NA DUNAVU LAĐE I ŠVERCERI: Posle otkrića da sa holandskog broda "Servia" nedostaje više od pet tona dizel goriva
TOKOM takozvane izlazne kontrole holandskog broda "Servia", 4. novembra, carinici su na Dunavu u Velikom Gradištu utvrdili manjak od pet tona pogonskog goriva za koje se veruje da je završilo na "crnom" tržištu.
Konkretno, otkriveno je da od prijavljene 41 tone dizela ima samo 36 tona, pa je ponovo otvorena tema piraterije i krijumčarenja na Dunavu.
Uprkos naporima države da stane na put rečnom kriminalu, krijumčari su izverzirani i organizovani toliko da - iako danas šverca ima značajno manje nego pre - on ni izdaleka nije iskorenjen.
- Svi znaju da je ova mreža veoma organizovana, pa krijumčari rade po oprobanom receptu i poseduju radio-veze kojima mogu i da "špijuniraju" i policiju. Takođe, razvijena je mreža kontakata sa stranim posadama, a tu su i dobro sakriveni "štekovi", odnosno specijalna plovila za transport robe - kaže jedan od Smederevaca.
U prilog ovim tvrdnjama svedoči i podatak da je, pre dve godine, policija je u Smederevu oduzela čak šest neregistrovanih, specijalnih čamaca-tankera za prevoz nelegalno nabavljene robe, zapremine između 10.000 i 15.000 litara! Takođe, brojni su i slučajevi da inostrane posade manjak goriva - posle šverca - poslodavcima prijavljuju kao krađu koju, navodno, uopšte nisu primetili. Ovdašnji policajci, tako, navode primer jedne kompletne rumunske posade koja je dobila otkaz jer su prodavali robu s broda, a manjak prijavljivali kao krađu...
Pritom, Rečna policija na plovnom putu kod Smedereva do pre nekoliko godina nije ni postojala, a sada ima jedan patrolni čamac - nedovoljno za ovdašnju Luku koja je jedan od najvećih utovarno-istovarnih punktova na Dunavu. Još konkretnije, policijska evidencija otkriva da ovde godišnje uplovi oko hiljadu brodova pod stranim zastavama, a u tranzitu ih pristane još najmanje 500.
BUDžET
PREKRŠAJNI sud je zapovednika "Servie" kaznio globom od 251.000, uz još kao i 250.535 dinara na ime protivvrednosti robe, a carinarnica u Kladovu je donela rešenje o naplati ukupno 505.286 dinara, pa je sve to uplaćeno u budžet Republike Srbije.
Istini za volju, poslednjih godina krijumčarima biznis otežava elektronska razmena podataka o robi i prevoznim sredstvima u drumskom saobraćaju, koju je Uprava carina uspostavila sa susednim zemljama koje nisu članice EU. Zahvaljujući tome, srpski caranici su osujetili više velikih švercerskih akcija.
Drugi problem, čak možda i veći, predstavljaju grupe koje se bave gusarenjem. Reč je o opasnim i osionim kriminalcima, često naoružanim, pa su tokom njihovih napada registrovani ne samo fizički sukobi, već i zaključavanje posede u kabinama...
Još nije zaboravljen veliki "desant" u Smederevu, od pre godinu i po, kada se na meti u
Staroj luci našao bugarski konvoj šlepera pod imenom "Petar Karaminčev". Tada su rečne bande, za samo četiri noći, ukrale čak 40 tona raznovrsne robe, a tokom jednog pohoda su uspele da iskrcaju tridesetak tona žitarica!