta "Miloš Veliki" od Preljine do Pakovraća ispunjenje je sna ljudi u Zapadnoj Srbiji da imaju bezbednu i brzu vezu sa Beogradom, poručio je ministar Momirović:
- Ta deonica, kao i kompletan auto-put "Miloš Veliki" plod je vizije i snage predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića, koji je u nekoliko navrata pominjao značaj ovog auto-puta za sve ljude u Zapadnoj Srbiji. Imali smo obavezu prema građanima da ovaj, kao i sve druge velike projekte koje je predsednik započeo, završimo na najefikasniji način.
KRUŽNI PUT
OBILAZNICA oko Čačka kakvu smo je do juče znali, izgrađena je pre gotovo pola veka - 1. maja 1976. godine, kada je otvoren kružni put, kasnije obilazni put, koji je bio daleko predgrađe tog grada.